Kanta-Häme

Yhä useampi kuljettaja ajaa autoa päihtyneenä

 

Liikkuvan poliisin lakkauttaminen on näkynyt tänä vuonna tien päällä raskaan liikenteen valvonnan vähenemisenä. Poliisihallituksen ylitarkastaja Risto Lammi myöntää, että valvontasuoritteita on kertynyt viisi prosenttia viimevuotista ja vajaat parikymmentä prosenttia tavoiteltua vähemmän.

– Vaikka valvonnassa onkin tapahtunut pieni notkahdus, raskaan liikenteen onnettomuudet ovat samaan aikaan kuitenkin vähentyneet, Lammi sanoo.

Myös ajonopeuksien automaattivalvonnassa on petrattavaa.

Seitsemän keskuksen korvaaminen yhdellä suurella ei käynnistyt kivuttomasti.

– Siinä oli ihan fyysisiin tilajärjestelyihin ja henkilöstöön liittyviä haasteita, mutta tilanne paranee koko ajan, Lammi sanoo.

Kaikkein pahimmat pelot valvonnan romahtamisesta uudistuksen jälkeen eivät ole kuitenkaan toteutuneet.

Ainakaan onnettomuustilastojen perusteella ei voi vetää pitäviä johtopäätöksiä liikennekurin löystymisestä tien päällä. Alkuvuonna liikenteessä on sattunut 20 prosenttia vähemmän kuolonkolareita kuin vuosi sitten.

Kun viime vuonna niitä oli 258, tälle vuodelle odotetaan 200–220 kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

– Se on huima tulos, vaikka ei poliisi voi tietenkään ottaa siitä yksin kunniaa. Olemme lähellä historian alhaisinta lukua, Lammi iloitsee.

Hänen mukaansa poliisi on valvonut liikennettä määrällisesti jopa enemmän kuin ennen organisaatiouudistusta.

– Olemme viisi prosenttia viime vuotta edellä, mutta kolmisen prosenttia tavoitettamme jäljessä, Lammi sanoo.

Iloa tosin laimentaa se, että loukkaantumiset ja alkoholin aiheuttamat liikenneonnettomuudet ovat lisääntyneet.

– Meillä on vielä tekemistä siinä, että saamme valvontamme kohdennettua ja kaiken määrällisesti tavoitellulle tasolle, Lammi sanoo.

Vuosi sitten perustettu Liikkuvan poliisin perinneyhdistys on koonnut liikennetutkijaryhmän selvittämään poliisin organisaatiomuutoksen vaikutuksia liikenteenvalvontaan.

Tuloksia odotellaan parin vuoden kuluttua.

Yhdistyksen puheenjohtaja Antti Jääskeläinen muistuttaa, etteivät poliisin tilastot kerro aina koko totuutta.

–  Esimerkiksi rattijuopumusten vähentyminen voi korreloida puhallusratsioiden määrän vähenemisen kanssa.

Hän varottaa tekemästä vielä liian varhaisia johtopäätöksiä.

Ruotsissa valtakunnallisen liikennepoliisiorganisaation pilkkominen alueellisiin yksiköihin johti siihen, että esimerkiksi sakotuskäytännöt vaihtelivat poliisipiirien mukaan.

Jääskeläinen ei ota kantaa Suomen tilanteeseen, mutta toteaa näkyvän liikenteenvalvonnan vähentyneen organisaatiouudistuksen jälkeen.

– Meillä harjoitetaan enemmän niin sanottua piilovalvontaa, vaikka tieteellisissä tutkimuksissa on todettu, että näkyvä valvonta on kokonaisuuden kannalta vaikuttavampaa, Jääskeläinen sanoo.