Kaupunkiuutiset

Elämä opettaa löytämään keinoja kipujen voittamiseen

Kun hämeenlinnalainen Marjatta Kauranen, 71, meni kotiäitinä nelisenkymmentä vuotta sitten lääkärille valittamaan epämääräisiä särkyjään, diagnoosiksi tuli luulosairaus.

– Lääkärien mukaan lojuin kuulemma päivät pitkät laiskana kotisohvalla ja luin lehdistä lääkäripalstoja, joiden kautta kuvittelin vaivat itselleni.

Kauranen on elänyt kipujen kanssa puoli vuosisataa. Kauranen ehti kärsiä reumatismista 18 vuotta ennen kuin kolotukset saivat diagnoosin nimeltä fibromyalgia.

Fibromyalgia on yksi noin 200 reumasairaudesta. Se on ei-tulehduksellisista reumasairauksista yleisin. Fibromyalgia on kipu-uupumus oireyhtymä. Koska sen aiheuttajaa ei edelleenkään tunneta, ei täsmälääkitystäkään ole. Nykyisin syyksi epäillään vahvasti aivorungon välittäjäaineen häiriötä.

Fibromyalgia on katala tauti, koska yhtenäinen taudinkuva puuttuu. Se ei näy röntgenissä eikä esimerkiksi verikokeissa tai muissakaan laboratorionäytteissä. Hämeenlinnan Reumayhdistyksen kokemuskouluttajana Kauranen on oppinut, että jokaisella tauti ilmenee eri tavoin.

– Yhteistä on huonounisuus ja säryt, jotka vaihtavat paikkaa nopeastikin ilman syytä.

Ilmat vaikuttavat särkyihin. Tuulinen, sateinen ja kylmä sää tuntuu eniten. Särkyihin tottuu, vaikka ne iskisivät ennalta arvaamattomasti johonkin kohtaan kehoa.

– Huonoina hetkinä saan helpotusta myös kiinnittämällä huomion pois itsestäni ja omasta olemisestani johonkin keskittymistä vaativaan asiaan, esimerkiksi käsitöihin.

Kauranen on oppinut selviytymään ilman lääkkeitä käytännössä jokapäiväisistä kivuistaan.

– Kokeilin joskus kipulääkkeitä, mutta niillä ei ole muuta vaikutusta kuin sekavat puheet. Nyt käytän hyvin pientä määrää unen laatuun vaikuttavaa lääkettä.

Tärkeintä on kokeilla kaikkea, mikä voisi helpottaa omaa elämää.

– Samat kikat, jotka toimivat minulla, eivät välttämättä toimi toisella. Itse korvaan suolaa yrteillä ja mausteilla. Jos syön suolaista ruokaa, nautin sen jälkeen runsaasti vettä. Kipua lisäävää turvotusta poistan vedenjuonnin lisäksi mansikalla, ananaksella tai keräkaalilla. Kun saan suolan poistettua nopeasti, ei se kerry lihaksiin ja säryt jäävät lyhytaikaiseksi riesaksi. Nestetasapainon ylläpito on erittäin tärkeää, minkä takia juon noin kaksi litraa päivässä vettä. Myös riittävä kuidun saanti on suoliston toiminnan kannalta tärkeää.

Fibromyalgiasta kärsivälle suositellaan liikuntaa. Liikunnan on oltava monipuolista ja kaikkia lihaksia rasittavaa. Oikea venyttely huolella tehtynä vähentää lihaksiston kipeytymistä.

– Suosittelen kuntotestiä ja yksilöllistä kuntoutusohjelmaa. Kannattaa myös kokeilla erilaisia hoitoja esimerkiksi hermoratahierontaa, akupunktiota, hypnoosia, lymfaa, joogaa, asahia, aleksander-tekniikkaa.

Ainoa paikka, jossa kaikki kivut häviävät, on sauna.

– Olen ottanut tavakseni pukeutua lämpimästi heti saunomisen jälkeen, jotta kehon lämpö haihtuu mahdollisimman hitaasti. Näin säryt helpottuvat. Joillakin fibromyalgiaa sairastavilla kylmä tuo helpotuksen. Ylipäätään pukeutumiseen kiinnitän huomiota.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

30.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

30.9.2020