fbpx
Kaupunkiuutiset

Aluetaksin välityskeskus Parolaan

Hämeenlinnan keskustassa Palokunnankadulla vuokratiloissa pitkään toimineen Kanta-Hämeen Aluetaksin välityskeskus muuttaa Hattulaan.

Muutaman vuoden toimitilojen etsimisen jälkeen Aluetaksi sai Hattulan kunnalta tarjouksen, josta ei voinut kieltäytyä. Rakentaminen alkoi keväällä.

Uusi taksitalo on valmistumassa täyttä häkää Kinnalantielle. Vanhaan verrattuna tilat tuplaantuvat kahteen kerrokseen ja 460 neliömetriin.

Yläkerta on sisustamista vaille valmis, alakerrassa alkavat parissa viikossa lattianpinnoitustyöt.

Aluetaksin ilmestyminen Parolan katukuvaan ei kuitenkaan tarkoita, että taajaman liikenne muuttuisi ruuhkaksi asti. Uudessa keskuksessa nimittäin hoidetaan välitystyö sekä autoilijoiden raha- ja laskutusliikennettä.

Kanta-Hämeen Aluetaksin toimitusjohtajan Juha Sirviön mukaan toiminta ei sinällään kasva. Tehostuu kylläkin, kun tilat ja tekniikka päivitetään nykyaikaan.

– Tuotamme palveluita melkein 350 taksille, osittain myös Pirkanmaalle. Heistä noin nelisenkymmentä tekevät päätyökseen taksihommia, loput tarpeen mukaan.

Loppi liittyi Kanta-Hämeen Aluetaksin piiriin kesäkuussa, ja Hausjärvi marraskuussa.

– Myös koulutuspuoli on ollut kasvussa. Vuositasolla menee tavallisesti tuhansia euroja, kun käymme ympäri pitäjiä pitämässä koulutuksia eri vuokratiloissa. Nyt voimme hoitaa kouluttamisen samoissa tiloissa.

Kimppakyydillä kaupunkiin

Kanta-Hämeen Aluetaksiin otettiin hiljattain tuotantotestausmielessä käyttöön matkojen yhdistelyominaisuus, joita käytetään Kelan korvaamissa matkoissa.

– Kun asiakkaat tekevät tilauksia, ohjelma ehdottelee sopivia yhdistelmiä, että useampi ihminen mahtuisi samaan kyytiin.

Sirviön mukaan Kelalla on ollut toiveena, että heidän maksamiin kyyteihin yhdisteltäisiin vpl- ja sh-kyytejä eli kaupungin maksamia kuljetustukikyytejä.

– Samalla maksu puolittuisi automaattisesti. Liitoskunnista matkat suuntautuvat pääsääntöisesti Hämeenlinnan keskustaan. Miksei samalla kyydillä kulkisi henkilö saamaan hoitoa sairaalaan ja toinen kauppamatkalle.

Uusi ohjelma on laajennettavissa yhdistelemään myös muitakin kyytejä.

Kaistalla nopeutta ja koneissa vauhtia

– Uudessa välityskeskuksessa koulutustiloineen on kaikki rattia vaille aikalailla autenttista, Sirviö innostuu.

Hänen mukaansa tiloihin telakoituvan henkilökunnan työ- ja ääniergonomiaan on kiinnitetty entistä enemmän huomiota sähkönosteisilla pöydillä ja satulatuoleilla sekä uusilla koneilla, välityspäätteillä ja kuituyhteyksillä.

– Kaistalla tulee olemaan nopeutta ja koneissa vauhtia. Tietotekninen haaste onkin kaikista kovin. Tärkein voimavara on kuitenkin henkilökunta, jota ilman ei tekniikka pyörisi.

Joulukuussa valmistuva välityskeskus on mittava investointi, mutta pidemmällä aikavälillä tarpeellinen sijoitus.

– Sanotaan, että kyllä siinä on parin omakotitalon hinta kiinni, mutta samalla myös työtilaa pitkäksi aikaa ilman isoja korjaustarpeita ja muutostöitä.

Vanhat tilat taksikeskus jättää 31. joulukuuta mennessä.

– Oman haasteensa asettaa muutto, ettei varsinaiseen välitystoimintaan tulisi katkoksia. Todennäköisesti se tapahtuisi jonain maanantain yönä, jolloin taksikysyntä on hiljaista muutenkin.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset