Kanta-Häme

Vuohesta tuli salonkikelpoinen joululahja

Kuka olisi uskonut, että suomalaiset intoutuvat 2000-luvulla ostamaan joululahjaksi vuohia, possuja vesiputken pätkiä tai moskiittoverkkoja?

Näin on kuitenkin päässyt käymään, sillä erilaisten järjestöjen kauppaamat ja eettisiksi markkinoidut ”aineettomat” lahjat ovat jatkuvasti kasvattaneet suosiotaan.

Into on ollut niin suurta, että esimerkiksi kehitysyhteistyöjärjestö Suomen World Visionin verkossa toimivasta lahjatavarakaupasta vuohet pääsivät tänä vuonna loppumaan kesken.

40 eurolla possu Ugandaan

World Vision on tarjonnut vuohien vaihtoehdoksi esimerkiksi 40 euron hintaisia possuja. Possuja suomalaiset ostivat ensimmäisen viikon aikana 60 kappaletta.

Lahjaksi lehmä -verkkokaupasta ostetut tuotteet ovat sitä, mitä luvataankin. Kun suomalainen kuluttaja sijoittaa verkkokaupassa possu-lahjaan, tarkoittaa se sitä, että Ugandan Kirewassa vähävarainen perhe saa joskus ensi vuoden puolella possun kasvatettavakseen.

Eläimen lisäksi perhe saa hoito-ohjeet. Lahjan saajan valitsee yhteisö keskuudestaan.

Lahjan ostajan ystävä tai läheinen taas saattaa saada lahjan ostajalta tiedon siitä, että tänä vuonna hänelle tarkoitetut joululahjarahat on käytetty kehitysmaiden hyväksi.

Lahjakaupan valikoima pohjautuu avustuskohteiden todelliseen tarpeeseen. Tämän vuoksi jotkut tuotteet, kuten esimerkiksi nyt vuohet, on saatettu myydä loppuun.

Tiedottaja Anna Pollarin mukaan suosittu lahja tänä vuonna on ollut 30 euron arvoinen lahjakortti, jolla saadaan kymmenelle lapselle terveystarkastus ja rokotukset. Suosittu on ollut myös 18 euron hintainen vesiputkilahja, joka tarkoittaa käytännössä metrin pituista pätkää Kenian Meibekissä rakennettavaa vesiputkiverkostoa varten.

Lahjaksi sittenkin ammatti?

Kirkon Ulkomaanapu lanseerasi vuonna 2005 markkinoille Toisenlaiseksi lahjaksi nimetyn avustustavan. Seitsemän vuoden aikana suomalaiset ovat hankkineet Kirkon Ulkomaanavun kautta kehitysmaihin kaikkiaan 54 308 vuohi-lahjaa.

Todellisuudessa ihan näin moni eläin ei kuitenkaan ole löytänyt uutta kotia. Kun lahjan ostaja hankkii verkkokaupasta 30 euron arvoisen vuohi-lahjan, hän sijoittaa tuon 30 euroa työhön, jota tehdään köyhyyden kierteen katkaisemiseksi.

Kirkon Ulkomaanavun aineettomien lahjojen tuotto kohdistetaan kolmeen eri teemaan: katastrofiapuun, köyhyyden vastaiseen työhön tai Naisten Pankille, lahjan mukaan.

– Suosituimmiksi lahjoiksi ovat nousseet ammatit, vuohi, koulupuku ja huovat, varainhankinnan koordinaattori Hanna Lassila kertoo.

Moskiittoverkko voi muuttua vedeksi

Lassilan mukaan rahat sijoitetaan kohdemaissa siihen, mistä on suurin tarve. Lahjojen hinnat eivät Lassilan mukaan suinkaan ole hatusta repäistyjä, vaan ne on poimittu Kirkon Ulkomaanavun hankkeista. Kehitysmaassa vuohen voisi todella ostaa 30 eurolla, jos sellaiset rahat omistaisi.

Jos taas verkkokaupasta ostaisi seitsemän euron arvoisen moskiittoverkon, ohjautuisivat rahat katastrofirahastoon, josta ne edelleen jaettaisiin kriisialueilla kulloisenkin tarpeen mukaan. Tällöin seitsemän euron lahjoitus voisi käytännössä päätyä pakolaisleirille esimerkiksi moskiittoverkon tai vaikkapa puhtaan juomaveden muodossa.

Hukkaan rahat eivät Lassilan mukaan mene, koska rahavirtaa valvoo Kirkon Ulkomaanapu sekä Suomessa että paikan päällä suomalaisten työntekijöiden sekä kansainvälisten yhteystyökumppaneidensa avustuksella.

Viime vuonna Kirkon Ulkomaanapu keräsi aineettomien lahjojen avulla noin 1,4 miljoonaa euroa. (HäSa)

 

Kepan Eettiset joululahjat -sivustolle on koottu valikoima eettisiä lahjavinkkejä, jotka tukevat kestävää kehitystä ja auttavat maailman köyhiä. Mukana on yli 70 järjestöä ja yritystä. http://www.kepa.fi/osallistu/eettiset-joululahjat