Kaupunkiuutiset

Antti Linnaketo lukee nuotteja kohti huippua

Hattulalaisesta Antti Linnakedosta, on kypsynyt yksi rallimaailman suurimmista lupauksista. Linnaketo, 37, voitti 22-vuotiaan Jari Huttusen kartanlukijana vuosi sitten SM-kultaa, tänä vuonna meriittilistaan lisättiin ADAC Opel Rallye Cupin voitto Saksassa. Opel palkitsi kaksikon pesteillä Opel Motorsportin tehdaskuljettajiksi kaudelle 2017.

Kruununa kaudelle tuli rallilegenda Marcus Grönholmin yhteydenotto – Huttunen/Linnaketo on nyt Grönholmin GRX Managementin suojissa.

– Tähän saakka olemme menestyneet omien tavoitteidemme mukaisesti. Saksan Opel-sarjan voitto toi tehdastallipaikan. Ensi vuoden tavoite on voittaa EM-sarja. Seuraava askel on kokonainen MM-sarja tehdastallissa. MM-sarjaa ajamme varmaankin jonkun osakilpailun jo ensi vuonna, Antti Linnaketo kertoo.

Marcus Grönholmin luotosta Huttuseen ja Linnaketoon kertoo se, että yhteydenotto tuli Grönholmin puolelta.

– Olin pellolla puintihommissa, kun Bosse soitti ja kyseli, että olisiko hetki aikaa. Parkkeerasin puimurin välittömästi pellolle ja siitä puhelusta kuvio lähti liikkeelle, Huttunen kertoo ensikontaktiaan Grönholmin kanssa.

Ensi kaudella Huttunen ajaa Linnakedon kanssa rallin EM-sarjan Opelilla. Pakettiin kuuluu myös Saksan MM-ralli ja Saksan mestaruussarjan osakilpailuja.

– Kasaamme budjettia ensi vuodelle yhdessä Jarin taustavoimien kanssa ja katsotaan sitten tuleeko jotakin muutakin vielä ohjelmaan, Grönholm sanoo.

GRX Managementin muut kuljettajat ovat Niclas Grönholm ja Joni Wiman.

– Tämän kovempaa työnäytettä on vaikea antaa. Jari Huttunen ja Antti Linnaketo harppasivat tämän vuoden aikana ison kehitysaskeleen lajitaitojen ja henkisen kantin osalta. Vuosi sitten ei olisi osattu kuvitella, että täysin asfaltilla ajettu rallisarja sujuisi näin suvereenisti suomalaiskomennossa, AKK Driver Academyn rallivalmentaja Tuomo Nikkola sanoo.

Rallin EM-sarjaa on ajettu vuodesta 1953. Mestaruuteen suomalaisista ovat ehtineet Esa-Pekka Lappi (2014), Juho Hänninen (2012), Pauli Toivonen (1968) ja Rauno Aaltonen (1965).

Hattulalainen kartturi myöntää suoraan, että kaksikon yhteinen tavoite on aivan huipulla – MM-sarjan voitossa.

– Väkisin menee muutamia vuosia MM-tallipaikan saamiseen, varsinkin, kun tilanne rallissa on nyt mikä on, Linnaketo viittaa Volkswagenin tehdastallin yllättävään lopettamispäätökseen tänä syksynä.

Saksan sarjaan kaksikko hakeutui täksi vuodeksi kehittymisen näkökulmasta. AKK antoi alkuun taustatukea, mutta lopputulema oli kaksikon rakentama:

– Meille tehtiin ensin tarjous yhdestä tallista, mutta loppuvaiheessa saimme valita kolmesta tarjokkaasta. Lopputulos osoittaa meidän valinnan osuneen oikeaan, Linnaketo toteaa voitetusta sarjasta.

Opelin rallisarjassa kaikilla kuljettajilla on täsmälleen samanlaiset autot, mutta sarjaa pyörittävät yksityiset tallit.

– Suomen sarja oli nähty ja voitettu. Saksassa ajetaan käytännössä vain asfalttikisoja. Se toi uutta kokemusta. Seuraava askel on taas EM-sarja, joka pyörii mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Ne opettavat aina uutta, Suomen kisoja kiertämällä ei enää kehity, Linnaketo sanoo.

Pelkästään asfalttiteiden kiemurtelu pitkin vuorenrinteitä on aivan erityyppistä ajamista ja kartanlukua kuin posottaa surutta sorateitä Suomen korpitaipaleilla.

– Nyt on jo huomattu, että tarvitaan paljon opiskelua asfalttikisoihin. Nuotittaminenkin on aivan uudenlaista verrattuna Suomen olosuhteisiin, AKK Driver Academyn valmennuksessa edelleen oleva Linnaketo kertoo.

Marcus Grönholmin tulo taustajoukkoihin tarkoittaa käytännössä myös sitä, että kaksikko nähtäneen MM-tasolla hakemassa kokemusta.

– Yksi uusi askel on myös nelivetoiseen menopeliin pääseminen. Katsotaan mitä ensi vuosi tuo tullessaan.

– Kauden alussa meillä ei ollut yhtään kokemusta asfalttiralleista eikä myöskään Saksasta, joten oma vauhti suhteessa uusiin kilpakumppaneihin oli täysi arvoitus. Voittovauhtiin päästiin heti ja kyllähän sarja meni kokonaisuutena täysin nappiin.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

26.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

27.9.2020