fbpx
Kaupunkiuutiset

Alueella yksi p-paikka/asunto, yhtään vieraspaikkaa ei löydy

Ulkoiselta ilmeeltään Hämeenlinnan kaupungin yhdeksi kärkikohteeksi luettava Sairionrannan asuinalue historiallista Hämeen linnaa vastapäätä Vanajaveden rannalla painii vakavan asukaspysäköintiongelman kanssa.

Noin 200 asunnon alueella on yksi autopaikka jokaista asuntoa kohti, mutta ei yhtään vieraspaikkaa, puhumattakaan mahdollisuudesta hankkia perheen toiselle autolle laillinen pysäköintiruutu.

Palveluntarjoajat kotipalvelusta alkaen eivät voi pysäköidä autoaan alueella ilman sakotusriskiä. Ainoa laillinen vaihtoehto on jättää auto useiden satojen metrien päähän työkohteesta. Sama koskee talossa muuten vierailevia sekä uimarannan ja leikkipuiston käyttäjiä.

– Kaikki vieraat ja palveluntarjoajat täytyy ohjata Aulangontien toiselle puolelle Viertokadulle tai vieläkin kauemmaksi. Kotipalvelun työntekijöille, siivoojille tai muille ostopalvelujen tarjoajille ei löydy edes hetkellistä pysäköintimahdollisuutta talojen tuntumasta. Jos pysäköi, lappuliisa on heti sakottamassa, Sairionrannan eri taloyhtiöiden edustajat kummeksuvat.

Asukkaat ovat muilta osin erinomaisen tyytyväisiä alueen ilmeeseen. Leikkikentät, puistoalueet ja katujen hidasteet ovat mieleen. Myös alueiden hoito on asukkaiden mukaan hyvällä tasolla.

– Tältä osin ei voi kuin kiittää alueen yleisilmeestä ja sen hoidosta, asukkaat sanovat.

Pattitilannetta selvitetään

Hämeenlinnan kaupungin yhdyskunta-, ympäristö- ja rakentamispalvelujen tilaajajohtaja Päivi Saloranta myöntää Sairionrannassa ajaudutun pysäköinnin osalta liki pattitilanteeseen.

– Kyllä me tätä ongelmaa vielä selvitämme ja yritämme löytää ratkaisun. Tulevaisuudessa on kuitenkin kenenkään turha väittää, ettei jollakin alueella tarvita autopaikkoja, kun autokanta harvenee. Höpöjuttuja, nyt se taas nähtiin, Saloranta sanoo napakasti.

Sairionrantaan nousi lopulta enemmän yksittäisiä asuntoja kuin alkujaan piti. Myös rakentamisen alkuvaiheessa käytössä ollut pysäköintinormi oli liian löysä, eli normi antoi mahdollisuuden rakentaa vähemmän pysäköintitilaa kuin lopullinen tarve on.

Alueen rakennuttajayhtiö on YIT.

Alueen asukkaat kuitenkin huomauttavat, että jo vuonna 2012 luvattiin pysäköintiratkaisu ilman erillistä lisäpysäköintialuetta. Senkin jälkeen YIT sai rakentaa poikkeamisluvalla enemmän asuntoja kuin alkuperäisessä kaavassa oli määritelty. Sama koskee vielä rakentamatonta tonttia, jonne on tulossa 6–8 asubntoa enemmän kuin asemakaavassa alkujaan määriteltiin.

Sairionrannan kaavoituksesta kiisteltiin pitkään Hämeenlinnassa. Alueen kaavaa lopulta kevennettiin alkuperäisestä. Kevennyksellä mahdollistettiin ns. villojen rakentaminen kerrostalojen lisäksi.

– Alkujaan tonteille piti mahtua sekä asukaspaikat että vieraspaikat. Nyt näin ei ole, tontit on rakennettu täyteen, Saloranta myöntää.

Asuntojen koko supistui alkuperäisestä ja vastaavasti yksittäisten asuntojen määrä kasvoi. Tämä pahensi pysäköintiongelmaa.

Kadunvarsille ei sovi

Tilanne muuttui asukkaiden kannalta merkittävästi viime keväänä, kun ensimmäiseksi rakentuneen Sairionrannakadun vaikutusalueelle tuli pysyvä aluepysäköintikielto. Se kieltää pysäköinnin katujen varsille.

– Kadunvarsipysäköinti ei ole mahdollista, koska hätätilanteita varten pelastuskalustolle on oltava riittävä tila. Siellä on myös paljon risteyksiä ja talokohtaisia liittymiä, mikä vaikuttaa tämän vaihtoehdon poissulkemiseen, Päivi Saloranta sanoo.

Alueelle muuttaneita närästä myös se, ettei olemattomista pysäköintimahdollisuuksista ollut tietoa, kun ensimmäiset asukkaat muuttivat Sairionrantaan vuonna 2007. Katusuunnitelma valmistui vasta 2012, joka lopullisesti näytti todellisuuden.

Sairionrannan eteläpuoleisella alueella on vielä rakentamaton alue, jota asukkaat käyttävät nyt epävirallisena pysäköintialueena. Maakaistaleelle on tulossa vielä neljä uutta rivitaloa. Yhtenä vaihtoehtona on väläytetty maanvaihtoa kaupungin ja YIT:n välillä, jolloin alueelle saataisiin yleinen pysäköintialue.

– Se olisi kallis maanvaihto. Kaupunki ei ole tällaista aikaisemmin harrastanut, se on jo periaatekysymys. Yritetään etsiä vielä jokin muu ratkaisu, Päivi Saloranta sanoo.

Myös Aulangon puoleisella alueella on myös vielä rakentamatonta tonttimaata.

Asukkaita närästää

– Tänä päivänä on normaalia, että perheessä on kaksi autoa. Nyt ihan arkinen liikkumien on monessa perheessä hankalaa, pysäköintiongelman ratkaisemisen kanssa aktiivisesti työskennellyt Esko Ruottinen huomauttaa.

– Vanhemmilla ihmisillä käy puolestaan lapsia ja lapsenlapsia vierailulla. Täällä ei ole ensimmäistäkään paikkaa vierailijoille. Jos jättää autonsa kadunvarteen, sakkolappu on liki välittömästi, alueen asukkaat sanovat.

Esko Ruottinen pitää monen muun alueen asukkaan tapaan syntynyttä tilannetta nykypäivänä erittäin erikoisena ja asukkaiden kannalta sietämättömänä.

– Tämä vaikuttaa jatkossa varmasti myös alueen vetovoimaisuuteen, Ruottinen pohtii.

Pysäköinninvalvonnan sanotaan olevan erittäin aktiivista kahden kilometrin päässä keskustasta. Ikävimmän tervetuliaistoivotuksen saivat ne vastavalmistuneen talon asukkaat, jotka uuden kotinsa luovutuspäivänä avainta noutaessaan saivat järjestään pysäköintivirhemaksun.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset