Kanta-Häme

Yli viikon verkkokatkos Hauholla päättyi

Hauhon itäosissa oli yhdeksän päivän ajan häiriöitä matkapuhelinoperaattori DNA:n verkkoyhteyksissä.

Häiriöitä ilmeni liittymän 2G- ja 3G-yhteyksissä. Operaattorin mukaan yhteydet alkoivat toimia normaalisti eilen iltapäivällä.

Useat asiakkaat ilmoittivat heikoista nettiyhteyksistä ja siitä, etteivät puhelut menneet läpi. Vika johtui Sahankylän DNA-maston viallisesta varaosasta.

Hauholainen Hannu Kärpänen kertoo, että yhteysongelmat ulottuivat Hauhon kirkonkylältä Eteläisiin.

– Jos halusin soittaa, minun piti mennä viisi kilometriä Eteläisiin sitä varten. Viestit menivät läpi välillä, mutta siinäkin oli viivettä, Kärpänen sanoo.

DNA julkaisi ensimmäisen häiriötiedotteen asiasta 13. heinäkuuta. Silloin operaattori tiedotti, että häiriöt johtuvat Soneran yhteysviasta. Operaattorit vuokraavat toisiltaan laajakaistaa, minkä pitäisi helpottaa asiakkaan verkon käyttöä.

Vika ilmoitettiin korjatuksi 15. heinäkuuta. Mastoon vaihdettu verkkolaite oli kuitenkin viallinen, eivätkä yhteysongelmat loppuneet. Ongelma kuitattiin lopullisesti korjatuksi tiistaina ennen viittä iltapäivällä.

DNA:n viestintäpäällikkö Riitta Luhtala kertoo, että ensimmäinen yhteysongelmia koskeva tiedote oli puutteellinen.

– Toisin kuin tiedotteessa annettiin ymmärtää, verkkoyhteydet olivat oireilleet jo heinäkuun 10. päivästä asti. Siten voi hyvinkin pitää paikkansa, että katkoksia on kestänyt yhdeksän päivää, kuten asiakas ilmoitti.

Luhtala opastaa, että verkkohäiriöiden alkaessa kannattaa käynnistää puhelin uudelleen. Jos ongelma ei katoa useamman yrityksen jälkeen, kannattaa soittaa operaattorin asiakaspalveluun.