Kaupunkiuutiset

Array

Koiranulkoiluttajat ovat törmänneet epätavalliseen näkyyn Lammintien varressa sijaitsevalla soramontulla muutaman kilometrin päässä Turengin keskustasta.

Hämmästystä ovat herättäneet luonnonmateriaaleista tehdyt pentagrammit, eli viisikannat. Huhujen mukaan jotkut ovat nähneet metsänreunassa myös vihreään kaapuun pukeutuneen henkilön.

Pentagrammit liitetään usein saatananpalvontaan tai satanismiin. Yhden tulkinnan mukaan kuvio on suojelussymboli, joka varjelee pahalta.

Satanismiasiantuntija Johannes Nefastos okkulttis-filosofisesta seurasta Azazelin Tähdestä kertoo, että pentagrammilla on lukuisia eri mahdollisuuksia ja merkityksiä.

– Sitä käyttävät satanistien ja saatananpalvojien lisäksi oikeastaan kaikki muutkin ryhmät, joilla on okkulttisia, siis maagisia, mielenkiinnon kohteita, Nefastos huomauttaa.

Merkityksiä on yhtä paljon, kuin tulkitsijoita.

– Vaikea sanoa, kuinka vakavissaan merkkien käyttäjät ovat. Okkultistien lisäksi muutkin eksentrikot taiteilijoista roolipelaajiin voivat käyttää samoja symboleja.

Nefastos kuitenkin arvioi, että luonto ja pentagrammien orgaaninen valmistusmateriaali saattavat viitata myös uuspakanuuden tai wiccan harjoittajien suuntaan.

Harjoitustapoja kuin harjoittajia

Uusnoitien koulukuntaan kuuluville wiccoille pentagrammin viisi sakaraa edustavat viittä luonnon elementtiä: maata, tulta, ilmaa, vettä ja voimaa.

Luonnonuskontona wiccan perusidea on elämän kunnioittaminen ja siitä iloitseminen. Wiccalaiset eivät harjoita saatananpalvontaa, vaan tuntevat olevansa yhtä maailman kanssa, jumaluus ilmenee kaikkialla. Heidän yhtenä ohjenuorana onkin, että mitään ei saa vahingoittaa.

Wiccoilla pentagrammin kärki osoittaa ylöspäin, satanisteilla se on suunnattu alaspäin symboloiden vuohen päätä. Raamatun mukaan ihmiset jaetaan vuohiin ja lampaisiin. Satanistit katsovat kuuluvansa vuohien joukkoon, ja lampaiden edustavan laumamentaliteettia.

Toisaalta yhdellä kärjellä seisova pentagrammi on wiccassa toisen asteen initiaation symboli, kuvaten tietyn oppiasteen saavuttamista.

– Pentagrammi, jossa ylöspäin osoittaa kaksi sakaraa, liittyy pääsääntöisesti ruumiillistavaan vaikutukseen, muun muassa konkreettiseen luontoon vastakohtana abstraktille hengelle.

Yksi sen monista käyttötarkoituksista on Saatanan kuvaaminen.

– Se mitä Saatanalla ylipäänsä tarkoitetaan, poikkeaa asianharrastajien keskuudessa kauhuelokuvien väkivaltakuvastosta radikaalisti.

Magiaa vai ei?

Siinä missä saatananpalvojat uskovat Saatanan olemassaoloon, satanistit eivät usko sen enempää siihen kuin Jumalaankaan.

Satanistit korostavat Saatanaan yhdistettyjä ominaisuuksia kuten itsekeskeisyyttä, nautintoa ja ruumiillisuutta. Heidän ideologiaansa kuuluu vastustaa kirkon pyrkimyksiä tukahduttaa ihmisen luontaiset halut ja tarpeet.

Nefastos arvelee, että soramontun pentagrammin ja muiden symbolien tekijä tai tekijät eivät välttämättä edes ole magian harjoittajia. Noitapiiri voi olla myös taidenäyttely.

– Tosiasiassa ne on voinut tehdä ihan kuka tahansa.

Hänen mukaansa maagiseen kuvastoon ei liity uhkaa, eli pentagrammeja ei tarvitse säikkyä.

– Eihän urheiluseurojen logoihinkaan tule liittää pelkoreaktiota, vaikka niiden faneja onkin syyllistynyt huliganismiin.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

21.11.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

24.11.2020