Kanta-Häme

Yrityksillä on nyt iskun paikka

Hämeenlinnalla on käsissään tuhannen taalan paikka hyödyntää Kantolan tapahtumapuistoa ja etenkin puiston ensi kesänä avaavaa megatapahtumaa, rockyhtye AC/DC:n maailmakiertuekonserttia 22. heinäkuuta.

Näin asia nähdään Creamentorsissa, joka on kaupungin omistaman elinkeinoyhtiön Linnan Kehityksen palkkaama bisneskonseptien ja brändien kehittämiseen erikoistunut yritys.

– Nyt on se iskun paikka! Helsingin olympiastadion menee pariksi vuodeksi remonttiin, joten tulevan kesän pitää mennä Kantolassa hyvin ja sitä pitää markkinoida laaja-alaisesti, jotta sitä pidetään oikeasti varteenotettavana paikkana lähteä järjestämään tapahtumia, sanoo Creamentorsin markkinointi- ja myyntijohtaja Jari-Pekka Jouppi.

Miljoonia euroja yrittäjien kassaan?

Creamentors aloittaa tammikuun alussa hämeenlinnalaisyrityksille suunnatun ilmaiskoulutuksen.

– Siinä mietitään, mitä tällainen suurtapahtuma kaupungissa tarkoittaa, miten vastata haasteeseen ja miten kaikki alueen toimijat saisivat siitä mahdollisimman suuren taloudellisen hyödyn, kertoo koulutuksen maksavan Linnan Kehitys oy:n toimitusjohtaja Mervi Käki.

Tutkimusten mukaan yksi konserttikävijä käyttää paikallisesti keskimäärin 120 euroa. Jos AC/DC:n konsertti vetää odotetut 50 000 kävijää, se toisi paikkakunnalle 6 miljoonaa euroa.

– Konsertin kohderyhmä on juuri oikeantyyppinen; aikuisia, joille Hämeenlinna ei ole välttämättä tuttu. Vieraanvaraisuus ja kaunis kesäkaupunki ovat omiaan antamaan myönteisen mielikuvan kaupungista, Käki näkee.

– Toivotaan, että tällä on pidempiaikaista vaikutusta, kuten vuoden 2007 asuntomessuilla, joiden jälkeen Hämeenlinnaan muutti lisää ihmisiä. Kun tullaan tunnetuiksi, tullaan myös halutuiksi, hän lisää.

Kohderyhmän yritykset halutaan mukaan

Käki toivoo koulutukseen mukaan kaikkia, jotka ovat tapahtuman kohderyhmän kanssa tekemisissä, kuten majoitus- ja ruokapaikkojen, matkailukohteiden, bussiyritysten, taksien ja ostospaikkojen edustajia.

– Meillä pitää olla valmiutta vastaanottaa ja palvella väkeä, Käki sanoo.

Neljän, viiden puolipäiväisen koulutustapahtuman aikana käydään läpi tapahtuman teknistä ja kaupallista toteutusta ja niiden hyödyntämistä.

Muun muassa hämeenlinnalainen yritys E.S.A. on yhteistyössä Creamentorsin kanssa antamassa järjestyksenvalvoja- ja turvallisuusjohtamiskoulutusta, kertovat yrityksen turvallisuusasiantuntija Pasi Laine ja yrityskontakteista vastaava Antti Astrén.

Huomattava työllistävä vaikutus

Sekä Linnan Kehityksen että konsertin promoottorin Live Nation Finlandin tavoitteena on käyttää Kantolan tapahtumapuiston tapahtumien järjestelyissä niin paljon paikallisia alihankkijoita kuin mahdollista.

– Esimerkiksi AC/DC:n konsertin rakentamiseen vaaditaan parisataa henkeä, eli puhutaan ihan merkittävästä työllistävästäkin vaikutuksesta, Mervi Käki korostaa.

Tapahtumatekniikka voisi olla täysin paikallisissa käsissä, jos kaupungista löytyy riittävästi osaajia.

– Puhutaan sähkörakentamisesta, valaistuksesta, äänentoistosta, esiintymislavoista, aidoista, baja-majoista, myyntipisteiden teltoista… Creamentorsin Jari-Pekka Jouppi luettelee.

Myös erilaiset oheispalvelut, kuten kuljetus-, ruoka- ja majoituspalvelut, halutaan pitää omissa näpeissä.

– Pitää lisäksi miettiä, miten hämeenlinnalaistoimijat voivat saada itsensä mukaan AC/DC:n konsertin vip-paketteihin, jotka sisältävät ruokailuja ja majoituksia, Jouppi lisää.

Oikea asenne ja joustavuus avainsanoja

Suurin muutos pitää Creamentorsin markkinointi- ja myyntijohtaja Jari-Pekka Joupin mukaan tapahtua yrittäjien asenteissa.

– Mitä isompi tapahtuma, sitä enemmän pitää olla henkisesti valmiina siihen, että mitä tahansa voi tapahtua. Pitää olla avoimella mielellä ja valmis kaikkeen. Kun mukana on ulkomaisia toimijoita, joustavuuden elementti pitää ottaa mukaan.

Suurimpia kompastuskiviä on huono asioiden suunnittelu.

– Pitää miettiä, miten toimitaan, jos tulee sähkökatkos, rankkasade tai onnettomuus. Myös kriisiviestintä pitää ehdottomasti miettiä valmiiksi, Jouppi muistuttaa.

Creamentors itse on vastannut muun muassa toissa kesänä noin 500 000 ihmistä koonneen The Tall Ships Races Helsingin yritysyhteistyöstä, kaupallistamisesta, teknisestä tuotannosta ja oheisohjelmasta. (HäSa)