Kaupunkiuutiset

Ely-keskuksen tiedotus oli järkytys yrittäjille

Kettumäen sillan uusiminen Pälkäneentiellä Tiiriön pohjoispuolella alkaa jo 8. joulukuuta. Asiasta ilmoitettiin Uudenmaan ely-keskuksesta keskiviikkona. Tähän saakka on yleisesti eletty käsityksessä, että tie suljetaan vasta ensi vuoden alusta.

Henkilöautoilla säilyy ajoyhteys Pälkäneentielle ns. Kirstulan sillan kautta vuodenvaihteeseen saakka. Katinalan yrittäjät aikovat hakea tälle ajoluvalle jatkoaikaa koko siltatyön ajaksi. Se pelastaisi yrittäjien mielestä edes pienen osan katoavasta myynnistä.

– Koko suunnitteluvaiheen ajan meille kerrottiin tien sulkeutuvan vuoden alusta. Tähän viralliseen tietoon tukeutuen hankin joulukaupan myyntituotteet. Kun tieyhteys Katinalaan hankaloituu nyt ratkaisevasti, niin meillä alkaakin nyt alan suurin loppuunmyynti Suomessa. Suljen liikkeen väliaikaisesti tammikuun alusta. Tämä johtuu ainoastaan siitä, että Ely-keskus antoi väärää tietoa, lahjatavaraliike Hopeajalosteen yrittäjä Kimmo Mikkola kertoo. Väliaikaisen sulkemisen seurauksena Hattulaan tulee ainakin yksi työtön lisää. Mikkola sanoo avaavansa liikkeen uudelleen ensi kesänä.

– Ely-keskus ei jättänyt muuta vaihtoehtoa, Mikkola toteaa loppuunmyynnin alkamisesta.

Häntä ihmetyttää eniten se, ettei aikataulumuutoksesta kerrottu aikaisemmin, vaikka muutokset täytyivät olla Ely-keskuksen tiedossa hyvissä ajoin muun muassa urakkasopimusten vuoksi.

Katinalaan pääsee yhä

Loppuvuoden ajan Pälkäneentielle ja edelleen Katinalaan sekä Parolaan pääsee Kirstulan vanhan sillan kautta. Vastaavasti tietysti myös toiseen suuntaan. Raskas liikenne joutuu kiertämään moottoritien tai vanhan kolmostien kautta.

KH Puutarhakeskuksen yrittäjä Markus Lattunen panee toivonsa siihen, että kulkuyhteys säilyisi Kirstulan sillan kautta koko siltatyön ajan. Hakemus lähtee hetimmiten Uudenmaan Ely-keskukseen.

– Toivon viranomaisilta ymmärrystä. Liikenteen ohjaaminen näin pitkäksi aikaa kokonaan toisaalle vaikuttaa yritystoimintaan hyvin pitkään, kun asiakkaat totutetaan uusille käyttäytymistavoille. Meidän yritykselle ohikulkuliikenne on merkittävä tekijä, Markus Lattunen sanoo.

Hän arvioi liikenteen sulkemisen Pälkäneentiellä vaikuttavan jopa 50–60 prosenttia myyntiä laskevasti. Lattunen aikoo panostaa toimitusmyyntiin lähialueelle, kun liikenneyhteydet muuttuvat hankalammiksi.

Rakennustyö valmistuu ennen koulujen alkua ensi vuoden elokuussa. Siltaprojekti vaikuttaa merkittävästi paitsi Pälkäneentien liikenteeseen, niin myös Parolan taajaman liikenteeseen.

Junaliikenne aikatauluttaa

– Työn aikataulutukseen vaikuttaa merkittävältä osalta pääradan liikenne. Siltatyö ei saisi vaikuttaa pääradan junien aikatauluihin. Junaliikenteeltä saatavat työraot vaikuttavat merkittävästi koko projektin aikataulutukseen, rakennustyöstä vastaavan Uudenmaan Ely-keskuksen projektipäällikkö Terhi Siltanen kertoo. Hän on käynnistämässä urakkaa siihen saakka, kun hankkeen vastaava henkilö palaa lomalta.

Osaltaan liikennejärjestelyihin vaikuttaa se, että korvaavat liikenneväylät on etsittävä valtion hallinnoimasta tieverkosta.

Käytännössä nykyinen silta paloitellaan sahaamalla ja palat nostetaan yksi kerrallaan pois. Juuri tämä työvaihe on junaliikenteen kannalta hankalin.

– Alkuvaiheessa joudutaan tekemään paljon töitä radan ns. suoja-alueella, Terhi Siltanen kertoo.

Kaaosta luvassa?

Parolan liikenneolosuhteet läpikotaisin tunteva Parolan Autokoulun johtaja Jiri Kattelus näkee jo nyt kauhukuvia siitä, mitä kaikkea sillan rakentaminen aiheuttaa muilla tieosuuksilla.

Jatkossa Pälkäneentielle suuntautuva liikenne ohjataan Tiiriöstä vanhalle kolmostielle sekä moottoritielle, ja näiltä edelleen Parolan keskustan kautta lopulta itse Pälkäneentielle. Vanhan Kirstulan sillan kautta pääsee henkilöautoliikennettä vuoden vaihteeseen saakka Pälkäneentielle, mutta valtavirtaa moottoritieltä ei sinne missään vaiheessa ohjata.

– Voi vain kuvitella, millainen tilanne on Parolassa perjantai-iltapäivisin, kun moottoritieltä tulee autojono Hattulantielle, ja samaan aikaan Parolannummen varuskunnasta lähtevät varusmiehet lomille. Parolan keskustassa voi olla melkoisen hankala päästä mukaan Hattulantien liikenteeseen, varsinkin vasemmalle kääntyminen on ruuhka-aikoina odotuksen takana, Jiri Kattelus pohtii.

Projektipäällikkö Siltanen myöntää Parolannummen varuskunnan aiheuttavan ennen kokemattoman liikennetilanteen. Hän sanoo, että liikennejärjestelyjä voidaan muuttaa kesken työprojektin, jos sellaiseen ilmenee selkeä tarve.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset