Kanta-Häme

VR:n vuorot pääradalla palvelevat massoja, eivät kantahämäläistä työmatkajunailijaa – Näin lähivuorot suunnitellaan

Kuvituskuva: Pekka Rautiainen

Lukija ihmetteli huonoja lähijunayhteyksiä Kanta-Hämeessä iltapäivisin. Hämeenlinnasta Turenkiin pääsee arkisin lähijunalla joko ennen kahta tai vasta puoli kuudelta, ja samoin Turengista Riihimäelle ei lähijunalla pääse kahden ja puoli kuuden välillä.

Miksi lähijunat eivät palvele työmatkalaisia, VR:n suunnittelujohtaja Juho Hannukainen?

Pääradan R-, D-, ja T-lähijunat ovat liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) VR:ltä ostamaa ostoliikennettä, jonka lipputulot eivät riitä kattamaan operointikustannuksia. R-junan vuorojen määrän päättää LVM ostaessaan vuorot VR:ltä.

R-junavuorojen määrä Hämeenlinnassa, Turengissa ja Riihimäellä kasvoi viimeksi viime joulukuussa, kun vuoden 2020 ostoliikennesopimuksen mukainen liikenne aloitti.

Miten lähijunaliikennettä suunnitellaan?

Junavuorojen määrään vaikuttaa matkustajamäärät sekä ostoliikennemäärärahan suuruus, mutta ruuhka-aikoina myös muu junaliikenne. Suurimmat joukot määrittävät sen, mihin ja mihin aikaan vuorojen pitäisi kulkea: pääradalla suurin kysyntä on arkipäivinä aamulla pohjoisesta etelään eli muun muassa Hämeenlinnasta ja Riihimäeltä kohti Helsinkiä ja työpäivän jälkeen takaisin. Suurin osa R-junavuoroista kulkee matkustajakysynnän takia vain välillä Riihimäki–Helsinki–Riihimäki.


”Ei vuoroja pysty suunnittelemaan niin, että ne palvelisivat yhtä hyvin myös kaikkia tälle välille osuvia lyhyempiä asemavälejä”


Onko vuorojen suunnittelussa otettu työmatkustajien tarpeita huomioon?

Koko tästä kokonaisuudesta johtuen tilanne on, että vaikka pääradan lähijunat sopivat erittäin hyvin työmatkayhteyksiin muun muassa Hämeenlinnasta, Hyvinkäältä ja Järvenpäästä Helsinkiin ja takaisin sekä työmatkaliikenteessä Tampereen suuntaan, ei vuoroja koko 184 km matkalle Tampereen ja Helsingin välille nykyisellä ostoliikenteen rahoitustasolla pysty suunnittelemaan niin, että ne palvelisivat yhtä hyvin myös kaikkia tälle välille osuvia lyhyempiä asemavälejä, kuten lukijavinkistä valitettavasti selviää.

Onko matkustajilla mahdollisuutta vaikuttaa junavuoroihin? Kerätäänkö niistä palautetta?

Nykyinen R-junien tarjontarakenne on suunniteltu yhdessä LVM:n kanssa ja työpajoja pidettiin useiden ratayhteyden kuntien kanssa. LVM myös keräsi avointa palautetta ja ideoita kaikkien käyttäjien tarpeista. Myös me VR:llä otamme kuitenkin erittäin mielellämme palautetta vastaan. HÄSA

Asiasanat

Päivän lehti

26.9.2020

Fingerpori

comic