Kaupunkiuutiset

Black Friday jalkautuu myös Hämeenlinnaan

Kansainvälisesti jo hyvinkin tunnettu vähittäiskaupan markkinapäivä, Black Friday, jalkautuu lopullisesti myös Hämeenlinnaan. Kauppakeskus Goodmanin ja Kauppapaikka Tavastilan yritykset markkinoivat marraskuun 25. päivää todellisena alennusmyyntipäivänä. ”Mustaa perjantaita” voi käyttää mikä tahansa yritys markkinoinnissaan yhtenä vuoden merkittävimmistä alennusmyyntipäivistä.

– Tämä on siitä hauska markkinapäivä, että se toteutetaan samaan aikaan ympäri maailmaa, Tavastilan markkinoinnista vastaava Miikka Anttila kertoo.

– Meidän idea on nimenomaan se, että mitä aikaisemmin aamulla ostat, sitä suuremman alennukseen saat, Anttila kertoo Tavastilan liikkeiden alennuslinjasta.

Kauppakeskus Goodmanin markkinointipäällikkö Virve Hannukka kertoo viime vuoden kokemusten olleen kannustavia:

– Asiakasmäärä kasvoi 20 prosentilla muihin perjantaihin verrattuna. Se on todella paljon. Nyt valtaosa kauppakeskuksen liikkeistä onkin mukana, kun vuosi sitten osallistumisaktiivisuus oli pienempi.

”Musta perjantai” on USA:ssa kauppojen joulusesongin avauspäivä. ”Black Friday” juontaa juurensa Philadelphiaan 1950- tai 1960-luvulle. Tuolloin kiitospäivän jälkeistä päivää alettiin kutsua mustaksi johtuen vilkkaasta liikenteestä, joka työllisti poliisia tavallista enemmän. Black Friday -termi levisi ympäri Yhdysvaltoja ja sen merkitys yhdistettiin kirjanpidossa käytettäviin väreihin. Alkuvuosi on useille kaupoille vielä tappiollista eli tilinauhoissa punaista, mutta Black Fridaysta eteenpäin tehdään voittoa – eli mustalla kirjattavaa tulosta.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset