Kaupunkiuutiset

Ajoharjoittelu pelasti hengen

Viime elokuun 22. päivänä hämeenlinnalaisen Raimo Korholinin elämä oli hiuskarvan varassa. Mies ajeli moottoripyörällä keskipäivän aikaan Kuusamosta etelään päin. Vaimo oli kyydissä. Pariskunta oli lomaillut Kilpisjärvellä. Tarkoituksena oli tutustua Kuusamon lähellä sijaitsevaan suurpetokeskukseen.

– Lähdettäessä sanoin, että poroista ei ole niin väliä, mutta hirvi jos tulee, niin se on toinen juttu.

Kajaanintiellä iso naarashirvi juoksi yllättäen tien poikki. Hirvi törmäsi suoraan Korholinin moottoripyörään.

Korholin ja hänen vaimonsa loukkaantuivat törmäyksessä. Hirvi kuoli.

– Silminnäkijöiden mukaan hirvi oli juossut törmäyksen jälkeen vielä 200 metriä, ja kuollut niille sijoilleen, Korholin kertaa tapahtunutta.

Sivulliset olivat nähneet kolarin ja ilmoittaneet onnettomuudesta viranomaisille. Paikalle oli saapunut useita pelastuslaitoksen sekä sairaankuljetuksen yksiköitä.

Törmäys oli lennättänyt pariskunnan pyörän selästä ojan penkalle.

– Olihan se sellainen paukku, ettei sitä usko todeksi vieläkään, Korholin miettii nyt, lähes vuosi tapahtuman jälkeen.

Moottoripyörä, 1600-kuutioinen Yamaha Wild Star, romuttui käyttökelvottomaksi.

Korholin sai kolarissa vammoja pään alueelle eikä muista itse törmäyksestä juuri mitään.

– Kiitos vakuutusyhtiön, päävammat on tutkittu hyvin. Lääkärit eivät meinanneet uskoa, että selvisimme niinkin vähillä vammoilla.

Kolari jätti kuitenkin jälkensä.

– Oikea kylki on vieläkin kipeä ja toinen polvi kiukuttelee. Ihme, että ruhjeilla selvittiin.

Poliisin raportissa todettiin, että moottoripyörän ajonopeus oli ollut noin 70 kilometriä tunnissa, ja paikalla oli jarrutusjälkiä.

– Mielestäni nopea väistöliike, vuosien kertauksen tulos, oli pelastanut tilanteen.

Koneita työkseen ajava Korholin on harrastanut moottoripyöräilyä jo vuosia. Hän kuuluu Yamaha Custom Club Finlandiin, joka järjestää aina keväisin moottoripyöräilijöille koulutustilaisuuksia. Korholin kuuluu klubin koulutustiimiin vapaaehtoispohjalta. Hän on vetänyt vuosien aikana useita koulutuksia.

– Opastamme pienryhmissä, kuinka pyörää hallitaan hitaassa ajossa, esimerkiksi ruuhkassa. Käymme läpi hidasajon, portit ja hidaspujottelun. Moottoripyöräilijä joutuu aina ennakoimaan liikenteessä. Siksi kannattaa opetella oikeanlainen jarruttaminen sekä nopea väistö.

Mies treenaa itsekin ajotaitojaan, ja kiittää harjoitteluaan siitä, että on ylipäänsä hengissä.

– Olin tehnyt väistöliikkeen, ja oli siinä ollut myös älytön tuuri. Oli ihme, että olimme edes hengissä, sillä vastaavissa tapauksissa yli 90 prosenttisesti käy huonosti.

Ajokoulutuksia järjestetään aikuisille, jotka haluavat opetella hallitsemaan pyöräänsä paremmin. Korholin koulutti motoristeja myös tänä keväänä, onnettomuuden jälkeen.

– Ensin ajattelin, että ostanko uutta pyörää ollenkaan. Ajattelin, että jos alan pelätä ajamista, pelkään kohta kaikkea. Kouluttamista kokeilin aluksi, ja kun se tuntui hyvältä, päätin jatkaa.

Ensi vuoden koulutustapahtuman majoitus on jo varattu Hartolasta, itse harjoittelu tapahtuu Joutsan ajoradalla. Yleensä osanottajia on nelisenkymmentä ja mukaan otetaan kerhon ulkopuolisiakin.

– Tänä keväänä mukana oli kymmenkunta ensikertalaista. Mielestäni muillakin kerhoilla on vastaavia koulutustilaisuuksia motoristeille. Suosittelen.

Itse kolarista ei miehelle jäänyt juuri muistikuvia. Se, että hengenlähtö oli lähellä, muutti kuitenkin jotakin:

– Hirvimerkit. Niihin kiinnitän ihan eri tavalla huomiota kuin ennen.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset