Kanta-Häme Hämeenlinna

Yksittäiset matkailijat löysivät Hopealinjan laivoille, mutta korona jätti ryhmät rannalle – Pankki sai yhtiön kääntymään omistajien puoleen

Korona pyyhki Hopealinjan tilauskirjasta ryhmät ja yritysasiakkaat.
M/s Silver Moonia ei nähdä enää tänä vuonna Hämeenlinnassa, sillä risteilykausi on ohi. Laiva siirrettiin viime viikolla Tampereelle. Kuva: Susanna Kinnari
M/s Silver Moonia ei nähdä enää tänä vuonna Hämeenlinnassa, sillä risteilykausi on ohi. Laiva siirrettiin viime viikolla Tampereelle. Kuva: Susanna Kinnari

Hopealinjan risteilykausi on Hämeenlinnassa tältä vuodelta ohitse, sillä reittiliikenne päättyi elokuun puolivälin jälkeen, eikä tilausliikennettäkään ole enää luvassa.

– Hämeenlinnan osalta kausi on paketissa. Silver Moonin siirtoajo Hämeenlinnasta Tampereelle tehtiin viime perjantaina, kertoo Suomen Hopealinja oy:n toimitusjohtaja Mari Vuorinen.

Tampereen päässä kausi on kuitenkin vielä kesken, sillä esimerkiksi reittiliikenne Viikinsaareen jatkuu vielä syyskuun ensimmäisen viikon ajan.

Yhteenveto kaudesta vasta myöhemmin

Vuorisen mukaan tässä vaiheessa on vielä liian aikaista tehdä yhteenvetoa koko kaudesta. Sen aika on lokakuussa.

– Kokonaisuudessaan kausi on vielä nuori, eikä meille merkittävän elokuun tietojakaan ole vielä saatu ynnättyä. Meillä on myös juuri takana merkittävä Saari Blues -viikonloppu Tampereella, Vuorinen kertoo.

Laivayhtiön lähtökohdat kauteen olivat Vuorisen mukaan ihan hyvät. Pitkään tappiota tehneellä yrityksellä oli takanaan vaihteeksi positiivinen tilinpäätös.

Sitten tuli korona, jonka myötä ennakkoon tehdyt ryhmätilaukset peruuntuivat.

– Yksittäiset matkailijat ovat liikkuneet tänä kesänä hyvin. Meidän vuosittaisesta myynnistämme kuitenkin noin puolet tulee yleensä yritys- ja ryhmämyynnistä, jotka ovat koronan vuosi olleet tänä vuonna olemattomia. Kesälle tehtyjä varauksia siirrettiin ja peruttiin.

Kun kausi on paketissa, on aika pohtia myös sitä, miten yhtiö jatkaa eteenpäin. Tällöin pohditaan myös sitä, millä volyymilla ja millaisilla reiteillä ensi kesänä liikennöidään.

Osa omistajista myönsi tukea

Laivayhtiö kääntyi toukokuussa omistajiensa puoleen ja toivoi niiltä tukea koronaepidemian aiheuttamiin talousongelmiin.

Mari Vuorisen mukaan laivayhtiö ei odottanut pelkästään vastikkeetonta avustusta, vaan esitti, että omistajat olisivat ostaneet laivayhtiön palveluita ja auttaneet tällä tavoin yhtiön yli kauden käynnistämisvaiheen, johon kuluu paljon rahaa.

– Ulkopuolinen rahoittaja eli pankki katsoi, että omistajien pitäisi olla kriisiajan ensisijainen rajoittaja.

Osa omistajista vastasi pyyntöön positiivisesti, osa ei. Esimerkiksi Hämeenlinnan kaupunginhallitus päätti kesäkuussa, ettei se oman kireän taloustilanteensa vuoksi myönnä 20 prosentin omistusosuutensa mukaista 40 000 euron avustusta.

Kaupunki kuitenkin jätti takaportin auki uudelle harkinnalle, jos muutkin osakkaat avustavat yhtiötä omistusosuuksiensa suhteessa.

Suurin omistaja Tampere (30,5 %) päätti hankkia laivayhtiön palveluita 60 000 eurolla. Myös Akaa ja Lempäälä lupasivat tukea. Valkeakoski harkitsee kaupunginjohtaja Jukka Varosen mukaan jonkinlaisen risteilylippumäärän ostamista ensi kaudelle. HäSa

 

Lue myös:

Hämeenlinna voi taas joutua pähkäilemään laivayhtiön auttamista – Kolme kuntaa on jo päättänyt antaa koronatukea (21.7.2020)

Juha Isosuo: Hämeenlinna voisi myydä talousvaikeuksiin joutuneen Hopealinjan osakkeet (19.7.2019)

Päivän lehti

28.9.2020

Fingerpori

comic