Kanta-Häme

Yhden sentin näkemysero

Forssan Kartanonkatua pitkin autoilevien kriittiset kommentit on kuultu. Liian jyrkistä töyssyistä nurisseiden huutoon vastataan elo-syyskuussa, kun Lemminkäinen aloittaa kadun korjaustyöt. Neuvottelun alla on vielä se, miten korjaukset tehdään ja kuinka kustannukset jakaantuvat.

– Nuo eivät ole ihan helppoja paikkoja korjata. Ja kun on kaksi osapuolta neuvottelemassa, on yleensä myös kaksi eri näkemystä. Kaikkea kaupunki ei missään nimessä maksa, kunnallistekniikan päällikkö Tero Tiensuu painottaa.

Kaupunki on hyväksynyt Lemminkäisen tekemän katu-urakan. Urakan takuuaika on kuitenkin kaksi vuotta.

Kaupungin ja Lemminkäisen näkemysero on yhden sentin suuruinen. Suunnitelmissa hidastetöyssyjen korkoeroksi reunakiven yläreunasta asfalttiin on määritelty kolme senttiä. Kaupungin mielestä sallittu asennustoleranssi on -10 milliä, eli korkoero saa olla sentin pienempi.

– Lemminkäinen taas tulkitsee tilannetta toisten ohjeiden mukaan, jossa toleranssiksi määritellään +–10 milliä. Muutama töyssyistä on yli tuonkin toleranssin, ja ne yhtiö on jo suostunut korjaamaan omalla kustannuksellaan, Tiensuu sanoo.

Yli kolme mutta alle neljä senttiä

Vääntöä käydään nyt siis töyssyistä, joiden korkoero on yli kolme, mutta alle neljä senttiä.

Kartanonkadun noin tusinasta hidastuskorokkeesta noin puolessa on kaupungin tulkinnan mukaan korjattavaa. Lisäksi Kartanonkatu 8:n kohdalle asennetaan korjaustöiden yhteydessä sadevesikaivo.

Tiensuu muistuttaa, että kaikkea suunnitelmasta poikkeavaa ei välttämättä päädytä korjaamaan, vaan yksi vaihtoehto on myös arvonalennus.

– Jos esimerkiksi silta on täysin toimiva, mutta ei kaikilta osin sopimuksen mukainen, ei siltaa silloin pureta. Tilaajalle maksetaan tällöin hyvitystä. Samaa neuvottelua käydään myös asfalttiasioissa – korjataanko vähän liian syvällä oleva kaivonkansi vai saadaanko urakkahinnasta hyvitystä.

Kartanonkadun remontti maksoi piirun alle kaksi miljoonaa euroa.

Kustannukset lautakunnan käsittelyyn?

Takuukorjaustöiden suorittamisesta ei Tiensuun mukaan tarvita erillistä päätöstä, koska ne kuuluvat korjausurakkaan. Korjaustöiden lopulliset kustannukset ratkaisevat sen, pitääkö asia viedä lautakunnan päätettäväksi.

SDP:n valtuutetun Emmi Lintosen toukokuussa tekemään valtuustoaloitteeseen tullaan kuitenkin vastaamaan.

– Peruskorjaukset tehdään ensin ja sen jälkeen katsotaan, täytyykö tehdä vielä jotain lisää.

– Mitä tulee aloitteessa mainittuun autojen renkaiden hajoamiseen, ei meillä ole näyttöä siitä, voiko sentin heitto korkotasossa aiheuttaa rikkoutumisia. Suunnitelman mukainen korkotaso ei renkaita riko.

Lemminkäiseltä asiaa ei haluttu kommentoida kaupungin kanssa tehtyyn sopimukseen vedoten. Korjausten alkaminen elo-syyskuussa kuitenkin vahvistettiin. (HäSa)

Teksti: Saija Pennanen

 

Päivän lehti

29.9.2020

Fingerpori

comic