Kaupunkiuutiset

Ei se vauhti eikä ne 
vaaralliset tilanteet

Enduro on laji, jossa kuljettajat taituroivat vaihtelevassa maastossa tiukkaan viritetyin menopelein ja aistein.

Pyörää huoltavan Sami Ruotsalaisen otteita seuratessa maallikkokin huomaa, että myös huoltotyöt vaativat harjaantunutta silmää.

– Jos haarukka ei ole tiivis, vaarana on että öljy vuotaa eikä ilmajousitus toimi, Ruotsalainen sanoo työn touhussa.

Ruotsalainen kertoo pelanneensa pyörien kanssa pienestä pitäen. Minicrossin puikoissa hän paineli menemään jo polvenkorkuisena, kolmen vuoden ikäisenä.

Sittemmin menopeli ja laji vaihtuivat enduroon. Vauhdikkaaseen lajiin, jossa täytyy hallita niin ilmavat hypyt kuin tiukat kurvit.

– Vauhti ja vaaralliset tilanteet eivät ole enää ykkösjuttu. Enduroharrastukseni on lähinnä tuulettumista arjesta ja ajanviettoa kavereiden kanssa, 250-kuutoista ja nelitahtista Suzukia huoltava Ruotsalainen kertoo.

YKSI AJOKERTA tarkoittaa käytännössä kolmea tuntia reissuineen, kun mukaan lasketaan tarvikkeiden ja moottoripyörien pakkaaminen pakettiautoon sekä varusteiden pesu ja huolto ajon jälkeen.

– Tunnin ajon jälkeen huoltotöihin menee sitten pari kolme iltaa, viisihenkisen JSV Racing Teamin puuhamies muistuttaa.

Tallilla viihtyvällä Ruotsalaisella eivät työt tekemällä lopu.

– Aina näissä pyörissä on jotain laitettavaa. Kovassa käytössä osat kuluvat nopeasti.

Ruotsalainen muistetaan urheilupiireissä salibandyseura Steelersin edustusjoukkueen puolustajana. Hiljattain hän hiljattain Kalvolan Keihään riveihin.

– Nelosessa voi ottaa vähän rennommin kuin Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla. Jää enemmän aikaa paitsi kotiväelle, myös muille harrastuksille.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset