Kanta-Häme Hämeenlinna

Wanaja Festivalin logoa verrataan natseihin sosiaalisessa mediassa – Näin tuotantoyhtiö vastaa

Wanaja Festivalin logo on jo viisi vuotta vanha, mutta tämän vuoden värimaailma on uusi. Kuva: Kuvankaappaus Wanaja Festivalin kotisivuilta
Wanaja Festivalin logo on jo viisi vuotta vanha, mutta tämän vuoden värimaailma on uusi. Kuva: Kuvankaappaus Wanaja Festivalin kotisivuilta

Heinäkuun alussa järjestettävän Wanaja Festivalin logo ja visuaalinen ilme ovat herättäneet keskustelua tällä viikolla sosiaalisessa mediassa. Twitterissä eri käyttäjät ovat liittäneet logon punavalkomustan värityksen toisen maailmansodan natsien kuvastoon.

Yksi käyttäjä kommentoi logoa saatesanoilla “Ei yhtään sellanen kolmannen valtakunnan klangi.” Saman ajatuksen tuo esiin myös Helsingin Sanomien toimittaja Tommi Nieminen, jonka twiitin kommenteissa moni vertaa logoa suoraan natseihin.

 

 


Oletteko saaneet palautetta Wanajan logosta, Nelonen Media Liven markkinointipäällikkö Sinikka Långström?

– Saimme viime viikolla yhdeltä asiakkaalta sähköpostia aiheesta. Tämä on ollut kaikkien vuosien aikana tullut ainut palaute aiheesta, ja olimme todella yllättyneitä siitä.

Miten kommentoitte mielleyhtymiä?

– Olimme tosiaankin todella yllättyneitä, koska koskaan aiemmin tällaista palautetta ei ole tullut, ja tämä ei todellakaan ole se mielikuva, johon haluamme Wanaja Festivalin yhdistettävän.

Miten Wanajan visuaalinen ilme on päätetty?

– Wanaja Festivalin logo on ollut käytössä jo viidettä vuotta, eli se on ollut käytössä jo aiemman järjestävän tahon toimesta. Halusimme säilyttää tämän olemassa olevan tapahtuman tunnuksen, joten sitä ei ole vuosien aikana muutettu. Vuosittain muutamme ainoastaan tapahtuman ilmeen värisävyjä, jotka valikoituvat pääosin artistikuvien ja taustakuvien osalta.

Aiotteko ryhtyä joihinkin toimenpiteisiin keskustelun takia?

– Kun alamme tapahtuman jälkeen suunnittelemaan vuoden 2020 tapahtuman ilmettä, niin otamme ehdottomasti nämä palautteet huomioon. HäSa