Kanta-Häme

VR:n tuore toimitusjohtaja haluaa parantaa matkayhteyksiä myös yhteistyössä kilpailijoiden kanssa

.VR Groupin uusi toimitusjohtaja Rolf Jansson haluaa eri matkustusmuotojen niveltyvän entistä paremmin kokonaisiksi matkaketjuiksi.

– Se vaatii uusia kumppanuuksia. Ei ole tarkoitus, että VR tekisi kaiken itse.

Jansson kiittää hallituksen tuoreen liikennekaaren henkeä, jossa huomio on kiinnitetty entistä sujuvamman joukkoliikenteen kehittämiseen. Hän muistuttaa, että VR tekee jo linja-autoyhtiöiden kanssa yhteistyötä. Samaa teemaa hän soisi jatkettavan maankamaran yläpuolelle.

– Olemme kehittäneet, ja osittain on jo käytössäkin erilaisia juna–bussikonsepteja. Mutta sitä voisi laajentaakin, vaikka yhteistyöhön lentoliikenteen kanssa.

Jansson näkee lähitulevaisuudessa matkustajien apuna esimerkiksi mobiilisovelluksia, jotka auttavat suunnittelemaan helpoimman reitin määränpäähän – ilman sitoutumista mihinkään tiettyyn liikennevälineeseen.

Jansson nimitettiin toimitusjohtajan pestiin torstaina ja toimeksianto alkoi heti. Uusi pomo pääsee puikkoihin hyvistä asemista.

VR on viime aikoina parantanut kuin sika juoksuaan. Pahimmat kriisit ja karikot näyttäisivät olevan nyt takanapäin. Tammi–kesäkuussa yhtymän liikevoitto parani yli kahdella miljoonalla eurolla, vaikka liikevaihto laskeneiden lipunhintojen myötä pienenikin.

Jansson vertaa nykyistä tilannetta seitsemän vuoden takaiseen, jolloin hän itse aloitti VR:n palveluksessa. Ja toteaa olevansa tyytyväinen. Aina voi kuitenkin parantaa.

– Mielestäni olemme pääsemässä kiinni jatkuvaan kehittämiseen ja konserni on tällä hetkellä kannattava. Ylätasolla kyse on pelkistetysti siitä, että tarvitsemme lisää asiakaslähtöisyyttä ja lisää kilpailukykyä. Sitä kautta saadaan lisää kasvua.

Junien täyttöaste on lippu-uudistusten myötä kivunnut noin neljäänkymmeneen prosenttiin.

– Sitä kannattaa entisestään kasvattaa, mutta mitään tavoitelukua en pysty antamaan. Sehän riippuu paljon siitä, mistä liikenteestä on kyse. Mutta jos katsoo meidän nykyistä kaupallista liikennettämme, siinä on ollut noin seitsemän prosentin kasvu tämän vuoden aikana. Sitä kautta ollaan saatu täyttöastettakin ylös, Jansson toteaa ja siunaa vuorojen lisäämisen, joka on tiedossa ensi joulukuussa.

– Matkustajaliikennedivisioona on tehnyt hyvää työtä.

Aikaisemmin Jansson on työskennellyt VR Groupissa kehitysjohtajana. Vuodesta 2011 alkaen hän on vastannut VR Transpointin puolella liiketoiminnan uudistamisesta ja kilpailukyvyn kehittämisestä.

Janssonin edeltäjä Mikael Aro muistetaan muun muassa valtio-omisteisten yritysten palkkiokohuista. Hän tienasi viime vuonna peruspalkkana VR:ssä hieman alle 550 000 euroa, minkä päälle maksettiin vuoden 2014 tulospalkkioita hieman päälle 200 000 euroa.

Jansson ei halua kommentoida omaa palkkaansa, mutta se osuu suurin piirtein samaan suuruusluokkaan edeltäjän palkkion kanssa. Virallisesti Janssonin peruspalkka vuodessa on VR:n mukaan hieman alle 400 000 euroa. Siihen rapsahtavat vielä mahdolliset bonukset päälle.