Kanta-Häme

VR:n päätös herätti virkamiehet: Goodmanin viereen tulossa uusi bussipysäkki

Hämeenlinna aikoo ottaa käyttöön uuden bussipysäkin Kaivokadulta kauppakeskus Goodmanin läheltä. Pysäkki mahdollistaa nykyistä paremmin linja-autoliikenteen Tampereelle ja Helsinkiin. Kaupungin joukkoliikennekoordinaattorin Maarit Kaartokallion mukaan pysäkin paikka on ollut valmiina pitkään. 

Pysäkkiä ei ole otettu käyttöön, koska linja-autoasema on haluttu pitää keskeisessä asemassa joukkoliikenteen toiminnassa. Lisäksi pysäkki haittaisi muuta liikennettä. Pysäkille varatussa paikassa Kaivokadun ja Hallituskadun risteyksen lähellä ei ole levikettä, joten bussi joutuu pysähtymään keskelle katua.

– Tilanne on nyt muuttunut.  Bussiliikenteen kilpailu on lisännyt tarjontaa ja toisaalta luonut tarvetta nopealle poikkeamiselle Hämeenlinnassa. VR:n ikävät päätökset vaikuttavat myös, Kaartokallio sanoo. 

VR ilmoitti maanantaina karsivansa Hämeenlinnasta yhteensä 14 päivittäistä junavuoroa. Päätös luo bussiyhtiöille otolliset olosuhteet vallata asemia. Kaartokallion mukaan bussipysäkin pystyttäminen Kaivokadulle on aikoinaan kiertänyt tarvittavat päätöksentekoelimet. 

– Ymmärtääkseni muita toimenpiteitä ei tarvita kuin ruuvata pysäkkimerkki paikalleen. Mahdollisille uusille bussivuoroille tai reittimuutoksille täytyy tosin saada Ely-keskuksen hyväksyntä, Kaartokallio sanoo. 

Viime vuonna Hämeenlinnasta vetäytynyt Onnibus on kiinnostunut hyödyntämään uutta pysäkkiä. Onnibussin liikennejohtajan Kimmo Pyrhösen mukaan Hämeenlinna on edelleen kiinnostava kohde yhtiölle. Hämeenlinna onkin yksi suurimmista kaupungeista, joissa Onnibussilla ei ole tällä hetkellä toimintaa.

– Hämeenlinnassa esteenä on linja-autoasemalla poikkeamisesta aiheutuva viivästys. Jos Hämeenlinnaan saadaan uusi pysäkki jota voimme käyttää, se on niin sanotusti avain lukkoon, Pyrhönen kertoo. 

Hämeenlinnasta Tampereelle ja Helsinkiin liikennöivän Väinö Paunu Oy:n toimitusjohtajan Martti Paunun mukaan reagointia VR:n päätökseen ei ole ehditty pohtia, mutta onnekkaan sattuman ansiosta osa Hämeenlinnan vuoroista nopeutuu kesäkuusta lähtien. Osa Helsingin vuoroista ei enää kierrä Riihimäen kautta, mikä vähentää ajoaikaa noin 15 minuutilla.

– Riihimäeltä katosivat asiakkaat sen jälkeen kun linja-autoasema siirtyi matkakeskukselle, Paunu sanoo. 

VR:n päätöksen myötä keskipäivän ja illan liikenteeseen jää aukkoja. 

– Katsotaan riittävätkö nykyiset vuorot vai edellyttääkö VR:n muutos vuorojen lisäämistä, Paunu sanoo. 

Paunu kaipaisi Hämeenlinnaan parempaa liikennevalo-ohjausta, koska ajoaika on tällä hetkellä vuorojen määrää merkittävämpi kilpailutekijä.

– Goodmanilta linja-autoasemalle ei ole pitkä matka, mutta aikaa menee tuhottomasti liikennevaloissa seisomiseen, Paunu sanoo. 

Bussiliikenteen edistämisen lisäksi Hämeenlinnan päättäjät pyrkivät vielä vaikuttamaan juna-aikataulujen muutoksiin. Kaupunginjohtaja Timo Kenakkala tapaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) toukokuun puolivälissä ja myös VR:n toimitusjohtaja Mikael Aroon on oltu yhteydessä. Lisäksi maakuntaliitolta on luvassa julkilausuma. 

Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Iisakki Kiemunki (sd.) ei usko, että VR peruuttaa päätöksiään, mutta jonkinlainen torjuntavoitto saattaa olla mahdollinen. 

– Jos Pendolinot saataisiin pysähtymään ruuhka-aikaan ja illan viimeinen juna lähtisi myöhemmin, Kiemunki sanoo. 

Kiemungin mielestä valtion monopoliyhtiöllä pitäisi olla yleisempi intressi kuin VR nyt päätöksellään osoittaa. 

– Sidosryhmien, kuten kuntien, näkökulmat pitäisi ottaa eri lailla huomioon kuin jonkin yksityisen pörssiyhtiön päätöksenteossa, Kiemunki sanoo. 

Kiemunki muistuttaa, että myös asiakkaiden mielipiteillä saattaa olla merkitys. 

– Toivon, että kantahämäläiset antavat mahdollisimman paljon palautetta VR:lle, jos kokevat aikataulumuutoksen aiheuttaneen ongelmia, Kiemunki sanoo. HäSa

Päivän lehti

28.10.2020

Fingerpori

comic