Kanta-Häme

VR:n päätös tuli puun takaa

VR:n aikataulu-uudistus on herättänyt voimakkaan vastarinnan päättäjien ja kansalaisten keskuudessa. Hämeenlinna menettää kesäkuusta alkaen yhteensä 14 päivittäistä junavuoroa Tampereen ja Helsingin suuntiin. Kyseiset junavuorot muuttuvat nopeiksi vuoroiksi, jotka pysähtyvät Helsingin ja Tampereen välillä ainoastaan Tikkurilassa ja Pasilassa.

Maakuntajohtaja Timo Reinan mielestä VR:n päätöstä ei voi hyväksyä.

– Jos jotain muutosta olisi kaivattu, niin lisää vuoroja. Ei maakuntakeskusta voi jättää tällä lailla paitsioon, Reina sanoo.

REINAN MUKAAN aikataulumuutos tuli päättäjille yllätyksenä, eikä siihen voinut etukäteen vaikuttaa. Hämeenlinna on matkustajamäärältään Suomen neljänneksi vilkkain rautatieasema. Enemmän matkustajia on vain Helsingin, Tampereen ja Turun asemilla. Vuorojen karsimista ei ole pidetty todennäköisenä uhkana.

– VR on vähän kuin valtio valtion sisällä ja yleisesti ottaen aika kovakorvainen organisaatio, Reina sanoo.

Reinan mukaan keskusteluyhteys VR:ään on kuitenkin olemassa.

– Täytyy päästä keskustelemaan ratkaisuista, eli miten muutosten aiheuttamia puutteita voisi korjata.

Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Sari Raution (kok.) mukaan kaupunginjohto aikoo olla yhteydessä sekä VR:n johtoon että Liikenne- ja viestintäministeriöön.

VR:N KAUKOLIIKENTEEN suunnittelujohtajan Antti Tuomisen mukaan päätöksen taustalla eivät ole niinkään matkustajamäärät, vaan asiakkaiden toiveet. Tuominen kertoo, että yhteyksien nopeutuminen on ollut ykköstoive asiakaskyselyissä. Kyselyitä on tehty useita, muun muassa VR:n miljoonalle kanta-asiakkaalle.

– Helsingin ja Tampereen välinen reitti on Suomen suosituin junayhteys. Sen nopeuttaminen nopeuttaa myös Porin ja Jyväskylän yhteyksiä, joten näin saamme aikaan suurimman vaikutuksen, Tuominen sanoo.

Hän kertoo, että päätös asiasta tehtiin VR-Yhtymän johtoryhmässä. VR-Yhtymä on 23 yhtiöstä koostuva konserni ja sen johtoryhmä koostuu eri osastojen johtajista sekä toimitusjohtajasta.

– Liiketoiminnan strategisia linjauksia tehdään niin kuin osakeyhtiöissä yleensä tehdään, Tuominen sanoo.

TUOMISEN MUKAAN Hämeenlinnan tilannetta pohdittiin aikataulumuutosten valmistelussa. Hänen mielestään Hämeenlinna on profiloitunut hyvin voimakkaasti työmatkustamiseen.

–  Muutokset on pyritty tekemään siten, että työssä käynti junalla onnistuu edelleen. Tarjontaa on harvennettu keskipäivästä ja illasta, Tuominen sanoo.

Hän kertoo kuitenkin ymmärtävänsä sen, että Hämeenlinnassa päätöksestä ollaan käärmeissään.

– Yksittäisten asemien näkövinkkelistä tämä on toki heikennys, mutta meidän täytyy ajatella koko junaverkoston kannalta. Tämä oli mielestämme paras tapa vastata asiakkaiden nopeuttamistoiveisiin, Tuominen sanoo.

SUOMEN KASVUKÄYTÄVÄ -verkoston projektijohtajan Anna-Mari Ahosen mielestä aikataulumuutos heikentää työmatkalaisten tilannetta olennaisella tavalla, vaikka ruuhkavuorot onkin säilytetty.

– Työmatkalaiset ovat tottuneet siihen, että täältä pääsee tunnin välein etelään ja pohjoiseen. Taajamajunat eivät voi korvata näitä vuoroja, koska työskentelyolosuhteet ovat niissä aika erilaiset, Ahonen sanoo.

Suomen kasvukäytävä on verkosto, jossa on 20 kunnan lisäksi mukana maakuntaliitot, kauppakamarit sekä useita ministeriöitä. Ahosen mukaan VR:n päätös vetää aikaansaadulta yhteistyöltä rankasti mattoa alta.

– Kasvukäytävä ei tarkoita vaan päätepisteitä, vaan kokonaisuutta, joka tukee kaikkien vahvistumista.

Ahonen toivottaa kilpailijat tervetulleiksi Hämeenlinnaan.

– Tällä välillähän kilpailu on kovimmillaan, joten kummallista, että VR karsii vuoroja, hän sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee parhaillaan junaliikenteen avaamista kilpailulle.