Kaupallinen yhteistyö

Uni luo pohjan painonhallinnalle

Hyvinvoinnin kannalta tärkeintä on toimiva kolmiyhteys: ruokailu, nukkuminen ja liikkuminen.

Terveystalon laillistettu ravitsemusterapeutti. TtM Heidi Juutila juttelee painonhallinta-asiakkaidensa kanssa hyvin harvoin pelkästä ruoasta.

– Keskustelemme siitä, mitkä kaikki asiat elämässä hankaloittavat terveellistä ruokailua. Uni ja ruokailu yhdessä vaikuttavat vireyteen ja jaksamiseen, hän tähdentää.

Unen ja palautumisen puute on iso ongelma hyvinvoinnin kannalta. Huono uni lisää makeanhimoa ja ruokahalua ihan jo hormonaalisten muutosten takia. Väsyneenä myös kiinnostus omiin elämäntapoihin vähenee.

– Parempi uni voi jo rittää, koska se voi muuttaa muutakin elämää. Ensijainen asia painonhallinnassakaan ei olekaan ruokailu, vaan kokonaisuus, johon kuuluu myös nukkuminen, Juutila sanoo.

Jos elämässä on niin kiire, ettei ehditä miettiä, mitä tekisi ruoaksi tai koska söisi, silloin jokin muu on Juutilan mukaan pielessä kuin ruoka. Hän arvelee, että tietämystä terveellisestä ruokailusta kyllä on, mutta nykyajan trendissä tietoa ei ehkä pystytä siirtämään omaan elämään. Sen takia moni turvautuu nopeaa laihtumista lupaaviin oljenkorsiin.

– Elämäntavan muutos voi tuntua ajatuksissa isolta mullistukselta, joka tehdään ”sitkun”, sitten kun on rauhallisempaa. Mutta aikuisen elämässä ei täysin seesteistä vaihetta tule ehkä koskaan. Siksi pienten asioiden huomioiminen joka päivä on tärkeää. Kun ne rupeavat kertaantumaan, ne saavat hyviä vaikutuksia aikaan, hän muistuttaa.

Ei katsota vain vaakaa

Ruoka yhdistetään oikeastaan aina vain ihmisen painoon. Ruokailun pitäisi kuitenkin olla myös arjen voimavara, joka tuo rytmiä päivään ja katkoa työhön. Ja ruuan laatuasioilla on aina merkitystä terveyden kannalta. Terveelliseen ruokailuun keskittyminen auttaa myös painonhallinnan näkökulmasta.

– Kannustan miettimään pelkän painonpudotuksen sijasta sitä, mitä omassa elämässä oltaisiin valmiita muuttamaan. Huomion tulisi olla elämäntavoissa, ei siinä mitä vaaka sanoo. Usein niillä, jotka tulevat vastaanotolle painoasioissa, on jo jotain terveydellisiä ongelmia, ja heillä on ehkä  kokemusta joistain kuureista ja painonhallintaohelmista, Juutila kertoo.

Tutkimusten mukaan jo 5–10 prosentin pudotus painosta voi tuoda merkittäviä muutoksia esimerkiksi verensokeriin, verenpaineeseen ja kolesteroliin.

– Mitään ihannepainoa ei tarvitse tavoitella, kun jo voi tehdä oman teveytensä kannalta hyviä asioita. Moni on kertonut, että sitten nukkuukin paremmin, Juutila sanoo.

Painonhallinnan kannalta myös säännöllisyys on tärkeää. Ruokailun tulisi rytmittyä valveilla olon kanssa hyvin, mutta aina ei tarvitse syödä samaan aikaan. Lautasella pitäisi olla kasviksia, marjoja, hedelmiä, mielellään joka aterian yhteydessä jotakin näistä.

Artikkeli jatkuu videon jälkeen

Hienoja onnistumisia

Terveystalon ravitsemusrapeutille asiakkaat tulevat pääasiassa työterveyshuollon lähetteellä. Vastaanotolla käydään yhdestä viiteen kertaan. Ihan aluksi jutellaan työasioista, perheestä ja elämäntilanteesta.

– Kyselen myös työmatkoista, koska se vaikuttaa päivän pituuteen, ruokailumahdollisuuksiin ja eväiden kuljettamiseen. Käymme läpi tyypillisen arjen työpäivän, ja siitä lähdemme pohtimaan, minkälaisilla pienillä muutoksilla arkipäivä muuttuisi terveellisempään suuntaan, Juutila kertoo.

Työssään Juutila näkee hienoja onnistumisia painonhallintaan pyrkiviltä tai vatsavaivoista kärsiviltä.

– Kun ihmiset onnistuvat, se antaa vahvistusta sille, että oikealla tiellä ollaan. Harmittaa, kun yksinkertaisia konsteja, kuten ravitsemusuosituksia, kritisoidaan jatkuvasti. Ne kyllä toimivat, kun niitä noudatetaan, hän vakuuttaa.

Hämeen Sanomien kestotilaajana saat etuja Terveystalon palveluista.
Laihduttajan tutkimuspaketti etuhintaan 82 € (norm. 92 €)

Lue lisää Terveystalon eduista