Kanta-Häme

Etäilijät puuttuvat lounasravintoloista Hämeenlinnan seudulla, ja se näkyy yrittäjille – "Jos paikkaa ei suljeta, ihmiset tulevat syömään"

Etätyöskentely ja lomautukset näkyvät lounasravintoloissa. Koronan pelossa ruokailua ei jätetä väliin.
Senni Kärkkäinen ja Emilia Seppälä ovat käyneet aktiivisesti lounaalla Visamäen Innoparkissa sijaitsevassa Lounasravintola Kyökissä. He ovat työskennelleet toimistostaan käsin. Kuva: Esko Tuovinen
Senni Kärkkäinen ja Emilia Seppälä ovat käyneet aktiivisesti lounaalla Visamäen Innoparkissa sijaitsevassa Lounasravintola Kyökissä. He ovat työskennelleet toimistostaan käsin. Kuva: Esko Tuovinen

Koronasta johtuvat yritysten työntekijöiden lomautukset ja etätyöskentely näkyvät edelleen lounasravintoloiden asiakasmäärissä.

Viime syksyyn verrattuna lounaspatojen ääreltä puuttuu edelleen noin kolmasosa asiakkaista.

Näin arvioivat Hämeenlinnan osalta lounasravintola Auroran yrittäjä Minna Talja ja Lounasravintola Kyökin yrittäjä Metin Nacar ja Lounaskellari Emmin yrittäjä Mari Kulju Turengista.

Kaikissa näissä lounasravintoiloissa käy normaalisti lounaalla sekä samassa kiinteistössä että naapuriyrityksissä työskenteleviä asiakkaita.

Aivan niin huonosti lounasravintoloiden asiat eivät enää ole kuin alkukesällä koronakevään jälkimainingeissa.

Lue myös: Kesähäiden peruuntuminen muutti pitopalveluiden kesän – Työttömyyskorvauksien hakeminen hämmentää yrittäjiä (11.6.2020)

Lue myös: Yrittäjät taistelevat pitääkseen ravintolansa hengissä – Lisävelkaa ei pidetä ratkaisuna (26.3.2020)

Ruokailijat ovat palailleet pikkuhiljaa tuttuun lounaspaikkaansa, ja kun lomakausikin on ohitettu, yrittäjät odottavat varovaisen toiveikkaina alkavaa syksyä.

– On ollut normaalia hiljaisempaa, mutta viime viikolla vilkastui huomattavasti. Toki hiljaisena aikana oli seassa vilkkaitakin päiviä, kertoo lounaskellari Emmin yrittäjä Mari Kulju.

– Tilanne on pikkuhiljaa alkanut mennä parempaan suuntaan lomakauden jälkeen, Nacar kertoo.

Lounasravintola Kyökin lounasasiakkaat ovat käyneet tutuksi työntekijä Eija Kuossarille. Asiakaskunta koostuu samassa rakennuksessa tai naapuriyrityksessä työskentelevistä.

Parolan Rosollin asiakkaat liikkuvat työn perässä

Nacar pyörittää kahta lounasravintola Kyökkiä. Toinen sijaitsee Hämeenlinnan Visamäessä ja toinen Moreenin alueella.

Visamäessä lounaspöytää hyödyntävät normaalisti muun muassa rakennuksessa työskentelevien yritysten työntekijät. Moreenin ravintolan asiakasmääriin kesän korona-ajalla ei ole ollut juurikaan vaikutusta.

– Kesä- ja heinäkuu olivat Visamäessä noin 60 prosenttia ja Moreenissa noin 15 prosenttia hiljaisempia viime vuoteen verrattuna, Nacar arvioi.

Hattulassa toimivan lounasravintola Parolan Rosollin yrittäjä Eija Wallinkin allekirjoittaa etätyön vaikutuksen lounasravintoloiden asiakasmääriin yleisellä tasolla, mutta Parolan Rosolliin sillä ei ole juurikaan vaikutusta.

Wallinin mukaan heillä käy lounaalla niin sanotusti liikkuvaa työtä tekevät lounassopimusasiakkaat, jotka maksavat ruokansa esimerkiksi ePassi- tai Eazybreaker -sovelluksella. Myös rakennustyömailta käy ruokailijoita, jos sellainen Parolan alueella on meneillään.

– Take away-ruokapalvelu ei ollut meille ongelma, mutta asiakkaat eivät siitä kauheasti pitäneet, kun ruoka piti syödä autossa. Työmiehille se oli hankalaa, Wallin kertaa alkukesän aikaa, jolloin ruoan sai tiskiltä noutaen.

Lounasravintola Kyökin yrittäjä Metin Nacar arvioi, että ihmiset ovat jo sopeutuneet elämään koronatilanteessa. He tulevat lounaalle, jos paikat pidetään auki ja eivät ole etätöissä.

Pakko oli lomauttaa henkilökuntaa

Keväällä yrittäjien oli pakko lomauttaa työntekijöitään. Talja joutui pärjäämään koko kevään yksin, kun hän joutui lomauttamaan ainoan työntekijänsä. Nyt työntekijä tekee lyhyempää työpäivää, mutta Talja toivoo, että hän pystyy pian tarjoamaan hänelle täydet tunnit.

Nacar lomautti yhden seitsemästä työntekijästään ja toinen työntekijä jäi ulkomaille jumiin muutamaksi kuukaudeksi, kun lentoliikenne katkaistiin. Kuljun työntekijöistä toinen oli kokonaan ja toinen osittain lomautettuna.

Alkukesästä noutoruokapalvelun lisäksi Taljan ja Nacarin lounasravintoloille taloudellista turvaa toi mahdollisuus toimia henkilöstöravintolana talon sisällä työskenteleville.

Lounaskellari Emmissä puolestaan ateriapalvelupuoli vilkastui, kun ikäihmiset alkoivat suosia palvelua normaalia enemmän. Viime aikoina varsinkin viikonloppuisin pitopalvelun vilkastuminen on tuonut helpotusta Kuljun tilanteeseen.

Korona ei aja lounasruokailijoita

Yrittäjien mukaan asiakkaat eivät vaikuta kaihtavan lounasruokailua koronan pelossa.

– Kun avasimme kesäkuun alussa ruokailun kaikille, olivat asiakkaat ihan innoissaan tulossa. Ei heissä näkynyt pelkoa, Talja kertoo.

Myös Nacar arvelee, että ihmiset ovat jo oppineet pikkuhiljaa elämään koronatilanteen kanssa.

– Jos paikkaa ei suljeta, ihmiset tulevat syömään, hän sanoo.

Kulju arvelee koronan pelon vaikuttaneen lähinnä iäkkäämpiin asiakkaisiin, sillä heitä käy lounaalla enää satunnaisesti.

Kulju ja Wallin korostavat, että pienellä paikkakunnalla lounasravintolan asiakasmääriin vaikuttaa luonnollisesti myös alueen muu tarjonta ja kilpailu.

– Pienellä paikkakunnalla kun ollaan ja on monta paikkaa, niin kaikille pitäisi asiakkaita riittää. Sehän se on haaste hiljaisessa kylässä, Wallin summaa. HÄSA

Lue myös: Nelisenkymmentä Hämeenlinnan seudun ravintolaa mukana uudessa Lounaskattaus.fi-palvelussa (31.8.2020)

Päivän lehti

20.9.2020

Fingerpori

comic