Kanta-Häme

Yhdyskuntalautakunta on opettanut paljon

Kanta-Hämeenlinna on Mirja Piiroiselle tuttu, vaikka hän onkin asunut yli 20 vuotta Tuuloksessa.

– Olen Hämeenlinnan tyttöjä ja tunnen nämä kulmat. Yhdyskuntalautakunnassa siitä on apua, kun pystyy nopeasti hahmottamaan, missä päin kuntaa olevista teistä, kaava-alueista tai bussilinjoista on kyse.

Päätöksenteko on tuttua itsenäisen Tuuloksen ajoilta, sillä Mirja Piiroinen istui siellä demarien edustajana mm. kunnanhallituksessa.

– Yhdyskuntalautakuntaan valinta oli silti minulle yllätys.

Nyt Mirja Piiroinen sanoo olevansa todella tyytyväinen nelivuotiskauteensa.

– Olen oppinut todella paljon maankäytön suunnittelusta ja joukkoliikenteestä. Tekisi mieli jatkaa, jotta näkisi, miten nyt aloitetut hankkeet etenevät kuten vaikkapa Engelinranta.

Piiroinen muistuttaa, että kaavoitus vaikuttaa ihan kaikkeen, päivähoidon tarpeeseen ja kouluihin, kauppapalveluihin ja liikenteeseen.

Joukkoliikenne tuttua

Yhdyskuntalautakunnassa Mirja Piiroinen on toiminut joukkoliikennejaoston puheenjohtajana.

– Ihan mielelläni, sillä käytän paljon joukkoliikennettä. Tosin harmittavan paljon jaostomme on joutunut vain kirjaamaan lakkautettavia bussivuoroja.

Jaostotyöskentely on ollut mielenkiintoista.

– Mukana ovat myös Hattulan ja Janakkalan edustajat. Meillä on ollut hyvä yhteistyöhenki.

Suuri osa yhdyskuntalautakunnan käsittelemistä asioista liittyy kaavoitukseen.

– Kaavoitus on minulle tuttua, koska Tuuloksessa kunnanhallitus käsitteli kaikki kaavoitusasiat.

Vain vähän palautetta

Asioiden taustoitus vaatii paljon työtä.

– Aikaa kuuluu paljon, jos todella haluaa paneutua esillä oleviin asioihin.

Mirja Piiroinen sanoo olevansa kova kysymään.

– Yhtään en pelkää, että minut leimataan tyhmäksi. On parempi olla tyhmä kuin tietämätön. Monessa asiassa on kuitenkin aika paljon sen varassa, mitä sitä valmistelleet virkamiehet ja heidän asiantuntijansa sanovat.

Lautakuntatyöskentelystä tulee Mirja Piiroisen mukaan yllättävän vähän palautetta. Tuuloksen aikaan oli toisin. Kirjastossa työskennellyt Piiroinen sai suoraa palautetta päivittäin.

– Isommassa kunnassa ympyrät ovat suuremmat. Palautetta ei juuri tule.

Kiistellystä tilaaja-tuottajamallista Piiroinen sanoo, että erityisesti yhdyskuntapalveluissa siihen ollaan vasta siirtymässä.

– Äkkiä ajatellen tulee mieleen, että siinä tehdään sama työ kahteen kertaan, mutta niinhän ei ole tarkoitus. Uuden toimintamallin sisäänajoon menee kuitenkin aikaa. (HäSa)