Kaupunkiuutiset

Moreenin alue on pysynyt perushämeenlinnalaisille edelleen melko tuntemattomana, sillä hehtaarimääräisesti isolla alueella ei tarjota juurikaan palveluja yksityisille ihmisille. Kauppaliikkeiden ohella alueelta on rajoitettu kokonaan asuminen tai majoituspalvelut, vaikka niille olisi kysyntää.

Moreeni on puhtaasti yritysalue.

Moreenin yrityspuisto on toiminut käytännössä nyt hieman yli kymmenen vuotta, sillä Herlitz aloitti siellä ensimmäisenä toimijana 2000-luvun alussa.

Moottoritien ja 10-tien kulmauksessa sijaitseva alue on Hämeenlinnan kaupungille ja seutukunnalle nykyisellään elintärkeä. Moreenin alueella toimiviin yrityksiin on syntynyt noin 1 100 työpaikkaa. Se on enemmän kuin esimerkiksi SSAB:n (ent. Rautaruukki) työllistävä vaikutus. Alueella toimii nelisenkymmentä yritystä.

Lähes kaikki alueelle muuttaneet yritykset ovat siirtyneet jostakin muualta Suomesta. Paikan valintaan on vaikuttanut ratkaisevasti sijainti. Helsinkiin, Tampereelle ja Lahteen on tunnin ajomatka, Turkuun hivenen pitempi. Moreeni on keskellä.

Työpaikat ovat hämeenlinnalaisittain uusia työpaikkoja, sillä vain pieni osa Moreenin toimijoista on kaupungin sisäisiä muuttajia.

– Käymme jatkuvasti neuvotteluja uusien toimijoiden sijoittumisesta Moreenin alueelle. Samalla mietimme tulevaisuuden näkymiä, sillä maailma muuttuu vauhdilla. Yritysten tarpeet pitää osata ennakoida riittävän ajoissa, Linnan Kehitys Oy:n sijoittumispalvelujen johtaja Ari Räsänen sanoo.

Kehittämistä riittää edelleen

Moreenin yrityspuistosta lähtee maailmalle viimeisen selvityksen mukaan 474 rekka-autoa päivässä, vuodessa se tarkoittaa 116 000 rekka-auton liikennöintiä. Jos tällainen liikennemäärä soljuisi kaupungin katuverkossa, jokainen asukas sen huomaisi. Juuri tämän vuoksi tarvitaan liikenteellisesti toimiva ympäristö.

– Kantakaupungissa muut yritysalueet ovat osin jo täynnä, ainakin Ratasniitty, Mäkelä , Kantola ja Käikälä, mutta Moreenin alueelta löytyy tilaa, Ari Räsänen kertoo. Nykyisellään kysyntää on pienemmistä yritystonteista, noin puolesta hehtaarista pariin hehtaariin.

Tilojen rakentaminen ei ole enää pelkästään yritysten itsensä hallinnassa, sillä myös kiinteistösijoittajat tuottavat tiloja ja vuokraavat niitä edelleen varsinaisille käyttäjille.

Yritystontteja on myös pitäjien taajamissa Lammilla, Hauholla, Iittalassa, Rengossa, Tuuloksessa…

– Sekin on Hämeenlinnan rikkaus, että pystymme tarjoamaan vaihtoehtoja, Räsänen huomauttaa.

Hämeenlinnan kaupungin eri hallinnonalojen edustajista koostuva työryhmä seuraa jatkuvasti alueen kehitystarpeita ja tekee tarpeiden mukaisia ratkaisuehdotuksia. Ne liittyvät infraan, kaavoitukseen, liikenteeseen, markkinointiin, palvelutarjontaan…

Liittymä ja aurinkoenergia

Juuri nyt konkreettiset hankkeet liittyvät Moreenin liikenneyhteyksiin. Valtavalle rekkaliikenteelle tarvittaisiin oma liittymä moottoritielle.

– Se on pitkäaikaishanke, mutta tarpeellinen, Ari Räsänen toteaa.

Myös Moreenin sisällä pohditaan uusia liikenneratkaisuja. Kiperimpiin paikkoihin on suunnitteille kiertoliittymä.

Toinen merkittävä asia liittyy energiaan. Yhdeksi mahdollisuudeksi on noussut aurinkoenergian kerääminen, kun alueella onjo nykyisellään 150 000 neliömetrin kattopinta-alaa.

– Uusimalla tekniikalla ei tarvita edes isoja rakennelmia. Hanke on alkumetreillä, mutta pohdinnassa.

Tulevaisuuden tuomiin muutoksiin pitää myös pystyä varautumaan mahdollisimman etukenossa.

– Esimerkiksi nettikauppa muuttaa myös logistiikan toimintatapoja. Tietotekniikan kehitys on arvaamattoman nopeaa. Mitä kaikkea se mahdollistaa, on osin hämärän peitossa, Ari Räsänen pohtii.

– Maailmalla otetaan jo ensiaskeleita pienhelikoptereiden käytössä kuluttajajakelussa. Pitääkö Moreeniin rakentaa pienhelikoptereille oma kenttä, Ari Räsänen nauraa – mutta on silti puolivakavissaan.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset