Kanta-Häme Hämeenlinna

Pian 30 vuotta yrittäjänä toimineella Jussi Lehmustolla on yrittämisen asenne verissä - Hän on selättänyt jo kaksi lamakautta ja vihaa sanaa jakelukeskus

Lauantaina 5.9. vietetään valtakunnallista Yrittäjän päivää.
Jussi Lehmuston yritys on aina panostanut asiakkaiden palveluun. Yrittäjä käy antamassa vinkkejä sisustamiseen myös ihmisten kodeissa. Lehmusto kannustaa ajattelemaan sisustamista kokonaisuutena ja suunnittelemaan kotia harkiten. Kuva: Esko Tuovinen
Jussi Lehmuston yritys on aina panostanut asiakkaiden palveluun. Yrittäjä käy antamassa vinkkejä sisustamiseen myös ihmisten kodeissa. Lehmusto kannustaa ajattelemaan sisustamista kokonaisuutena ja suunnittelemaan kotia harkiten. Kuvat: Esko Tuovinen

Kasarmikadulla toimivan Sisustustalo J. Lehmuston valtavat näyteikkunat Hämeenlinnan keskustan kivijalkamyymälässä ovat vuosikymmenten saatossa tulleet tutuiksi hämeenlinnalaisille.

Erkki Lehmuston perustama yritys on toiminut samalla paikalla, Kiviluodon talossa vuodesta 1979.

Kun Erkki Lehmusto siirsi yrityksen vetovastuun pojalleen Jussi Lehmustolle noin 30 vuotta sitten, liittyi tilanteeseen kaksi erikoista asiaa: Tuore yrittäjä oli vasta 20-vuotias ja meneillään oli 1990-luvun alun paha lamakausi.

Ohjenuoraksi isä antoi pojalleen sen, että tekemällä oppii. Äidin mottona taas oli, että asioilla on tapana järjestyä.

Näitä ohjeita Lehmusto on noudattanut. Perheyrityksen kivijalkamyymälä on edelleen pystyssä huonekaluketjujen, verkkokauppojen ja lamakausien paineista huolimatta. Kadunkulman suurissa näyteikkunoissa tuikkivat edelleen desing-valaisimien valot.

Pari lamakautta jo takana

– Hieno matka, Jussi Lehmusto toteaa.

Näin mies kiteyttää yrittäjyytensä.

– Olen nähnyt kaiken mahdollisen, mitä tässä yrittäjyydessä nyt voikin tapahtua. Pari lamakautta.

Lehmuston mukaan taloudellinen laskukausi näkyy huonekalualalla ensimmäisten joukossa. Uusi sohva ei ole ykkösprioriteetti, jos kodin talous on tiukilla.

– Kyllä minulla semmoinen hyvässä ja huonossa yrittämisen asenne on.

Fokus vahvasti asikakaspalvelussa

Pärjätäkseen alan kilpailuissa, yritykselle on haettu oma selkeä linjansa, joka liittyy niin tuotteisiin kuin palveluun.

– Olemme perustaneet toiminnan niin, että asiakkaalla on mahdollisimman helppo tie hankinnasta siihen, kun tavara tulee hänelle. Tärkein fokus on palvelussa.

Ei Lehmuston yrittäjyys tietenkään ole pelkkää ponnistelua ollut. Vuosiin mahtuu runsaasti onnistumisia ja ilon aiheita. Niitä on niin paljon, että miehen on vaikea erotella niistä esimerkkejä.

Yksi asia kuitenkin nousee selvästi mieleen. Hämeenlinnan asuntomessut vuonna 2007 oli Sisustustalolle isotöinen, mutta hyvin palkitseva projekti.

– Olimme mukana useissa kohteissa. Saimme paljon positiivista palautetta, ja kaupallisestikin se oli hyvä onnistuminen. Saimme laajempaa näkyvyyttä Hämeenlinnasta Etelä-Suomeen päin.

Suunnittelua asiakkaan kotona

Lehmusto kuvailee työaikaansa ”eläväiseksi.” Työaika ei ole yksi yhteen liikkeen aukioloaikojen kanssa.

