Kanta-Häme

Yhä useampi vanha kirja vaihtaa omistajaa verkossa

Vanhojen kirjojen kauppaa ei tehdä enää pelkästään antikvariaateissa ja erilaisissa alan tapahtumissa, vaan yhä suurempi osa kaupoista hierotaan verkossa.

Verkkokaupan voimaan uskoo myös Hämeentien varrella antikvaarista kirjakauppaa pitävä Mika Arohonka.

– Tuloksesta yli puolet tulee netin kautta. Pelkällä kivijalkakaupalla ei enää eläisi. Tilanne olisi toinen, jos eläisimme yliopistokaupungissa, mutta Hämeenlinnassa, ei, hän tuumii.

Arohongan verkossa myymät kirjat ovat esillä liikkeen omilla verkkosivuilla, mutta myös Suomen suurimmassa nettiantikvariaatissa, Antikvaari.fi:ssä. Miehen listaamia niteitä on verkossa tällä hetkellä noin 6500 kappaletta. Verkkokaupan etu on se, että asiakas pääsee ostoksille mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Arohongan laskujen mukaan päivittäin hänelle tehdään nollasta viiteen tilausta.

Perinteisille kivijalkamyymälöille on kuitenkin paikkansa, sillä osa asiakkaista haluaa edelleen ostaa kirjansa selailun ja tarkemman tutkimisen jälkeen. Monet haluavat myös kokea löytämisen ilon.

Suunta kohti erikoisantikvariaatteja?

Viiden vanhoihin kirjoihin erikoistuneen kaupan lisäksi Hämeenlinnassa toimii yksi, pelkästään verkossa toimiva antikvaarinen kirjakauppa.

Maaliskuussa aloittanut Antikvariaatti Pufendorf jatkaa Mika Arohongan veljen liikkeen, perinteikkään helsinkiläisen Antikvaarisen kirjakauppa A. Arohongan toimintaa.

Verkkokauppaan ja kirjatapahtumiin keskittyminen oli kauppias Petteri Leinolle tietoinen valinta heti alussa.

– Kun leipätyö on muualla, laskin, että vanhojen kirjojen kaupasta ei ole saatavissa sellaista liikevaihtoa, että voisin leipätyöstäni luopua, katsoo Leino.

Verkkokaupan etuna hän pitääkin sitä, että liikkeen ”ovet” ovat auki 24/7. Koska verkkomyyjä ei maksa liiketiloista vuokraa, täytyy tämän Leinon mukaan heijastua myös hintoihin.

– Käsitykseni on se, että verkkokaupassa tavanomaisen kirjan hinta on halvempi kuin kivijalkaliikkeessä. Kauppiaan täytyy ottaa tämä hinnoittelussa huomioon, sillä kauppiaan omat kustannukset ovat pienemmät kuin kivijalkaliikkeissä ja verkkokaupan asiakas maksaa postikulut

Leino uskoo verkkokaupan tulevaisuuteen, mutta luottaa myös siihen, että kivijalkaliikkeilläkin on tulevaisuutta – vaikka liikkeiden määrän hän uskookin vähenevän

– Yleisantikvariaattien määrä varmasti laskee ja erikoisliikkeiden määrä varmasti kasvaa – näin on tapahtunut Euroopassakin, miksei siis myös meillä, hän sanoo. (HäSa)