Kanta-Häme

Yöpakkaset häiritsevät säröilevien kiskojen korjausta

Liikenneviraston havaitsemat niin sanotut vierintäväsymyssäröt pääradan kiskoissa Riihimäen ja Tampereen välillä saadaan näillä näkymin korjattua muutaman viikon sisällä.

– Yöpakkaset ovat vähän hidastaneet töitä. Ei ole päästy hitsaamaan joka yö, mutta tavoite on, että viimeinen korjaus on tehty 7. huhtikuuta mennessä, Liikenneviraston tekninen johtaja Markku Nummelin kertoo.

Vaurioituneita kiskoja pystytään korjaamaan 600 metriä yhdessä yössä. Yhteensä rataosuuksia korjataan vajaan 10 kilometrin matkalta.

Korjaus tapahtuu kuljettamalla valmiiksi 150 metrin pituiseksi hitsattu kiskonpätkä Kouvolan Kaipiaisista radan varteen, jossa sitten yön pimeydessä poistetaan vanha palanen ja hitsataan uusi kisko kiinni.

Aluksi rataosuudella oli useita 50 kilometrin tuntinopeusrajoituksia, jotka hidastivat henkilöliikennettä noin 10 minuuttia suuntaansa.

– Nyt junat kulkevat Helsingin suuntaan jo aikataulussa. Tampereelle päin mennään vielä viitisen minuuttia myöhässä, Nummelin sanoo.

Pendolino ei kuluta

Vierintäväsymyssäröjä syntyy nopeavauhtisessa henkilöliikenteessä, kun raidetta ajetaan vain yhteen suuntaan. Euroopassa ilmiö on ollut tunnettu jo reilun vuosikymmenen ajan.

– Särö syntyy, kun veturissa on veto päällä ja se hiertää kiskoa. Mitä korkeammiksi nopeudet nousevat, sitä enemmän on vetoa, Nummelin selittää.

Nyt havaitut vauriot ovat lähinnä kaarrepaikoissa.

Hitaampi tavaraliikenne ja toiseen suuntaan kohdistuva veto ehkäisisi säröjen syntymistä. Pääradan osalta olisi mahdollista vaihdella liikesuuntaa.

– Sekaliikenne ei mahdu pääradalle, mutta vasemmanpuoleiseen liikenteeseen siirtyminen olisi periaatteessa mahdollista. Mitään päätöksiä siitä ei kuitenkaan ole.

Matkustajan kannalta vasemmanpuoleinen liikenne tarkoittaisi, että juna lähtisi eri laiturilta eri suuntaan, kun on totuttu.

– Tarvittaisiin lisää myös paliiseja eli valvontapisteitä. Niiden lisäämisestä ei ole laadittu kustannusarviota.

Yksi ratkaisu pitkällä aikavälillä olisi myös raskaista vetureista luopuminen.

– Pendolinossa ei ole erillistä veturia, vaan kaikki vaunut vetävät omilla pyörillään. Se ei aiheuta kiskolle niin suurta rasitusta, Nummelin kertoo.

Hiontajuna Sveitsistä

Liikennevirasto kuitenkin aloittaa ennaltaehkäisevät toimenpiteet välittömästi.

– Meillä on sopimukset sveitsiläisen hiontajunan vuokraamisesta. Sen avulla hiotaan kriittisistä kohdista millimetrin verran pois kiskon pinnasta, jolloin säröt eivät pääse liikkeelle, Markku Nummelin sanoo.

Nyt tehtävät kiskojen vaihdot kustantavat Liikennevirastolle noin 1,5 miljoonaa euroa. Virasto kattaa korjausinvestoinnin budjettinsa sisältä, eli valtion puoleen ei ole tarvetta kääntyä lisäbudjetin muodossa.

Nummelin vakuuttaa, että matkustajille kiskoissa havaitut säröt eivät ole olleet vaaraksi.

– Eivätkä tule olemaankaan. Riskiä ei ole otettu ja seuraamme tilannetta tarkasti.

Teoriassa pahat säröt voisivat johtaa kiskon murtumiseen, mikä taas voisi johtaa junan suistumiseen raiteilta.

– Tällaisia onnettomuuksia ei ole Suomessa tapahtunut. Sen sijaan esimerkiksi lämpölaajenemisesta aiheutuvia kiskojen katkeamisia tapahtuu ja korjataan vuosittain.

– Katkennut kisko kuuluu kolahduksena junan ajaessa katkeamiskohdan ylitse, Nummelin kuvailee. (HäSa)