– Piirrän, suunnittelen ja hyvin usein olen asiakkaan luona. Henkilöstön suhteen mennään niin sanotusti sopivalla määrällä, mikä edellyttää tietynlaista venymistä, jonka minä usein hoidan.

Lehmusto käy antamassa asiakkaiden kotona vinkkejä, miten jonkin tilan saa kätevästi muutettua esimerkiksi vieras- tai työtilaksi.

– Ekologinen ajattelu on selkeästi lisääntynyt kuluneiden kymmenen vuoden aikana. Huonekaluja ei osteta hetken mielijohteesta. Nyt ostetaan tuotteita, jotka kulkevat pitkään mukana.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Jussi Lehmusto ryhtyi yrittäjäksi vain 20-vuotiaana. Hän on ehtinyt tähän päivään nähdä kaksi taloudellista laskukautta. Nyt meneillään olevana korona-aikana hän etenee päivä kerrallaan.

Ammattilaisen käyttämisestä ei kehdata kertoa

Kun Lehmustoa pyytää kuvailemaan, millaisia sisustajia suomalaiset ovat, syntyy pitkä hiljaisuus. Hän miettii, miten vastauksen muotoilisi.

– Sanotaan näin, että suomalaiset ovat kehittyneet sisustajina. Nykyisin ajatellaan kokonaisuutta. Vaikka kaikkia hankintoja ei tehdä kerralla, ajatellaan sisustamista enemmän eteenpäin. Hankintoja tehdään järkevämmin ja ekologisemmin.

Esimerkkinä Lehmusto mainitsee tilanteen, jossa asiakas ei vielä tänään osta haluamaansa pöytää, vaan pelkän valaisimen. Tuon valaisimen asiakas kuitenkin jo hahmottelee tulevaisuudessa roikkumaan pöydän yläpuolelle.

– Nykyisin uskalletaan käyttää sisustamisessa ammattilaista. Tämä on lisääntynyt 2000-luvulla ja siihen on tietenkin vaikuttanut television sisutusohjelmat.

Lehmuston mukaan moni ei edelleenkään kehtaa kertoa käyttäneensä suunnittelijaa, vaikka siinä voi hänen mukaansa säästää pitkän pennin, kun onnistuminen tulee kerralla. Tosin ei sisustussuunnittelija kotia tee.

– Kun tehdään sisustussuunnitelma, jossa räväytetään kaikki kerralla, ei se ole koti. Koti syntyy pikkujutuilla, pikkuhiljaa ja monen asian summana.

Pikku juttu voi olla esimerkiksi mummon perintösenkki, joka pitää saada solahtamaan osaksi kokonaisuutta. Ei ole lainkaan tavatonta, jos sisustussuunnittelijan tarjoama tyylikäs ja värimaailmaan sopiva tuoli meneekin vaihtoon, sillä se ei olekaan miellyttävä istua.

Tulevaisuuden suunnitelmat jäissä

Tulevaisuuteen Lehmusto suhtautuu sekä varovaisesti että luottavaisesti. Hän ei osaa sanoa, jatkuuko Sisustustalon toiminta vielä kolmannessa polvessa.

– Joitakin vuosia sitten sellaisiakin asioita mietin. Nyt sellaista miettimisentarvetta ei ole.

Meneillään oleva korona-aika on aiheuttanut sen, että Lehmusto etenee päivä kerrallaan. Vuosien päähän menevät suunnitelmat ovat toistaiseksi jäissä.

Yrittäjänä hän luottaa siihen, että ihmiset kaipaavat jatkossakin sosiaalista kontaktia ja palvelua, missä kivijalkamyymälät ovat avainasemassa.

– Tavaroitahan saa mistä vaan, verkkokaupasta. Mikään jakelupiste tämä ei ole, Lehmusto toteaa ja nauraa koko sanalle.

– Bensa-asematkin ovat nykyisin jakeluasemia. Siellä käydään vaan hakemassa. HÄSA

Lue myös:

Kauppiaat päättivät tehdä Kauppiastalo Kiviluodon taas tunnetuksi (21.9.2019)

Päivän lehti

24.9.2020

Fingerpori

comic