Kaupunkiuutiset

Aikaikkunoita menneeseen maailmaan

Galleria Paperihuoneessa on esillä elokuussa japanilaista käyttögrafiikkaa Meiji-Taishõ -kaudelta 1868–1912. Aikaikkunoita keisari Meijin maailmaan -nimisen näyttelyn teemana on onni. Paperihuoneella voi tutkailla japanilaisia uutislehtisiä, Katsushika Hokusain kirjankuvituksia, mainosjulisteita, kalentereita ja senjafuda-vedoksia. Uutislehdissä kuvataan skandaaleja, kuvakirjoissa mm. tulikärpästen myyjää, silkkikotiloiden lajittelua ja verkkokalastusta merellä. Kalastuskuva-aukeama sisältää myös runon: ”Laineilla villisti kelluvan kohon lailla sydämeni rinnassa keinahtelee, rakkaudesta pakahtuen”.

Näyttelyn teokset ovat peräisin kiotolaisen taide- ja antiikkikirjojen ja -vedosten kauppias Sumio Yamazakin kokoelmista. Näyttely syntyi Yamazakin ja taidegraafikko, taiteen tohtori Tuula Moilasen yhteistyönä.

– Olemme tunteneet toisemme noin viitisentoista vuotta, Moilanen ja Yamazaki laskeskelevat. Moilanen asui Japanissa yli 20 vuotta ja teki väitöskirjan japanilaisista puupiirroksista Suomeen palattuaan.

Moilanen kertoo japanilaisen mainonnan kukoistuksen alkaneen 1800-luvulla moniväristen hikifuda-julisteiden painatuksen myötä. Mainosjulisteiden tarkoitus oli houkutella asiakkaita. Käsin painettuihin julisteisiin kuvattiin onnen ja vaurauden symboleja. Jotta julisteita katseltaisiin mahdollisimman pitkään, kuviin sisällytettiin kalentereita, hinnastoja tai vaikkapa sugoroku-lautapelejä. Koristeeksi lisättiin onnen symboleita ja onnen jumalten kuvia. Suosittuja aiheita olivat mm. Fuji-vuori, avonaiset viuhkat, valkoiset kurjet ja kilpikonnat.

– Kurki tarkoitti 1 000 vuotta onnea ja kilpikonna 10 000 vuotta, Moilanen tietää.

1800–1900-luvun vaihteessa julisteisiin ilmestyi uusia modernin ajan elementtejä, kuten höyrylaivoja ja junia. Esimerkiksi osakalaisen vihanneskauppias Sunya Kahein uudenvuoden julisteessa laivat tuovat mereltä täysiä riisilasteja ja onnenjumalat Ebisu ja Daikoku laskevat kaupankäynnin voittoja. Taustalla kohoaa Fuji-vuori, jonka takaa onnea tuovat kurjet lentävät kohti satamaa.

Puupiirrokset ovat perinteistä japanilaista grafiikkaa. Ne hangattiin ja painettiin käsin. Uusi tekniikka, litografia alkoi yleistyä 1800-luvun lopulla. – 1800- ja 1900-luvun vaihteen julistetuotannossa näkee mielenkiintoisia painoteknisiä ratkaisuja, joissa yhdistetään eri menetelmiä ja materiaaleja. Länsimaiset painotekniikat saapuivat Japaniin, ja niitä yhdistettiin perinteisiin kohopainomenetelmiin.

– Myös museot ovat heränneet keräämään Meiji-Taishõ -kauden julisteista ja painokuvista, sillä materiaali on kulttuurihistoriallisesti kiinnostavaa, Moilanen ja Yamazaki toteavat.

Gallerian ikkunalla on pieniä senjafuda-vedoksia ja pochibukuros-lahjakuoria. Moilanen kertoo, että senjafuda-vedokset toimivat alkuun pyhiinvaeltajien merkkeinä.

– Puupiirroksissa kuvattiin usein arkielämää, ja niitä liimattiin temppeleiden ja pyhäköiden pylväisiin vierailun yhteydessä.

Paperihuoneen näyttely avaa aikaikkunan värikkääseen ja jännittävään menneeseen maailmaan. Näyttelyn vedokset ovat peräisin keräilijöiden kokoelmista.

– Monet rikkaat kauppiaat ja kuvien sponsorit harrastivat mainoskuvien keräilyä. Näitä kokoelmia on säilynyt nykypäiviin saakka, kymmenisen vuotta kaupallisia julisteita ja kuvituskuvia kerännyt Yamazaki kertoo. Paperihuoneen näyttelystä voi hankkia palan Japanin historiaa, sillä kaikki näyttelyn vedokset ovat myynnissä.

Galleria Paperihuoneessa on esillä Aikaikkunoita keisari Meijin maailmaan -näyttely 2.9. asti. Paperihuone sijaitsee osoitteessa Arvi Kariston katu 9, Hämeenlinna.

Asiasanat

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset