Kanta-Häme Mielipiteet

Mielipide: Yksityisautoilua karsittava parantamalla taksitarjontaa

Hämeenlinnan Paasikiventien liikennettä lokakuussa vuonna 2014.

Hämeenlinnan kaupungin on päätöksiä tehdessään otettava ilmastomuutos vakavasti. Ympäristöongelmat eivät ole vain valtioiden välisiä, eikä niitä ratkaista perheen roskia lajittelemalla. Väliportaiden on tehtävä oma osuutensa.

Kaupunkirakenne vaikuttaa olennaisesti autoiluun ja liikenteen päästöjen määrään. Sähköautot eivät ongelmaa yksin ratkaise, sillä niissä käytetään ympäristöä saastuttavia materiaaleja. Suurimoottoriset kiiltomadot ovat ympäristölle kaikkein haitallisimpia.

Hämeenlinnassa Tiiriön kauppakeskittymä on ollut vakava virhepäätös, jonka seuraukset näkyvät jo nyt turhana autoiluna. Ajan mittaan ongelma ratkeaa verkkokaupan vaikutuksesta, koska silloin suuret marketit jäävät tyhjilleen ja niiden parkkipaikat alkavat kasvaa pajupensaita. Emme kuitenkaan voi odottaa vaan asiaan on tartuttava nopeammin.

Ympäristön kannalta hyvän kaupungin ominaisuudet ovat eloisa keskusta sekä riittävät bussi- ja taksipalvelut.

Kaikkia yksityisautoja ei voida poistaa liikenteestä, sillä lapsiperheet ja syrjässä asuvat tarvitsevat omaa autoa. Siksi Hämeenlinnaan tarvitaan toriparkki.

Keskusta vilkastuu, jos torin länsilaitaan rakennetaan kauppahalli. Torikauppa on viehättävää kesällä mutta se ei toimi talvella. Lämpimienkin maiden kaupungeissa on kauppahalleja. Suomessa niille on erityinen tarve, koska meillä kauppa on keskittynyttä. Kauppahalli tarjoaa pienille liikkeille paikan, jossa on jatkuvasti riittävä asiakasmassa.

Keskustassa on eniten asukkaita. Suurin osa heistä pääsee torin ympäristöön kävellen tai pyörillä. Vähän kauempaa tullaan busseilla ja omilla autoilla. Yksityisautoiluun ei kuitenkaan saa kannustaa. Sen tilalle tarvitaan riittävä taksipalveluiden tarjonta.

Kaupungin ja Kelan tekemien virhepäätösten vuoksi Hämeenlinnan taksitarjonta on näivettymässä. Ikäihmisten ja vammaisten kuljetuspalveluja koskeva muutos syyskuussa aiheutti sen, että moni taksiautoilija lopettaa ja osa voi ajautua konkurssiin.

Myös Hämeenlinnan taksien tilauskeskus on henkitoreissaan. Nekin autoilijat, jotka jatkavat, saattavat karttaa sote- ja kela-kyytejä huonon hinnoittelun ja hankalan aikataulutuksen vuoksi.

Monen ikäihmisen ja vammaisen perheeseen on hankittava oma auto, että tarvittavat kauppa- ja palveluasioinnit voidaan hoitaa. Osalla näistä ihmisistä ei ole varaa ostaa autoa tai eivät pysty sitä ajamaan. Heidän kohtalonaan on jäädä kotiin ja tämä voi johtaa nopeaan laitoshoidon tarpeeseen.

Mitä Hämeenlinnan kaupungin pitäisi nyt tehdä?

Ensinnäkin, toriparkin ja kauppahallin rakentaminen torille on pantava ripeästi vireille. Toriparkista pitää tehdä ilmainen. Muut lähiseudun kauppapaikat vilkastuvat yritysten toimenpitein, jos torin ympäristöön saadaan riittävä asiakasmassa.

Toiseksi, kaupungin lähiöistä ja kylistä pitää saada torin kautta kulkevat bussiverkot ja bussimaksuja pitää alentaa kaupungin tuella. Bussit tulee vaihtaa sähkökäyttöisiksi.

Kolmanneksi, kaupungin pitää palauttaa aikaisemmin hyvin toiminut ikäihmisten ja vammaisten kuljetuspalvelu ennalleen sekä kaikin käytettävissä olevin keinoin edistää taksiliikennettä.

Neljänneksi, keskustan katuverkosto pitää muuttaa kevyttä liikennettä sekä busseja ja takseja suosivaksi. Yksityisautoilua on rajoitettava liikennevaloin, nopeusrajoituksin ja pysäköintikielloin.

Lukiokadun läpikulku Viipurintieltä moottoritielle pitää rauhoittaa ja ohjata sen liikenne leveämmälle väylälle Paasikiventielle, josta on kulku myös toriparkkiin.

Lassi Mäkinen

ekonomi

Hämeenlinna