Kaupunkiuutiset

Arvokasta oppia paraatipaikalla

Anttilalta tyhjäksi jääneissä tiloissa myhäili perjantaina aamupäivällä tyytyväinen mies. Ammattiopisto Tavastian liiketalouden opettaja Markku Rinne pitää loistavana ideana pop up -myymälää, jossa tulevaisuuden myyntitykit ja markkinoijat saavat hioa taitojaan keskeisellä paikalla vilkkaassa kauppakeskuksessa.

– Olemme tehneet yhteistyötä aikaisemminkin ja aina pohtineet uusia tapoja, Rinne sanoo.

– Tätä projektia varten löytyi ryhmä, jolle kokemus sopii niin opintojenkin kuin kokemuksen tarjoamien haasteiden kannalta.

Myymälässä työskentelee seuraavan parin kuukauden aikana liiketalouden perustutkintoa suorittavia, asiakaspalvelun ja markkinoinnin merkonomeiksi valmistuvia nuoria.

– Heidän työnkuvaansa kuuluu käytännössä oikeastaan kaikkea muuta paitsi hintaneuvotteluja.

– Opiskelijat kertovat ajoneuvoista oman osaamisensa puitteissa ja hankkivat asiakkaille tietoja. Tietenkään ihan alkuvaiheessa sitä omaa tietämystä ei tule kuin apteekin hyllyltä, joten opiskelijat saavat puhelimella yhteyden Autokeskukseen, jos tarve vaatii.

Rinne ei ole kuullut, että mitään vastaavaa olisi tehty ainakaan autokaupan alalla.

– Tämä tulee antamaan opiskelijoille valtavan arvokasta oppia, hän uskoo.

– He saavat kokemusta perusasiakaspalvelusta ja neuvottelevasta myyntityöstä sekä osallistuvat markkinointiviestinnän käytännön toteutukseen ja mahdollisesti jopa suunnitteluun. Täällä pystytään niputtamaan monia tutkinnon osia suoraan käytäntöön.

Autokaupan pop up -myymälän yhdistäminen opiskelijoiden koulutukseen oli muhinut Rinteen ja autotalonjohtaja Mika Heikinheimon päässä jo puolisentoista vuotta. Tilojen avautuminen Goodmanissa sai pyörät pyörimään.

– Ensin ajattelin, että tila on meille liian iso, kun liikekin on vain muutaman kilometrin päässä, Heikinheimo kertoo.

– Isot maahantuojat kuitenkin innostuivat ajatuksesta ja lähtivät jakamaan kustannuksia. Palaset vain loksahtivat kohdalleen ja sitten toimittiinkin ripeällä aikataululla.

Avajaisia vietettiin perjantaina Pimeän kaupan illassa ja opiskelijat astuvat remmiin ensi viikolla.

– Tämä on nyt aivan uutta meille kaikille, Heikinheimo tunnustaa.

– Kaurialassa käy noin 50 asiakasta päivässä, mutta kauppakeskuksen käytävillä kulkee samassa ajassa 500-5000 ihmistä. Pystymme varmasti luomaan herätteitä niille, jotka ovat pohtineet auton ostamista tai vaihtamista. Meidän vaihtoautomme ovat täällä katsottavissa isolta ruudulta ja tulemme tässä näyttelytilassa pitämään myös Suomen ensi-iltoja joillekin malleille.

Autotalon henkilökunta opasti opiskelijoita automyynnin alkeisiin perjantaina ja koulutus luonnollisesti jatkuu. Myymälää on tarkoitus pitää Goodmanissa ainakin marraskuun loppuun.

– On täysin mahdollista, että tästä joukosta löytyy automyynnin tulevia ammattilaisia. On tässä taustalla sekin ajatus, että saatetaan löytää alalle uusia kykyjä.

Millainen on sitten hyvä automyyjä?

– Hyvä myyjä osaa kuunnella asiakkaan tarpeita ja tekee niistä kartoituksen, toimii asiakaspalvelussa aktiivisesti ja hoitaa homman loppuun asti, Heikinheimo pohtii.

– Tärkeintä on löytää sellainen ratkaisu ja paketti, joka asiakkaan tilanteeseen sopii parhaiten.

Yksi projektiin osallistuvista opiskelijoista on Juho Willström, jolla on aikaisempaakin kokemusta myyntityöstä.

– On aivan mahtava konsepti tuoda autokauppa tänne Goodmaniin, hän hehkuttaa.

– Ihmiset hakevat täältä kassillisen ruokaa ja pohtivat samalla, että se autokin pitäisi vaihtaa. Kun he sitten kävelevät tästä ohi, niin kynnys on aika lailla matalalla.

Willström kertoo olleensa aina kiinnostunut autokaupasta, jossa häntä kiehtovat niin asiakaskontaktit kuin ajoneuvojen kovaa vauhtia kehittyvä tekniikka.

– Kestävä kehitys ja autojen ekologisuus ovat minulle tärkeitä asioita. En malta myöskään odottaa, että itseohjautuvat autot saadaan katukuvaan ja sähköauto taas on järkevin keksintö pitkään aikaan.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset