Kanta-Häme

Yhteydet Kaivokadulta keskustaan vähenevät

 

Huolto- ja jakeluliikennöinti moottoritien suunnasta Hämeenlinnan keskustaan hankaloituu uusien liikennesuunnitelmien mukana. Muutokset liittyvät osana moottoritien katteen rakentamiseen ja siihen liittyviin katujärjestelyihin.
 
Paketti-, kuorma- ja linja-autoilla ei voi jatkossa enää kääntyä Kaivokadulta Palokunnankadulle, Turuntielle tai Birger Jaarlinkadulle. 
 
Esimerkiksi Helsingin suunnasta moottoritieltä tulevat pakettiautot pääsevät keskustaan jatkossa vain Paasikiventien ja Lukiokadun kautta.
 
Kaivokadun yläpuolelle on jo asennettu kääntymisen kieltävät ennakoivat liikennemerkit, katutasoon tulevat varsinaiset kieltomerkit asennetaan piakkoin.
 
Kaivokadun tuntumassa on muun muassa kauppaliikkeitä, päiväkoteja sekä yrityksiä, joihin toimitetaan päivittäin tavaraa juuri pakettiautoilla.
 
Käytännössä muutos tarkoittaa jakeluliikenteen lisääntymistä Saaristenkadun kautta.
 
– Tämä on alkujaankin suunnitelman tarkoitus, Hämeenlinnan kaupungin liikennesuunnittelija Minna Kemppinen sanoo.
 
Kuorma- ja linja-autoille kääntyminen tulee mahdottomaksi jo tilan vähyyden vuoksi, mutta kauppojen ja eri laitosten jakeluliikenteestä vastaavien pakettiautojen kääntyminen kielletään myös liikennemerkein.
 
– Kaikki eivät taida edes tietää, että nyt asennetut merkit kieltävät myös pakettiautoilla kääntymisen ko. kaduille, toimitusjohtaja Jiri Kattelus Parolan Autokoulusta sanoo.
 
Liikennesuunnittelija Minna Kemppinen myöntää, ettei asiaa ole tähän mennessä lähestytty erityisesti pakettiautojen jakelu-näkökulmasta.
 
– Liikennesuunnittelussa asiaa on katsottu tilakysymyksen kannalta, koska linja-autoilla ja kuorma-autoille ei yksinkertaisesti jää tilaa kääntymiseen. Jakeluliikenne ja pakettiautojen rooli täytyy ottaa vielä keskusteluun, jos uusi järjestely aiheuttaa kohtuuttomasti ongelmia. Silloin kyse on lähinnä Birger Jaarlin kadun liikennöinnistä, Minna Kemppinen lupaa.
 
Jos pakettiautoille halutaan ajo-oikeus ko. risteyksiin, se olisi ratkaistavasti helposti:
 
– Tarvitaan vain lisäkilpi, joka osoittaa pakettiautoliikenteen sallimisen, Jiri Kattelus sanoo.
 

Päivän lehti

1.4.2020