Ylityökiellot häiritsevät helposti linja-autojen reittiliikennettä.
Kanta-Häme Hämeenlinna

Ylityökiellot aiheuttavat vahinkoa, jos ne jatkuvat pitkään

Liikenteeseen tulee ensimmäisenä häiriöitä. Teollisuuden toimituksiin viiveitä, jos ylityökiellot jatkuvat.

Ammattiliittojen julistamat ylityökiellot eivät ole vielä aiheuttaneet merkittäviä vahinkoja. Yrityksissä todetaan, että tilanne muuttuu, jos ylityökiellot jatkuvat kauan.

– Normaali toiminta meillä ei perustu ylitöihin. En tiedä, onko meillä ollut tilanteita, joissa ylityökielto olisi synnyttänyt ongelmia, sanoo SSAB:n Hämeenlinnan tehtaanjohtaja Kari Ojala.

Ojalan mukaan hankalia tilanteita voi syntyä poissaoloista tai huoltotöistä. Niiden seurauksena tavallisesti tehdään ylitöitä.

– Minulla ei ole tietoa, että ylityökielto olisi aiheuttanut tuotannollisia menetyksiä.

Ojala kertoo, että Hämeenlinnan tehtaalla ylitöiden osuus tehdyistä työtunneista on joitakin prosentteja.

Teollisuusliitto aloitti viime viikon maanantaina ylityökiellon. Koska ylitöiden tekeminen on kunkin työntekijän vapaaehtoinen päätös, ylityökielto ei ole työehtosopimuslain mukainen työtaistelu.

– Jos ylityökielto kestää vain vähän aikaa, sillä ei ole vaikutusta meihin. Jos se kestää pitkään, alkaa se vaikuttaa, arvioi Konecranesin Hämeenlinnan yksikönjohtaja Janne Martin.

Martin kertoo, että Konecranesin Hämeenlinnan tehtaiden työntekijöillä teetetään jonkin verran ylitöitä.

– Ylityökielto saattaa aiheuttaa, että jotkin tilaukset eivät valmistu ajallaan. Näin ei ole vielä käynyt.

Ylikieltojen uskotaan näkyvän ensimmäisenä liikenteessä. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n ylityökielto tuli myös voimaan viime viikon maanantaina. Ylityökielto koskee muun muassa linja- ja kuorma-autoliikennettä.

Autoliikenteen työnantajaliitto on jo arvioinut, että ylityökielto voi aiheuttaa linja-autojen vuorojen peruutuksia ja myöhästymisiä.

– Meillä ylityökielto on vaikuttanut vielä. En usko, että vaikuttaakaan, mutta on se mahdollista, sanoo Lehdon Liikenteen toimitusjohtaja Esa Lehto.

Lehto tietää kertoa, että ylityökielto on jo häirinnyt yhden liikennöitsijän liikennettä.

– Meillä suurin osa liikenteestä on tilausajoja. Reittiliikenne on niin vähäistä, että ylityökielto ei ole suuri ongelma.

Kuljetusalan ylityökielto vaikuttaa välillisesti myös kauppaan ja teollisuuteen.

Viisi julkisen alan ammattiliittoa järjestää kolmen päivän ylityö- ja vuoronvaihtokiellon tällä viikolla. Hämeenlinnan kaupunki ilmoittaa, että kiireellinen hoito, jossa henki tai terveys on vaarassa, turvataan eri järjestelyin. Ei-kiireelliset tarkastus- ja muut käynnit saattavat peruuntua.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri kertoo, että kiellolla ei ole vaikutusta sen potilaisiin.

Kolmen keskusjärjestön useat ammattiliitot ovat ilmoittaneet mielenilmauksista hallituksen suunnittelemaa irtisanomissuojan heikentämistä vastaan. Eräät ammattiliitot eivät ole vielä ilmoittaneet toimistaan tai vasta harkitsevat niitä. HÄSA

Tappava pöhinä turhaan

Yritykset ja yhteisöt eivät yleensä etukäteen mainosta kaikkein suurimpia vahinkoja, joita työtaistelut ja mielenilmaukset niille aiheuttavat. Jälkikäteen saamme kuulla suuresta tuhosta ja läheltä piti -tilanteista.

AKT:n satamalakko oli tärvellä Rautaruukin Raahen masuunin 1980-luvulla. Pääluottamusmies Asser Siuvatti hankki satamaan jumittuneen varaosan, kun toimitusjohtaja Mikko Kivimäki pyysi apua.

Konepajoissa aikataulut ja sopimusehdot ovat ehdottomia. Pienetkin viiveet kaatavat yrityksiä.

Jos hallituksen suunnittelema esitys irtisanomissuojan heikentämisestä etenee, mielenilmaukset sitä vastaan voimistuvat. Tilanne on suorastaan tragikoominen, sillä näkemykset esityksen vaikutuksista poikkeavat täysin toisistaan.

Tavallinen kansalainen kysyy, kenen etua kiistalla ajetaan. SAK ja SDP saavat ainakin hyvän keppihevosen eduskuntavaaleihin. Suomen Yrittäjien johto saa papukaijamerkin pöhinästä.

Minkälaisia ovat poliitikot, jotka uhraavat järjestöjen kiistelylle kansantalouden, julkiset palvelut ja yleisen työmarkkinarauhan?

Tuoreimpia artikkeleita