Kanta-Häme

Vuorovaikutuksella nuoret median koukkuun

Se, että sosiaalinen media (some) hallitsee tänä päivänä nuorten mediakäyttäytymistä, ei ole viestintäneuvos Seppo Kievarin mukaan perinteiselle medialle pelkkä uhka, vaan myös loistava mahdollisuus – mikäli tiedotusvälineet vain osaavat hyödyntää tilaisuutensa.

– Kilpailu on vasta alkamassa. Ei alkuerien perustella voi lyödä vetoja, kuka pärjää parhaiten. Luulisin, että kaikki tämän päivän isot pelaajat – suurimmat sanomalehdet, Yle ja maikkari – pitävät puolensa.

Lehtien käytävä prässi läpi

Seppo Kievari uskoo, että sanomalehdilläkin on vielä tulevaisuutta, joskaan pääpaino ei välttämättä ole enää sen painetussa muodossa.

– Niillä on kaikki mahdollisuudet paikata takaiskua. Kysymys kuuluu, millainen lehti on tulevaisuudessa? Kuinka paljon painopiste on painetussa mediassa ja kuinka paljon sähköisessä versiossa?

– Aikamoisen mankelin läpi lehdet joutuvat menemään, että ne alkavat kokea uuden nousun, Kievari toteaa.

Potkua pitää Kievarin mukaan hakea vuorovaikutuksesta ja osallistavasta toiminnasta.

– Sitä ei kannata jättää käyttämättä. Se on yksi ulottuvuus, joka ei aiemmin ole ollut käytettävissä.

Sisältö ja luottamus pääosissa

Nuorten kalastelu lehden lukijoiksi ei ole helppo pesti.

Tästä entisellä Helsingin Sanomien päätoimittajalla Seppo Kievarilla on omakohtaisia kokemuksia.

– Kun teimme hesarin Nyt-liitettä, se toimi näennäisesti kohtuuhyvin, mutta kyllä siinä aikamoinen ruuvaaminen oli koko ajan. Äkkiä mennään metsään, kun nuorille yritetään kertoa, mitä heidän rauhaansa kuuluu, Kievari nauraa.

Poppakonstit ovat siis vähissä.

– En osaa neuvoa mitään uutta keinoa. Se on heidän päänsärkynsä, jotka tekevät operatiivista työtä. Luottamuksen löytäminen on äärimmäisen tärkeää. Ilman sitä ei synny suhdetta lukijaan.

Lehdissä on joka tapauksessa oltava sellaista sisältöä, joka kiinnostaa kohderyhmää.

– Hyödyllistä tietoa, joka auttaa arjessa ja vastaa lukijoiden omiin kysymyksiin. Lisäksi tarvitaan viihdettä ja ajanvietettä sekä palvelujournalismia, Kievari näkee.

Aikuistuminen tuo lukijoita

Sosiaalinen media voi Seppo Kievarin mielestä sekä hyvä että huono asia käyttäjälleen.

– Se on kiinni siitä, kuinka käyttäjä osaa arvottaa eri asioita: mitkä ovat pelkkiä mielipiteitä, mitkä lisäarvoa antavia faktoja, mitkä pelkkiä tykkäämisiä.

Some voi olla myös eriarvoistavaa.

– On niitäkin taitavia median käyttäjiä, jotka eriytyvät muista. Se voi johtaa kahden, ellei peräti kolmen kerroksen väkeen.

Kievari kuitenkin luottaa siihen, että aikuistuminen voi entisaikojen tapaan tuoda uutta asiakaskuntaa lehtien lukijoiksi.

– Nuorten sturm und drang -kauden jälkeen eri asiat tulevat tärkeiksi, kun rupeaa vakiintumaan ja hakemaan paikkaansa elämässä. Silloin mediaa käytetään eri tavalla kuin nuorena. (HäSa)

Suomeksi: sturm und drang = myrsky ja kiihko (vapaasti käännettynä)