Kanta-Häme

Yksi puhelinnumero lyhentää hoitoketjua ja pienentää vakuutuskorvauksia

Vakuutusyhtiö Lähi-Tapiola on lanseerannut Hämeenlinnan seudulla palvelun, jossa sairastuneen tai tapaturmaan joutuneen asiakkaan hoitoon pääsy on yhden puhelinnumeron takana.

– Terveyshelpin ilmaisessa konsultaationumerossa vastaa terveysalan ammattilainen 365 päivänä vuodessa aamuseitsemästä iltayhteentoista. Hän varaa asiakkaalle ajan suoraan oikeaan hoitoon, sanoo liiketoimintajohtaja Aki Kiiliäinen Lähi-Tapiola Loimi-Hämeestä.

Lähi-Tapiola on testannut puhelinpalvelua viime keväästä lähtien pääkaupunkiseudulla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa. Vuoden loppuun mennessä palvelu laajentuu kattamaan koko valtakunnan 20 alueyhtiön kautta.

– Nyt keskeisessä roolissa on tiedottaminen. Käsittääkseni kilpailijoilla ei ole aivan tämän tasoista palvelua, sanoo Lähi-Tapiola Loimi-Hämeen toimitusjohtaja Lauri Riekkola.

Tavoitteena yksinkertaisuus ja sujuvuus

Kun vapaaehtoisen henkilövakuutuksen ottanut soittaa Terveyshelpin numeroon, yhdistyy hänen puhelunsa keskitettyyn puhelinpalveluun. Käydyn keskustelun pohjalta sairaanhoitaja varaa potilaalle netin kautta ajan Linnan klinikalle.

Linnan klinikan ja sairaalan toimitusjohtajan Tiina Heinon mukaan oikea hoito löytyy toki lääkäriaseman asiakaspalvelunkin kautta, mutta joskus vaihde ruuhkaantuu. Hän näkee Terveyshelpin suurimpina etuina, että apua saa yhdestä puhelinnumerosta eikä potilaan tarvitse miettiä vakuutusasioita.

– Jossain vaiheessa meidän täytyy kysyä maksajasta, vakuutusnumerosta tai omavastuusta. Ne ovat hankalia kysymyksiä silloin, kun ihminen on sairas. Nyt esimerkiksi vahinkoilmoituksen paperishow jää asiakkaalta pois, sanoo Heino.

Kaikki hyötyvät

Terveyshelpillä tavoitellaan etuja niin vakuutuksenottajalle, vakuutusyhtiölle kuin alueellekin. Vakuutettu pääsee nopeasti hoitoon lääkäriasemalle, jolla on tarjota koko hoitopaketti yleislääkäreistä erikoislääkäreihin ja laboratoriotutkimuksista erilaisiin kuvauksiin. Leikkaukset tehdään omassa sairaalassa ja tarjolla on tarpeen vaatiessa jälkikuntoutusta.

– Kun asiakas saa olla saman katon alla, se turvaa myös tiedonsiirtoa ja lisää luottamusta, sanoo Heino.

Potilaan nopea tervehtyminen pienentää vakuutusyhtiön maksamia vakuutuskorvauksia. Lähi-Tapiolan vapaaehtoisten henkilövakuutusten vuosittaiset korvausmenot ovat tällä hetkellä noin 200 miljoonaa euroa.

– Alkuvaiheessa haemme reiluja 20 prosentin säästöjä. Alueyhtiöiden osalta puhumme muutamien satojentuhansien eurojen säästöistä, valtakunnallisesti kymmenistä miljoonista, laskee Riekkola.

Asiakas valitsee

Kun vakuuttajan alueyhtiö tekee yhteistyötä paikallisen lääkäriaseman kanssa, pysyy rahaliikenne maakunnassa. Vaikka Linnan klinikka on Lähi-Tapiolan ainoa Terveyshelppi-kumppani Kanta-Hämeessä, ei vakuutusyhtiön asiakkaita ohjailla hoitopaikan valinnassa.

– Jos asiakas on löytänyt toimivan hoitosuhteen, hänellä on oikeus käyttää sitä jatkossakin, sanoo Kiiliäinen.

Pohjola Vakuutus avasi Helsingissä yksityissairaalan puolisentoista vuotta sitten. Oman sairaalan perustaminen ei ole Lähi-Tapiolalle nyt ajankohtaista, mutta yhtiö on hankkinut omistukseensa osuudet Pihlajalinna-Dextrasta ja Diacorista.

– Tämä on pitkäjänteistä toimintaa. Tapiola-ryhmä lähestyy uudella tavalla terveys- ja hyvinvointipalveluja. Se on alue, missä tarpeet kasvavat. Saa nähdä, mitä jatkossa keksitään, sanoo Riekkola. (HäSa)