Kanta-Häme

Yritykset pitävät kiinni kilpailuvaltistaan direktiivistä huolimatta

Verkkokaupan kuluttajansuoja uudistuu perjantaina. Ilmainen palautusoikeus poistuu suomalaisilta, mutta laaja joukko kauppiaita aikoo pitää tuotteiden palauttamisen ilmaisena.

Uusi kuluttajan oikeuksia koskeva direktiivi on koko EU:n laajuinen, ja sillä koetetaan yhtenäistää sääntelyä.

Ilmaista vain Suomessa

Tähän asti Suomi on ollut ainut maa, jossa verkkokaupasta tilattujen tuotteiden palauttaminen ei maksa kuluttajalle mitään, eli kauppias maksaa palautuksen postimaksun.

Nyt yrityksen on ilmoitettava palautuskulujen maksaja ostoksen tekemisen yhteydessä.

Asiakkaalle on ilmoitettava ennen ostoksen tekemistä, että sopimuksen tehdessään tämä sitoutuu maksamaan tilaamansa tuotteen ja mahdolliset palautuskulut.

Jos yritys ei mainitse palautuskuluista mitään, mahdollinen maksu jää sen harteille. Yritys myös itse ilmoittaa, jos se sitoutuu palautuskulujen maksamiseen.

Uusi direktiivi määrää myös, että kaupan peruuttamisesta pitää ilmoittaa kauppiaalle. Tähän asti tuotteen takaisin lähettäminen on riittänyt.

Ilmoittaminen tarkoittaa jatkossa yleensä sitä, että myyjä liittää lähetettävän tuotteen mukaan palautuslomakkeen, tai että sen voi täyttää sähköisesti.

Muun muassa vaatteita ja asusteita myyvä Zalando on toiminut tähän asti näin.

Yrityksen kilpailuvaltti

Ilmainen palautus on kuitenkin yritykselle kilpailuvaltti, ja kaupat seuraavat asiassa enemmän alan kehitystä kuin direktiivejä.

Isot yritykset kuten Verkkokauppa.com, NetAnttila ja Boozt pitävät palautuksen ilmaisena. Osa yrityksistä pitää ennallaan myös pitkän palautusajan tuotteille. Esimerkiksi Verkkokauppa.com pitäytyy 32 päivän palautusoikeudessa.

Muutaman vuoden kuluessa aletaan nähdä, mihin suuntaan tilanne kehittyy, ja miten kuluttajat suhtautuvat palautuksen maksullisuuteen.

Yksi mahdollisuus on se, että ilmaisesta palautuksesta tehdään kanta-asiakkaan etu, kampanjatarjous tai useita tuotteita tilattaessa saatava oikeus.

Näin asiakkaita voitaisiin houkutella ostamaan yrityksen tuotteita useammin tai enemmän kerralla.

Kuluttajalle lisää oikeuksia

Peruuttamis- ja maksuvelvollisuus kuulostavat kuluttajalle ikäviltä. Peruutusoikeus kuitenkin laajenee.

Jatkossa tehdyn sopimuksen voi peruuttaa 14 päivän kuluessa sen tekemisestä. Peruuttamisen jälkeen on 14 päivää aikaa palauttaa tuote.

Puhelinpalvelujen hintoja kohtuullistetaan. Yritys saa käyttää tehtyä sopimusta koskevassa asioinnissa vain sellaisia numeroita, joista perittävä maksu on enintään kuluttajan liittymäsopimuksen mukainen tai laskennallinen perushinta.

Perushinnan laskee vuosittain Viestintävirasto. (HäSa)