Kanta-Häme Hämeenlinna

Vuoden takainen ajokorttiuudistus hiertää yhä – Jopa nopeuden ylitys yhdellä kilometrillä tunnissa voi aiheuttaa hylkäyksen

Moottoripyörätutkintojen käsittelykokeissa keskitytään arvostelijoiden mielestä epäolennaisuuksiin.
Josefiina Kettunen harjoitteli pysähtymistä liikenneopettaja Jani Salon valvovan silmän alla. Salo toivoisi, että käsittelykokeessa keskityttäisiin enemmän kuljettajan taitoihin. Kuva: Esko Tuovinen
Josefiina Kettunen harjoitteli pysähtymistä liikenneopettaja Jani Salon valvovan silmän alla. Salo toivoisi, että käsittelykokeessa keskityttäisiin enemmän kuljettajan taitoihin. Kuva: Esko Tuovinen

Moottoripyörien käsittelykoe aiheuttaa edelleen närää, vaikka Traficom on jo kertaalleen rukannut viime vuoden heinäkuussa annettua uutta ohjeistusta.

Kritiikkiä sataa edelleen niin liikennekouluttajilta kuin kortin suorittajiltakin. Suomen Motoristit ry:n mukaan uusi malli tekee moottoripyörä- ja mopotutkintojen suorittamisesta hankalaa liikenneturvallisuuden kustannuksella.

Viime vuoden heinäkuussa voimaan tullut ajokorttiuudistus muutti muun muassa moottoripyörien käsittelykokeita ja poisti mopokortista pakollisen ajo-opetuksen. Uudistuksen oli määrä siirtää painotusta koulutuksesta tutkintoon, eli ajo- ja käsittelykokeisiin.

Hämeenlinnalaisen Lehtelän autokoulun liikenneopettaja Jani Salo kertoo, että on saanut paljon palautetta moottoripyöräkorttia suorittavilta asiakkailta käsittelykokeiden suorituksista ja varsinkin nopeusrajoituksista.

– Tehtävät itsessään ovat hyvät. Ongelmat ovat valvonnassa ja tulkinnassa. Tiettyjen tutkinnon vastaanottajien tulkinta siitä, että suoritus tulkitaan hylätyksi, jos annettu nopeus ylitetään enemmän kuin yksi km/t, on huono asia.

Nopeuden mittaamisessa ongelmia tuottaa tutkan luotettavuus sekä kohta, josta tutkinnon vastaanottaja mittaa kuljettajaa. Nopeus heittää Salon mukaan helposti kilometrin verran riippuen siitä, tehdäänkö mittaus suoraan vai viistosti.

– Keskittyminen pitäisi olla jossain muualla kuin tutkan näytössä. Tuntuu vähän mielivaltaiselta hylkäämisperusteelta, jos asiakas hallitsee ajoneuvon ja ainoa ongelma on yhden kilometrin ylitys tuntivauhdissa.

Tilanne on johtanut siihen, että Lehtelän autokoulussa mietitään missä ajokokeet käydään tekemässä. Tämä asettaa asiakkaita eriarvoiseen asemaan.

– Moottoripyörien kanssa pyrimme menemään aina Riihimäelle ajamaan käsittelykokeet. Siellä paikka on parempi vauhdinottoon. Näin ei asiakkaille tule oloa, että paikka on syypää, jos ei onnistu.

Mopokortin teoriakoetta pidetään nykyisellään liian vaikeana ja neljää pakollista teoriatuntia liian vähäisenä. Uudistuksen myötä ensimmäisellä yrittämällä teoriakokeen läpäisseiden määrä on romahtanut.

– Virhemääriä laskettiin ja koetta vaikeutettiin kysymyksien tasolla. Meillä niiden määrä, jotka läpäisevät kokeen ensimmäisellä yrittämällä, on tipahtanut noin 30 prosenttiin. Ennen se oli lähellä 80 prosenttia.

Liikenneopettajien keskuudessa huolta herättää liikenneturvallisuus, kun nuoret päästetään ilman riittävää kokemusta muun liikenteen sekaan. Autokoulu Epicin Antti Seppäsen mukaan käsittelykoe selvitetään yleensä yhdellä tunnin harjoitusajolla.

– Erikoinen tilanne, joka tuntuu hurjalta. Omaa 15-vuotiasta tyttöä en laske liikenteeseen sillä kokemuksella, että parkkipaikalla on vähän harjoiteltu. Tämä on iso huolenaihe. HÄSA

Ajokorttiuudistus

Ajokorttiuudistus tuli voimaan 1. heinäkuuta 2018.

Uudistus lisäsi asiakkaiden vapautta valita itse opetuksen määrää.

Suomen Motoristit ry ja Autokoululiitto keräsivät palautetta, jonka he luovuttivat Traficomille tammikuussa. Maaliskuussa Traficom julkaisi uudet ohjeet käsittelykokeisiin.

Ongelmiksi mp-korteissa koetaan esimerkiksi kikkailupainoitteinen käsittelykoe ja liian tiukat nopeusrajoitukset.