Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Hämeenlinnalainen autotestaaja on tottunut saamaan lokaa niskaansa – "Palaute on murskaavaa, eikä siihen totu koskaan"

Jari Kohonen palasi tammikuun lopulla Tekniikan Maailman talviautovertailusta Ivalosta. Kun tulokset julkistetaan, tunteet käyvät kuumina.
Jari Kohonen otti selfien kuvatessaan talvivertailun autoja mäennousukokeessa Ivalossa. "Piti kuvata makuuasennossa, että sain tunturit ja auringonlaskun taustalle", hän kertoo. Kuva: AP Sarjanto
Jari Kohonen otti selfien kuvatessaan talvivertailun autoja mäennousukokeessa Ivalossa. "Piti kuvata makuuasennossa, että sain tunturit ja auringonlaskun taustalle", hän kertoo. Kuva: AP Sarjanto

Auto on lukemattomille suomalaisille rakas kapine ja moni uskoo tietävänsä siitä kaiken tietämisen arvoisen.

Autotoimittaja ja valokuvaaja Jari Kohonen on saanut kokea autoilijoiden intohimon nurjan puolen.

– Olen kolme vuotta ollut tekemässä TM:n sähköautojen talvivertailua ja aina olemme saaneet sekä niiden kannattajat että vastustajat kimppuumme. Keskustelu ei oikein millään pysy asialinjalla ja meitä syytetään jo etukäteen lahjotuiksi. Lokaa tulee niskaan oikein kunnolla ja sellaiseen palautteeseen ei totu koskaan, Kohonen sanoo.

Kuukauden savotta

Kohonen oli tammikuussa Ivalossa, jossa Tekniikan Maailma testasi sähköautojen ja ladattavien hybridien ominaisuuksia ankarissa olosuhteissa.

– Vertailun tekemisessä menee kaikkineen kuukauden verran. Autoja valmisteltiin viikko Pasilan labrassa Lappiin lähtöä varten ja Ivalossa paiskittiin pari viikkoa 10-tuntisia työpäiviä, Kohonen kertoo.

Erityisen paljon talvitesteissä ovat syynissä lämmityslaitteet, mutta autojen ominaisuuksia ja toimivuutta kylmässä sekä lumessa tutkitaan monelta kantilta.

Jari Kohosen mukaan Pasilassa junaan nousi valokuvaajia, mutta Rovaniemellä siitä astui vain kuvaajia. Kaamos oli loppusuoralla ja päivanvaloa vain runsas tunti. Kuva: Jari Kohonen

 

Jarrutkin jäätyivät

Eteen tulee Kohosen mukaan huomattavan paljon kummallisia haasteita, jotka olisivat helpostikin korjattavissa.

– Tuntuu, etteivät valmistajat kauheasti panosta talviominaisuuksiin. Peilien ja istuimien lämmityksessä on puutteita ja lunta kertyy omituisiin paikkoihin. Latausluukuissa ei useinkaan ole mitään valaistusta ja ne saattavat jopa jäätyä kiinni.

Kovilla keleillä vakionopeuden säätimet ja kaistavahdit lakkasivat toimimasta melkein kaikissa autoissa. Sähköautoissa tapahtui jopa jarrujen jäätymistä.

– En haluaisi moittia uusia autoja, mutta lapsuksia niissä tulee. Sähköautojen hintalapulla on merkitystä. Halvoilla malleilla kannattaa välttää ankaria olosuhteita. Tämä tietysti Tesla-ihmisiä kiukuttaa, mutta niin se vain on.

Lama vei leipätyön

Autoilu on ollut nuoresta saakka Kohosen sydäntä lähellä. Hän kulki jo poikasena isänsä mukana autokilpailuissa ja hyppäsi itsekin ralliauton rattiin kun kynnelle kykeni.

– Olen opetellut lukemaan Vauhdin Maailman ja Aku Ankan avulla, hän sanoo.

Media-alan työt Kohonen aloitti kesäharjoittelijana Riihimäen Sanomissa vuonna 1982. Vauhdin Maailma -lehden avustajana hän on työskennellyt vuodesta 1988 ja Tekniikan Maailmassa lyhyiden 1990-luvun pätkien lisäksi yhtäjaksoisesti vuodesta 2015.

Hämeen Sanomia Kohonen on avustanut vuodesta 1990.

– Valmistuin 1988 LVI-teknikoksi ja jatkoin toimittamista harrastuksena, kunnes rakennusalan pysäyttänyt lama vei leipätyön 1993. Siitä lähtien olen ollut freelancer-valokuvaaja ja -toimittaja.

Testi on elämys

Autotoimittajan työtään Kohonen kuvaa ehtymättömän mielenkiintoiseksi. Tekniikka muuttuu ja ala kehittyy valtavalla vauhdilla.

– Nykyään lisävarusteiden luettelo on paksumpi opus kuin kokonainen autoesite oli aikoinaan. Kun pääsee insinöörien kanssa tutkimaan autoja ja testaamaan niiden ominaisuuksia, niin se on kyllä elämys, hän tuumaa.

Auto- ja liikennetoimittajien yhdistykseen kuuluu Suomessa noin satakunta päätoimista ammattilaista. Työtilanne ei ole heilläkään häävi, kun säästöleikkauksia tehdään kaikkialla ja autoilutapahtumia ei ole vuoteen järjestetty.

Salaliiton kätyrit

Tekniikan Maailman talviautovertailu julkaistaan Suomen lisäksi Norjassa sekä Virossa, ja monet valmistajat käännättävät sen omalle kielelleen. Joskus tehtaat pyytävät testaajilta jopa konsulttiapua.

– Teemme mielestäni tärkeää työtä, mutta lukijapalaute on välillä murskaavaa. Kaikenlaisia viisauksia ja salaliittoteorioita tulee vastaan, Kohonen huokaa.

– Saa nähdä millainen huuto siitä tulee, kun Skoda voitti lataushybridien talviautovertailun.

Jari Kohonen

Syntynyt 1966 Riihimäellä, asuu Hämeenlinnassa.

Freelancer-toimittaja ja -valokuvaaja.

Perhe: avovaimo ja kaksi poikaa.

Koulutus: LVI-teknikko, kuva-artesaani ja media-alan ammattitutkinto.

Avustajana Vauhdin Maailmassa, Tekniikan Maailmassa ja Hämeen Sanomissa.

Moottori-lehden avustajana 2004–2015. Toimitussihteerinä Vauhdin Maailmassa 2000–2001 ja Moottorissa 2006.

Julkaisi 2018 suomalaista rallihistoriaa käsittelevän kirjan ”Ralli o’ reteetä”, jonka jatko-osa ilmestyi helmikuun alussa.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset