Forssan Toyota Auto-Centerin paikallisjohtaja Jukka Pigg on tyytyväinen, että lähes kaikki liikkeen automallit ovat saaneet uuden WLTP-hinnan hyvissä ajoin.
Kanta-Häme Forssa

Uusien autojen mittaustapa WLTP hämmentää autokaupoissa

Uusi autojen polttoaineenkulutuksen ja päästöjen mittaustapa WLTP koettelee autonvalmistajia ja autokauppoja.

Syyskuun alusta lähtien kaikkien ensirekisteröitävien autojen kulutus ja päästöt on ilmoitettava uuden WLTP-päästömittauksen (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) mukaan. WLTP-mittaus nostaa autojen hiilidioksidipäästöjä keskimäärin noin 21 prosenttia, mikä tarkoittaa Suomessa myös autoveron nousua osassa automalleista. Autokohtaiset päästöerot ovat kuitenkin tuntuvia.

Autojen kulutus ja päästöt eivät muutoksen myötä siis itsekseen lisäänny, vaan ainoastaan mittaustapa tarkentuu vanhasta NEDC-mittauksesta. WLTP-mittauksesssa autoa rasitetaan enemmän ja todenmukaisemmissa olosuhteissa, jonka myötä päästölukemat ovat lähempänä totuutta. Arvioiden mukaan WLTP-arvot ovat kuitenkin edelleen 10–15 prosenttia pienemmät kuin todellisen liikenteen autolle aiheuttama kulutus ja päästöt.

Muutoksen siirtymäaika jatkuu vuoden 2020 loppuun saakka, minkä vuoksi tänä aikana näkyvissä saattaa olla sekä NEDC- että WLTP-mittausten mukaisia lukuja.

Autonvalmistajille muutos on aiheuttanut suuria ongelmia, sillä esimerkiksi Audi joutui lopettamaan RS3-mallinsa valmistamisen toistaiseksi, sillä sen moottoria ei saatu WLTP-kulutusnormeihin sopivaksi. Volkswagen taas arvioi muutoksen aiheuttavan automerkille jopa noin miljardin euron kulut.

Myös suomalaisille autokaupoille tilanne on vaikea, sillä autoverotus muuttuu entistä monimutkaisemmaksi. WLTP huomioi esimerkiksi autoon valitut renkaat, lisävarusteet, kuorman ja korin ilmanvastuksen.

– Jopa metalliväri saattaa vaikuttaa autoveron määrään, sillä käsittääkseni metallivärinen maali on painavampaa kuin tavallinen maali, mikä näkyy heti päästöissä. Niin tarkkaa homma on nykyään, Auto-Kehä oy:n toimitusjohtaja Olli Liljegren kertoo.

Uuden verotuksen mukaisia WLTP-hintoja ei ole vielä saatu kaikkiin automalleihin, joten näiden mallien myyntiä voidaan jatkaa niin kauan vanhan verotuksen mukaisin hinnoin. Myös Nissania ja Peugeotia myyvässä Auto-Kehässä ollaan joidenkin automallien kanssa ilman uusia WLTP-hintoja.

– Isompien autojen hinnat käytännössä nousevat ja pienempien laskevat. Laskut ovat kuitenkin aika pieniä, mutta nousut ovat aika isoja. Jos tämä toteutuu, niin Suomessa autovero nousee aika paljon, mikä ei varmaan ollut valtion tarkoitus. Tällainen vahinko tässä on kuitenkin käymässä, Liljegren pohtii.

Suomi onkin ensimmäinen EU-maa, jossa verotusperusteeksi otetaan suoraan WLTP-perusteinen lukema.

Auto-Kehässä elokuu oli yksi tuottoisimmista myyntikuukausista vuosiin. Myyntipiikkiin oli varauduttu hyvissä ajoin, sillä Auto-Kehässä osattiin ennakoida ihmisten ostovimma ennen WLTP-muutosta.

– Tilasimme autoja hyvin rohkeasti varastoon, joten asiakkaiden näkökulmasta tilanne ei muutu vähään aikaan, sillä pystymme myymään syksyn aikana autoja vielä vanhoilla hinnoilla.

Forssan Toyota Auto-Centerissä ollaan harvinaisessa tilanteessa, sillä myymälä on saanut lähes kaikkiin uusiin autoihinsa uudet WLTP-hinnat, jotka voidaan ottaa heti käyttöön.

– Siinä mielessä olemme onnellisessa asemassa, että ainoastaan yhtä mallia ei ehditty uudelleen hinnoitella kuun alkuun mennessä. Muutos ei muutenkaan näy hinnoissamme sen suuremmin, sillä 71 prosenttia tämän vuoden asiakastilauksista ovat olleet hybridiautoja, joiden hinnat muuttuvat muutoksen myötä korkeintaan muutamilla satasilla, Forssan Toyota Auto-Centerin paikallisjohtaja Jukka Pigg toteaa.

Forssan Laatuautossa Volkswagen ei ole vielä saanut uusia WLTP-hintoja kaikkiin automalleihin.

– Saksassa viranomaisille on tullut sumaa näistä erilaisista mallien mittauksista, kun maassa on monta autonvalmistajaa ja he joutuvat mittaamaan kaikki mallit lisävarusteineen. Se on niin kova työmaa heille, että WLTP-hintoja saadaan sieltä vasta vähitellen, Laatuauton toimitusjohtaja Tommi Setälä kertoo.

Laatuautossa myytiin elokuun aikana normaalia enemmän juuri suuripäästöisempiä autoja, joiden verotus nyt kasvaa. Setälä ei kuitenkaan usko, että ihmiset kääntävät katseensa uusien WLTP-autojen sijasta käytettyihin NDEC-autoihin ainakaan pitkäksi aikaa.

– Uudemman auton ostaminen on aina ekoteko, koska siinä saa uudempaa teknologiaa ja pienipäästöisemmän auton. Tämä muutos on meille ennen kaikkea mahdollisuus, ei uhka. Sopeudumme jälleen uuteen muuttuneeseen lainsäädäntöön ja siihen olemme tottuneet. Myymme sitä mitä laki suosii, Setälä päättää. HÄSA

Mikä on WLTP?

WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) on uusi autojen polttoaineenkulutuksen ja päästöjen mittaustapa, joka korvaa vanhan NEDC-mittausnormin, jota on noudatettu vuodesta 1996 lähtien.

Mittaustapaa muutettiin, koska NEDC-mittaus oli liian vähän autoa kuormittava. Autonvalmistajat myös oppivat optimoimaan moottorien päästöt NEDC-mittausten testiolosuhteisiin, josta esimerkiksi Volkswagen jäi kiinni.

WLTP:llä mitatut hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 21 prosenttia suuremmat kuin NEDC:llä mitatut eli jos auton entinen NEDC-tulos osoitti 100 gramman CO2-päästöjä kilometrillä, uusi WLTP-tulos on 121 g/km.

WLTP-mittausnormi tuli pakolliseksi kaikille ensirekisteröitäville henkilö- ja pakettiautoille sekä pienille linja-autoille 1.9.

Suomi on ensimmäinen EU-maa, jossa verotusperusteeksi otetaan suoraan WLTP-perusteinen lukema.

Muutos nostaa etenkin suuripäästöisten autojen hintoja, mutta esimerkiksi hybridiautojen hinnat ovat pysyneet samoina tai jopa laskeneet.

Lähteet: Trafi, Autoalan Tiedotuskeskus, Tekniikan Maailma

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930