Kanta-Häme

Yli 9000 silmän muotokuvaaja

Rauli Mårdin nimi pulpahti esiin, kun analytiikkayhtiö Socialbakersin listasi äskettäin kymmenen vuotta täyttäneen viestipalvelun Twitterin seuratuimpia henkilöitä. Sivuston mukaan eniten seurattu suomalainen on riihimäkeläinen taidemaalari.

– Uskon sellaiseen ajatteluun, että Twitter on vähän kuin pulloposti. Sä laitat sen rantaan, etkä sen jälkeen pysty päättämään, mihin se menee. Ja siihen on tyytyminen.

Hän jatkaa nopeasti, että kaikki on suhteellista. Nico Rosbergilla on tiettävästä 1,1 miljoonaa seuraajaa, Katy Perryllä 87 miljoonaa.

– Mutta ne ovat vain lukuja. Tämän päivän some-maailma on vain välivaihe matkalla seuraavaan. Facebookin lakipiste on varmaan jo ylitetty, eikä kukaan tiedä missä ollaan kymmenen vuoden kuluttua.

Luvut ovat vain lukuja, mutta Rauli Mård pitää niistä.

Hän lensi viime vuonna 100 000 kilometriä ja kävi kahdeksan kertaa New Yorkissa. Hän on piirtänyt 20 vuoden aikana yli 9 000 silmämuotokuvaa. Metri kertaa puolitoista kokoisen lentokoneaiheisen taulun tekeminen ensimmäisestä liidunvedosta viimeiseen vei häneltä aikaa kolme tuntia.

– Nimi alle ja pois. Se on se juttu.

Mård nauraa ammattitaiteilijauransa alkaneen siitä, kun hän nelivuotiaana tarttui punaiseen kuulakärkikynään ja piirsi juuri tapetoidulle seinälle leijonan. Kotiyleisö ei kuulemma hurrannut.

Sittemmin hän on maalannut myös öljyväreillä, mutta ennen kaikkea väriliiduilla. Niiden jäljen kuivumista ei tarvitse odotella. Muotokuvien maalaaminen on seurannut häntä läpi koko uran.

– Minua on kiinnostanut ihmisenä olemisen mysteeri. Se, mikä saa meidät raksuttamaan.

Muotokuvan lähtökohta on vasenkätiselle taiteilijalle aina oikea silmä. Mård keksi jo 1990-luvulla, että yksi silmä on riittävä työnäyte potentiaaliselle muotokuvan tilaajalle. Varhaisia tilauksen tekijöitä ovat olleet mm. Timo T. A. Mikkonen ja Tarmo Manni.

– Mannin muotokuvan paljastus tapahtui hänen kotonaan Kuusitiellä Helsingissä. Se on ollut kaikista tähänastisista tekemisistäni elähdyttävin. Tarmosta tuli tosi hyvä ystävä.

Ihmisten silmämuotokuvia Mård on maalannut lukemattomissa yritysten ja järjestöjen tilaisuuksissa sekä messuilla. Lukumäärät ovat ällistyttäviä. ”Nokia-silmiä” tuhat. Yhden päivän aikana hän on maalannut 84 eri ihmisen silmän.

– Taidetta massoille. Tykkään siitä.

Silmä on myös osasyy siihen, miksi Mård on rampannut New Yorkissa reilun vuoden ajan. Oma markkinarako kirkastui, kun hän istui skypettämässä yhdysvaltalaisen agenttinsa kanssa silmästä silmään.

– Live-maalaaminen on New Yorkissa se juttu. Seuraavalla matkalla menen signeeraamaan t-paitoja.

Pienien silmätaulujen vastapainoksi Mård maalaa suuria tauluja moottoripyöristä ja lentokoneista. Aiheet kumpuavat omasta mielenkiinnosta. Pikku-Raulin haave oli tulla isona koneinsinööriksi.

– Minua on aina kiinnostanut funktionaalinen kauneus, arkkitehtuurissa, koneissa, missä vaan. Jos jollain asialla on selkeä sisältö, se on vääjäämättä kaunis. Kun asiat ovat tasapainossa, pätee vanha sanonta, että silmä lepää.

Mård tietää, että moni suomalainen ärsyyntyy suurista unelmista puhumisesta. Vielä pahempaa on, jos ne toteutuvat. Tämän uhallakin Mård uskoo, että hänellä on tulevaisuudessa nykyisen Oitin työhuoneensa lisäksi pysyvä työtila Manhattanin East Villagessa, ja että jonakin päivänä hän löytää itsensä muusikko Princen seurasta.

Metallican laulajalla James Hetfieldillä Mårdin tekemä silmämuotokuva jo on, ja treffit entuudestaan tutun Iron Maidenin laulajan Bruce Dickensonin kanssa hän on sopinut kesäksi Hämeenlinnaan. Miehiä yhdistää intohimo lentäviin koneisiin.

– Olen vaistonvaraisesti löytänyt oikeita asioita ja törmännyt oikeisiin ihmisiin.

Mård ei välitä puhua kuvataiteesta. Julkkisten ja yritysjohtajien nimien lisäksi hän pudottelee luontevasti iskulauseita, kuten ”Tärkeintä on olla esillä”, ”Kilpailu on kovaa, mutta myös mahdollistavaa” tai ”Pitää olla musta vyö markkinoinnissa”.

Mutta mitä on markkinoinnin tuolla puolen? Omien sanojensa mukaan taalat ja eurot kiinnostavat Mård vain tiettyyn rajaan asti.

Hän haluaa esimerkillään rohkaista ihmisiä kohtaamaan tämän päivän haasteet, jotka ovat tehneet meistä kaikista oman elämän yksityisyrittäjiä. Kahdeksankymmentäluvulla Juhani Palmun avoimelle kaupallisuudelle naureskeltiin. Nyt oman osaamisen markkinointia edellytetään alalla kuin alalla.

– Minulla on elämässä kaikkea, mitä ei saa rahallakaan lisää. Riihimäen Hämeenkadulla on kiva kaivata Manhattanin 5th Avenueta ja päinvastoin, sanoo Mård.

Entä jos rahaa alkaa virrata huomattavasti yli oman tarpeen?

– Haluan, että newyorkilaiset nuoret pitävät näyttelyn Riksussa ja riksulaiset New Yorkissa. Tykkään ihan käytännön asioista, jotka tulevat syvälle arkeen. HÄSA

Päivän lehti

24.10.2020

Fingerpori

comic