fbpx
Kaupunkiuutiset

Demarit ja pari muuta valtuutettua haluavat panna liki 30 miljoonaa kaupungin rahaa pitäjien pyöräväyliin – Missä "ois ihan kiva" -todellisuudessa osa valtuutetuista elää?

Tuulia Viitanen Kuva: Toni Rasinkangas
Tuulia Viitanen Kuva: Toni Rasinkangas

Sosiaalidemokraattien valtuustoryhmä jätti Anne Laatikaisen johdolla valtuustoaloitteen. Kävi sen myös keskustalainen, perussuomalainen, vasemmistoliittolainen ja  kristillisdemokraattikin allekirjoittamassa.

Siinä ehdotetaan, että kaupunki aloittaisi kevyen liikenteen väylien rakentamisen Hämeenlinnasta Renkoon ja Tuuloseen. Toisessa vaiheessa sitten tehtäisiin Iittalasta Hämeenlinnaan kevytväylä 130-tietä pitkin.

Nykyisellään tilanne on se, että pyöräilybaanat kulkevat kyllä Turenkiin ja Parolaan, mutta omiin pitäjiin fillarimatka taittuu tien laidassa ja se ei ole miellyttävää puuhaa se.

Missä on realismi?

Idea on sinänsä kannatettava, mutta on kuka maksaa ja onko siinä järkeä?

Tässä juuri torpattiin parin miljoonan euron keskustan pyöräilybaana, johon olisi saatu valtioltakin puolet rahoista. Nyt sitten pitäisi kaivaa kuvetta jälleen ja paljon, paljon enemmän.

Yksi kilometri yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä maksaa pyöreästi puoli miljoonaa euroa.

Moreenin ja Rengon väli kustantaisi 6,5 miljoonaa euroa, Siiristä Tuulokseen 10 miljoonaa ja Tiiriöstä Iittalaan 9 miljoonaa. Ja siihen sitten vuosittainen kunnossapito ja kunnostus päälle.

Realistista tässä kaupungin taloustilanteessa? Ei, vaikka hiilineutraalia kaupunkia tavoitellaankin.

Kaupungin taloudellinen tilanne tiedetään. Rahaa ei ole ja oikeasti pitää miettiä, mihin kaikkeen rahat riittävät.

Tuntuu ja näyttää varsin kummalliselta, että juuri nyt kaupungin pitäisi alkaa rakentaa kevyen liikenteen väyliä pitäjiin. Etenkin, kun asia ei ole edes kaupungin. Lisäksi meillä on sääolosuhteet, jotka haittaavat pyöräilyä vähintään seitsemänä kuukautena vuodessa.

Kaupungin tehtävät

Juha Isosuo on apulaiskaupunginjohtajana puhumassa järkeä vielä tämän kuun loppuun asti. Hämeen Sanomille hän sanoi, että pyöräilyn edistäminen on kannatettavaa, mutta kaupungin ei pidä ottaa itselleen valtiolle kuuluvia vastuita (HäSa 27.10.)

Miten olisi, jos vaikka esitettäisiin asia ely-keskukselle, jolle tieväylät kuuluvat. Se on pitkä ja kivinen tie, mutta aina kannattaa yrittää. Lobbaamista kukaan ei estä. Se on jopa suositeltavaa.

Paikallistasolla voidaan pitää mielessä kaupungin tehtävät sote- ja maakuntauudistuksen jälkeen ja keskittyä niihin. Koulutuksessa, kulttuurissa, kaavoituksessa, maapolitiikassa, elinympäristön kehittämisessä ja kunnan elinvoiman edistämisessä on työsarkaa riittämiin.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset