Kanta-Häme

"Yritykset olisivat voineet kasvaa nopeamminkin"

– Yritys olisi aikoinaan voinut kasvaa nopeammin, sanoo yrittäjä Jorma Kuhlström, 58. Kuhströmin kaksi yritystä, Hydrauliikka ja Valmeka, ovat ottaneet Hämeenlinnan Kantolassa käyttöön uudet vajaan 3 000 neliön toimitilat.

– Ihmiset ovat ihastelleet uusia tiloja. Korjaamosta tuli kuitenkin liian pieni. Piha on käynyt jo liian pieneksi. Olen keskustellut lisätilojen vuokraamisesta naapurilta, Kuhlström kertoo.

”Kuhlströmmin Jokken” kesä on ollut kiireinen, sillä kaksi hänen omistamaansa yritystä on muuttanut uusiin tiloihin saman katon alle.

– Luulimme, että muutamme kahdessa viikossa. Olemme muuttaneet 14 viikkoa. Nyt oli jo pakko päättää avajaisista, Kuhlström huokaa.

Saman katon…alla saa hyötyä

Yritykset eivät voineet kasvaa vanhoissa tiloissaan Kantolassa. Selvää hyötyä syntyy myös siitä, että yritykset pääsivät saman katon alle. Hallintoon ja sosiaaliseen toimintaa syntyy selvää synergiaa.

– Hydrauliikka on Valmekan suurin asiakas. Niillä on paljon yhteisiä työkaluja. Tuntui järkevältä toimia saman katon alla, sillä nyt pääsimme eroon sisäisestä trafiikista.

Jorma Kuhlström perusti kumppaninsa kanssa Hydrauliikan 28 vuotta sitten. He vetivät hydrauliikkaliiketoimintaa Hämeen Dieselillä, mutta päättivät itse ryhtyä yrittäjiksi ja perustivat kommandiittiyhtiön.

Hydrauliikalla tarkoitetaan paineenalaisia nesteitä. Hydrauliikalla toimivat muun muassa monet maatalouskoneet, metsäkoneet ja teollisuuden laitteet. Hydrauliikka-yritys myy laitteita, asennuksia ja huoltoa.

– Valmeka oli alunperin Valmet-Valtra -traktorien huoltoyritys. Korjaamo paisui, kun se ryhtyi myymään vapaa-ajan ja ammattilaisten työkaluja.

Kuhlström lunasti Hydrauliikan liiketoiminnan itselleen 2000-luvulla. Kun Hydrauliikka muutti Kantolaan Luukkaankadulle, siitä tuli Valmekan naapuri. Kuhlström osti lopulta enemmistön Valmekasta, johon jäi neljä vähemmistöosakasta. Nyt näitä muita osakkaita on jäljellä yksi.

– Hämeenlinnalaisista yksityisistä yrityksistä meillä on varmaan laajin tuotevalikoima, Kuhlström arvelee.

Hydrauliikan ja Valmekan hyllyt notkuvat työkaluja, tarvikkeita ja huollon osia. Piha ja lattiapinnat ovat täynnä metsätyökoneita, mönkijöitä, ruohonleikkureita, mopoja, peräkärryjä, veneitä…

– Suurin osa asiakkaista on edelleen yrityksiä ja maanviljelijöitä. Tavalliset kotitaloudet eivät ole suuri asiakasryhmä, mutta myynti sille kasvaa koko ajan piha-, puutarha- ja metsänhoitolaitteilla.

– Me olemme pyrkineet pysymään pois halpatavarasta. Hommasin avajaisiin tiskin viereen vähän tällaista. Siitä on hankkiuduttava eroon, sillä emme ole mikään halpahalli.

Asiakas ei huomaa, vaikka saman katon alla toimii kaksi eri yritystä. Tavarat lyödään samaan kassaan, vaikka kuittiin tulee kahden eri yrityksen Y-numero.

– Mahdollisesti jossakin vaiheessa on vain yksi yritys. Ehkä sukupolvenvaihdon yhteydessä näin käy, Kuhlström viittaa poikaansa Kim Kuhlströmiin, joka tekee töitä isänsä yrityksissä.

Isot yritykset…hyviä asiakkaita

Hydrauliikka/Valmekalla on myös suoraa myyntiä teollisuusyrityksiin. Rautaruukki oli Hydrauliikan ensimmäisiä asiakkaita ja on sitä edelleenkin. Konecranes on nyt valtakunnallinen asiakas. Trendinä on, että suuret yritykset ostavat palveluja valtakunnallisesti pitkillä sopimuksilla.

– Olemme olleet niin pieni, että meillä on ollut uskottavuusongelma. Täytyy vain tehdä töitä ja olla kärsivällinen.

Kuhlström kertoo, että suurten yritysten palveluhankinta on muuttunut viime vuosina tavattomasti. Menneinä vuosina yritykset ostivat ”sisäänlämpiävästi” vanhoilta kumppaneiltaan. Kuhlström sanoo, ettei päässyt kunnolla edes puheisiin, kun kävi tarjoamassa omia palvelujaan.

– Nyt palvelujen ostaminen on monissa yrityksissä kylmää touhua. Kilpailuttamalla ostetaan mistä vain.

Kuhlströmin mielestä hankintojen valtakunnallisessa keskittämisessä on koomisiakin piirteitä. Naapuri tilaa tusinan hansikkaita satojen kilometrien päästä ja toinen hakee kympin osan Tampereelta. (HäSa)