Kanta-Häme

Waltti käyttöön aikaisintaan kesällä

Ikäihmiset pääsevät matkustamaan Waltti-matkakortilla päiväsaikaan puoleen hintaan. Sen sijaan lastenvaunujen kanssa liikkeellä olevat eivät saa ilmaisia matkoja. Asiasta päätti yhdyskuntalautakunnan joukkoliikennejaosto.

70 vuotta täyttäneet hattulalaiset, hämeenlinnalaiset ja janakkalalaiset voivat matkustaa kortilla puoleen hintaan arkisin klo 9-14. Muina aikoina järjestelmä veloittaa kortilta normaalin matkan hinnan. Kortille pitää siis olla ladattuna arvoa eli käytännössä rahaa.

Waltti-kortti otetaan Hämeenlinnan seudulla käyttöön ensi vuoden loppupuolella.

– Aikaisintaan kesällä, mutta joka tapauksessa ensi vuoden kuluessa. Enää on kysymys hiljaisesta työstä, joka on tehtävä ennen kuin matkustajat pystyvät hankkimaan kortin, joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio kertoo.

Tietojärjestelmään on syötettävä jokainen bussivuoro ja pysäkki Hämeenlinnan seudulta.

– Jos saan apuvoimia, työ valmistuu nopeammin, mutta siitä ei ole vielä varmuutta.

Suomen kaikille kaupunkiseuduille tavoitellaan yhteistä tai ainakin yhteensopivia joukkoliikenteen matkakortteja. Waltti on jo käytössä useilla kaupunkiseuduilla Keski- ja Itä-Suomessa.

Lahdessa se otetaan käyttöön alkuvuodesta, mutta esimerkiksi Riihimäki ei näillä näkymin ole liittymässä Waltin käyttäjiin.

Waltissa Hämeenlinna seutu jaetaan kolmeen vyöhykkeeseen, joiden mukaan lippujen hinta määräytyy.

Lippuja tulee kolmenlaisia: kerta-, arvo- ja kausiliput.

Vaihto-oikeus samalla lipulla bussista toiseen on toivottu uudistus. Yhden ja kahden vyöhykkeen lipussa vaihto-oikeus on 45 minuuttia ja kolmen vyöhykkeen lipussa tunti.

Maarit Kaartokallion mukaan vielä on paljon yksityiskohtia, jotka vaativat ratkaisuja. Esimerkiksi Riihimäen seutulippu käy nyt Tervakoskelle matkustettaessa.

Jos välille ei heti saada Waltti-kortin vyöhykehintaa, harkitaan ehkä jatkoa seutulipulle.

Myös Lammi-Lahti -välille on oma lippunsa, joka lakkautetaan. Lahden ja Valkeakosken suuntiin pääsee jatkossa matkustamaan ely-keskuksen Waltti-lipulla.

Ei kuitenkaan tarvitse olla kahta erillistä korttia, vaan yhteen korttiin voi todennäköisesti ladata myös ominaisuuden, jolla pääsee matkustamaan yli seutukunnan rajan.

Waltti-kortin arvo-ominaisuudella voi matkustaa jo nyt kaikilla paikkakunnilla, joissa järjestelmä on käytössä. Vähitellen sen toivotaan laajenevan koko maahan.

Tällä hetkellä Walttia käyttää 5 kaupunkiseutua, mutta sen laajenemisesta on päätös lähes 20 kaupunkiseudulla.

Hämeenlinnassa ja Janakkalassa on pidetty tärkeänä myös sitä, että Waltin pitäisi pelata yhteen Helsingin ja Tampereen maksujärjestelmien kanssa.

Tampere on tulossa mukaan Walttiin lähiaikoina. Pääkaupunkiseudun oma lippujärjestelmä uusitaan lähiaikoina.

– Tavoitteena on, että se pelaa yhteen Waltin kanssa.

Ihan putkeen Waltti-kortin käyttöönotto ei ole kaikilla kaupunkiseuduilla mennyt.

Esimerkiksi Oulussa ja Jyväskylässä on ollut alkuvaikeuksia. Liikennöitsijät ovat moittineet järjestelmää keskeneräiseksi. HÄSA