Kanta-Häme Hämeenlinna

VR uudistaa sähköiset lippukauppansa – Hämeenlinnasta poistuu yksi automaatti, käteismaksut junissa loppuvat syksyllä

Syksyllä muutoksen kouriin joutuu myös lippujen maksaminen junassa, sillä käteistä ei enää kelpuuteta.
Nämä vuodesta 2011 asti käytössä olleet VR:n lipunmyyntiautomaatit vaihtuvat uusiin kesän aikana, kun junayhtiö uudistaa kaikki sähköiset lipunmyyntikanavansa. Kuva: ursula ryynänen
Nämä vuodesta 2011 asti käytössä olleet VR:n lipunmyyntiautomaatit vaihtuvat uusiin kesän aikana, kun junayhtiö uudistaa kaikki sähköiset lipunmyyntikanavansa. Kuva: Ursula Ryynänen

VR uudistaa kesän aikana sähköiset lipunmyyntikanavansa. Uusien lippuautomaattien asennukset on jo aloitettu isoimmilla asemilla ja uuden lipunmyyntisovelluksen testiversio tulee käyttöön kesäkuun aikana.

Nykyiset sovellukset toimivat uusien myyntikanavien rinnalla toistaiseksi.

VR:n verkkosivuilla toimiva matkalippujen verkkokauppa uudistuu ensi syksynä.

VR:n mukaan uudistus ei vaikuta junalippujen hintoihin.

Hämeenlinnasta poistuu yksi automaatti

Lippuautomaattien uusiminen alkoi tämän viikon maanantaina Suomen isoimmilta asemilta.

Hämeenlinnan asemalla lipunmyyntiautomaattien määrä putoaa kolmesta kahteen, kun uudet automaatit asennetaan heinäkuun alussa.

VR:n viestintäpäällikön Janna Viisterän mukaan automaattien määrää on tarkasteltu suhteessa matkamääriin ja automaatin käyttöasteeseen. Siksi osalla paikkakunnista automaattien määrä vähenee.

Riihimäelle uudet automaatit tulevat juhannusviikolla.

Kaikkiaan VR tuo asemille 108 uutta lipunmyyntiautomaattia seuraavien viiden viikon kuluessa.

Uusilla automaateilla voi maksaa myös lähimaksulla.

Käteinen ei kelpaa junissa

Muutoksen kourissa ovat myös maksutavat VR:n junissa.

Tämän vuoden syksyyn mennessä käteinen ei enää kelpaa maksuvälineeksi junalipuista. VR tiedotti asiasta ensi kertaa aiemmin keväällä.

Syynä muutokselle on käteismaksamisen huomattava väheneminen. Tästä huolimatta esimerkiksi ravintolavaunuissa käteinen kelpaa yhä.

Kaikki liput yhdestä sovelluksesta

Uuden sovelluksen ensimmäinen testiversio sisältää VR:n mukaan paljon matkustajien toivomia uudistuksia.

Kun nykyisin lähi- ja kaukoliikenteen lipuille on omat myyntisovelluksensa, voi uudessa sovelluksessa ostaa lipun kaikkiin junatyyppeihin. Myös istumapaikan valitseminen on mahdollista uudessa sovelluksessa.

Sovellus kertoo myös junien kulkutiedot.

– Häiriöviestintä kehittyy merkittävästi – sovellus lähettää asiakkaalle viestin, jos juna on myöhässä tai matkaan tulee muutoksia. Nämä ominaisuudet lisätään palveluun vielä kesän aikana; kertoo VR:n digitaalisista palveluista vastaava johtaja Marika Lindström yhtiön tiedotteessa.

Sarja- ja kausiliput tulevat mobiilisovellukseen syksyllä. Silloin matkustajat voivat itse varata ja perumaan sarjalippujen paikkoja. Jatkossa myös kausilipulla on mahdollista varata paikka.

Uudistusta valmisteltu pari vuotta

VR uudisti lipunmyyntinsä viimeksi vuonna 2011. Yli kymmenen miljoonan euron hintaista uudistusta oli valmisteltu jo vuodesta 2008 lähtien ja sen käyttöönottoa oli siirretty kahteen kertaan keskeneräisyyden takia.

Siirtymä vanhoista myyntijärjestelmistä uusiin ei käynytkään yhdessä yössä, kuten VR oli suunnitellut, vaan lipunmyynti tökki pahoin useiden viikkojen ajan.

Nyt käynnissä oleva uudistus alkoi vuonna 2017 ja se sisältää yleisölle näkyvien myyntikanavien lisäksi myös taustajärjestelmän, paikanvarausjärjestelmän ja käyttöliittymien uudistukset.

VR ei halua kertoa nyt käynnissä olevan uudistuksen toteuttajaa. Yhtiön viestintäpäällikkö Janna Viisterän mukaan uudistuksesta kokonaisuutena vastaa VR itse eikä yksittäinen kumppani. HäSa

 

Uutista täydennetty klo 14.07 tiedolla käteismaksumahdollisuuden poistumisesta sekä tieto siitä, että VR ei halua nimetä uudistuksen toteuttajaa.