fbpx
Kanta-Häme

VR:n yksinvallan jatkaminen 2030-luvulle asti jakaa mielipiteitä – Näin ministeri Timo Harakka perustelee uutta pitkää ostosopimusta

Pitkällä suorahankintasopimuksella Suomi väistää EU:n pääsäännön ostoliikenteen kilpailuttamisesta. Käytännössä se jättää Suomen junaliikenteen ja VR:n aseman entiselleen 2030-luvun alkupuolelle asti. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) vertailusta HSL:n kilpailutuksen tulokseen: "HSL on joukkoliikenneoperaattori, ministeriö ei ole."
´Hallitus siirtää ostoliikenteen tarjouskilpailujen aloittamisen 2030-luvulle asti. Liikenne- ja viestintäministeriön VR:ltä tilaamaa, veronmaksajien maksamaa ostoliikennettä on muun muassa pääradan lähijunaliikenne. Kuva: Esko Tuovinen / HäSa
Hallitus siirtää ostoliikenteen tarjouskilpailujen aloittamisen 2030-luvulle asti. Liikenne- ja viestintäministeriön VR:ltä tilaamaa, veronmaksajien maksamaa ostoliikennettä on muun muassa pääradan lähijunaliikenne. Kuva: Esko Tuovinen / HäSa

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) ja VR hierovat parhaillaan uutta, enintään yhdeksänvuotista ostoliikennesopimusta. Pitkällä suorahankintasopimuksella Suomi väistää EU:n vaatimuksen ja pääsäännön ostoliikenteen eli kaupallisesti kannattamattomien vuorojen kilpailuttamisesta.

Sopimusneuvottelut VR:n kanssa ovat kesken eikä ostosopimuksen pituutta ole vielä päätetty, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) Hämeen Sanomille sähköpostitse.

– Lyhyempi sopimus on edelleen vaihtoehto, joskin tulisi todennäköisesti veronmaksajille selvästi kalliimmaksi. Vuoden 2023 jälkeen kilpailutettavassa ostoliikenteessä täytyy kilpailutuksen voittajalla olla myös pääsy tarvittavaan kalustoon.

Harakan mukaan LVM neuvottelee VR:n kanssa “täysin kaupalliselta pohjalta”.

– Riittävän pitkä sopimus antaisi valtiolle ja alueille riittävän siirtymäajan järjestää pitkien etäisyyksien maassa joka kolkkaan riittävät yhteydet ja hyvät palvelut.

VR:llä mukava neuvotteluasema

Lyhyempi sopimus tulisi kalliimmaksi, koska ilman tarjouskilpailua VR voi hinnoitella sen reippaasti kalliimmaksi kuin haluamansa pitkän sopimuksen.

Kilpailutuksen kannalta välttämätöntä kalustoyhtiötä ei ole, sillä nykyinen hallitus esti sen perustamisen kaataessaan Sipilän hallituksen suunnitelmat raideliikenteen kilpailun avaamisesta.

Valtio varaa ostoliikenteeseen 32 miljoonaa euroa vuodessa, joten ensi vuoden alusta voimaan tulevan uuden VR-sopimuksen kokonaisarvoksi muodostuu vajaat 300 miljoonaa euroa. Rahasummaa merkittävämpää on, että sopimus käytännössä pitää Suomen junaliikenteen ja VR:n yksinvallan entisellään 2030-luvulle asti.

HSL:n kilpailutus leikkasi hintaa 40 prosenttia

Suomella ei ole EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisia poikkeusperusteita välttää tarjouskilpailua, mutta samaisen asetuksen mukaan rautatieliikenteen suorahankintoja voi tehdä myös ilman erillistä perustetta joulukuulle 2023 asti.

Useimmissa muissa maissa on jo siirrytty kilpailutusmalliin, jolla muun muassa estetään monopolimallin mahdollistama veronmaksajien ylilaskutus.

Suomessa Helsingin seudun liikenteen (HSL) lähijunaliikenteen kilpailutus pudotti VR:n operoinnin hintaa 40 prosenttia.

– Ero on se, että HSL on joukkoliikenneoperaattori, ministeriö ei ole. HSL kilpailuttaa omistamiensa junien operoinnin ja kantaa toiminnan taloudelliset riskit. LVM ostaa VR:ltä yhteydet “avaimet käteen” -mallilla, jossa kalusto, operointi ja tiettyyn rajaan asti myös taloudellinen riski on VR:llä. LVM-ostoliikenne jää murto-osaan HSL-liikenteestä, vaikka onkin hajautunut eri puolille Suomea, Harakka selittää.

– LVM siirtyi uuteen sopimusmalliin VR:n kanssa tämän vuoden sopimuksessa, jossa ylituoton valvominen kiristyi entisestään, kuten myös EU on edellyttänyt.

Harakka: “Sopimus ei tarkoita yksinoikeutta”

Harakan mukaan suorahankintasopimus ei tarkoita VR:lle yksinoikeutta, koska markkinaehtoiselle puolelle voi jo nyt tulla open access -mallin mukaisesti omalla kalustolla.

– Muita operaattoreita voi odottaa ensin vilkkaimman kysynnän markkinoille, kuten pääradalle. Aikanaan käyttöön tuleva Digirata (uusi kulunvalvontajärjestelmä) lisää kilpailua, kun kapasiteetti radoilla kasvaa merkittävästi, ministeri näkee.

Ilman kalustoyhtiötä kilpailun mahdollisuus on kuitenkin lähinnä teoreettinen, koska Suomen raideleveys poikkeaa eurooppalaisesta standardista. Operaattorit tuskin investoivat kalliisiin vaunuihin ja vetureihin, joita voi käyttää vain Suomessa. Lisäksi uuden junakaluston hankinta kestää vuosikausia. HÄSA

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Junaliikenteen toimivuus on elintärkeä asia muun muassa Hämeenlinnalle. Kuva: Esko Tuovinen / HäSa

Lue myös: Analyysi: Hallituksen junapolitiikka petti odotukset – Päärata jäi väliinputoajaksi, SDP:n suurin intohimo kohdistuu VR:n yksinvallan pönkittämiseen (20.4.2021)

Lue myös: Hallitus pyrkii suojelemaan VR:ää kilpailulta jopa vuoteen 2030 asti – Tässä sen mahdollistava porsaanreikä (8.4.2020)

Menot