fbpx
Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Autosuunnistukseen jää helposti koukkuun – Matalan kynnyksen lajiin voi osallistua tavallisella autolla

Autosuunnistuksen reitit kulkevat pikkuteillä, metsäpoluilla. teollisuusalueilla sekä hiekkakuopilla, ja joskus koukataan jopa maalaistalon pihaan. Kuva: Pekka Virrtanen
Autosuunnistuksen reitit kulkevat pikkuteillä, metsäpoluilla. teollisuusalueilla sekä hiekkakuopilla, ja joskus koukataan maalaistalojen pihaan. Kuva: Pekka Virrtanen

Kanta-Hämeen autosuunnistussarja käynnistyi tällä viikolla Forssassa ja tarjoaa touko–elokuussa vielä seitsemän harjoitusajoa, joista kolme ajetaan Hämeenlinnan seudulla.

Harjoitusajoissa ei vaadita minkään seuran jäsenyyttä tai tutkintoja, ja aloittelijoiden E-luokassa kilpailun osanottomaksu on vain 10 euroa autokunnalta.

– Kisoihin osallistuminen on helppo ja edullinen tapa päästä sisään autosuunnistukseen maailmaan. Aloittelijoiden luokassa tarvitaan vain katsastettu auto, kaksi varoituskolmiota ja ensiapulaukku, Pekka Virtanen Ahveniston Autourheilijoista kertoo.

Autosuunnistus sopii hyvin myös perheharrastukseksi, sillä kartanlukija voi olla ajokortiton ja alaikäinen.

Rastit ovat salaisia

Autosuunnistuksessa kuljettajan ja kartanlukijan muodostama kilpailijapari pyrkii ajamaan mahdollisimman tarkasti karttaan merkittyä, ratamestarin suunnittelemaa reittiä.

Autosuunnistuksessa ei etsitä tiettyjä rastipisteitä, sillä suoritusta kontrolloivien rastien paikat ovat salaisia.

– Tarkastusasemilla on reittikilvet, jossa olevat numerot kirjoitetaan kilpailukorttiin. Jokaisesta hukatusta asemasta saa 600 virhepistettä, mikä vastaa 10 minuutin aikavirhettä. Erityisesti aloittelijoilla hyvällä suunnistamisella on paljon suurempi merkitys kuin vauhdilla, Virtanen sanoo.

Pikkuteitä ja polkuja

Kilpailureitti on jaettu pisteväleihin, joilla käytetään eri mittakaavoissa (1:5 000, 1:10 000 ja 1:20 000) olevia karttoja. Kartat on sommiteltu A5- tai A4-kokoisille karttapohjille.

Pisteväleille ilmoitetaan myös suoritusajat ja keskinopeusvaateet. Aikataulun noudattamista tarkkaillaan aikatarkastusasemien avulla.

– Reitit kulkevat pikkuteillä, metsäpoluilla, teollisuusalueilla ja hiekkakuopissa, ja joskus koukitaan myös maalaistalojen pihoissa. Ajon ihannekestot hiukan vaihtelevat, mutta harjoitusajoissa kilpailusuoritus kestää puolestatoista tunnista kahteen.

Pitkä historia

Vanhin Suomessa yhtäjaksoisesti ja vuosittain järjestetty autourheilusarja on pyörinyt harrastajavoimin jo 1960-luvun puolivälistä alkaen.

Virtanen hurahti lajiin lyseolaispoikana 1970-luvun lopulla, kun autosuunnistuksen puulaakikilpailut olivat hyvin suosittuja.

– Saimme meidän luokaltamme kokoon kolme joukkuetta. Lähtö oli Turengista ja maaliin päästiin, siitä se innostus virisi, Virtanen muistelee.

Suomen huipulle

Vuonna 1982 hän aloitti kilpailemisen ja voitti heti ensimmäisenä vuonna AS-sarjan E-luokan kartturien mestaruuden.

– Minulla on voimakas kilpailuvietti, joten etenin nopeasti ylempiin luokkiin ja lopulta Suomen huipulle. Olen voittanut kahdesti SM-pronssia ja olen vieläkin maan kärkipään kartturien joukossa.

Mikä autosuunnistuksessa kiehtoo eniten?

– Lajiin koukuttuu tosi helposti, siinä mitataan aikaa, suunnistustaitoa ja kykyä selvittää ratamestarin aivoituksia, Virtanen tuumaa.

– Itselleni menestyminen kisoissa on ollut tärkeä tavoite, mutta monet yksinkertaisesti vain nauttivat tästä hyvin edullisesta tavasta harrastaa autourheilua.

AS-harjoitusajosarjan osakilpailut tiistai-iltaisin 24.5. Vantaalla, 31.5. Lopella, 7.6. Hämeenlinnassa. 9.8. Riihimäellä, 16.8. Valkeakoskella, 23.8. Janakkalassa ja 30.8. Lammilla. Lisätiedot ja ilmoittautuminen www. autosuunnistus. net.

Kilpailuluokat

E-luokka: Lajiin tutustuvat aloittelijat. Käytössä vain harjoitusajoissa. Reitin suunnistusvaikeus on helpoin. Ajotiet sopivat kaikille henkilöautoille.

C-luokka: Aloittelijoiden kilpailuluokka. Suunnistusvaikeus helpohko. Ajotiet ajettavissa varovaisuutta noudattaen tavanomaisilla henkilöautoilla.

B-luokka: Harrastajaluokka. Suunnistusvaikeus vaikeahko. Ajomaastot alempia luokkia vaativammat.

A-luokka: Kilpailuluokka. Suunnistusvaikeus vaativa. Ajomaastot vaativimmat, mutta henkilöautolla ajettavissa.

M-luokka: Mestariluokka. Reitti sama kuin A-luokalla.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset