Kaupunkiuutiset Janakkala

Ensimmäinen Janakkala Go lähti heti lentoon – Ensi vuonna markkinointiviikon on tavoitteena yhä laajeta ja huipentua messuihin

Sanna Virtanen (vas.) ja Marinka Wuorenmaa saivat parivaljakkona aikaan uudenlaisen ja suuren suosion saavuttaneen markkinointikampanjan Janakkalaan. Kuva: Lea Karmala
Sanna Virtanen (vas.) ja Marinka Wuorenmaa saivat parivaljakkona aikaan uudenlaisen ja suuren suosion saavuttaneen markkinointikampanjan Janakkalaan. Kuva: Lea Karmala

Noin 50 yritystä, yhdistystä ja seuraa lähti mukaan kaikkien aikojen ensimmäiseen Janakkala Go -viikkoon. Kampanja huipentuu tänä sunnuntaina Facebookissa, kun ohjelmaan kuuluneen arvonnan pääpotin voittaja julistetaan livelähetyksessä.

Tapahtuman suosio yllätti

Markkinointiviikko sisälsi avoimien ovien tarjontaa eri tahoilla. Ohjelman koostivat Janakkalan Yrittäjien hallitukseen kuuluvat Marinka Wuorenmaa ja Sanna Virtanen.

– Tapasimme yrittäjäyhdistyksessä, meistä tehtiin parivaljakko, ja saimme tehtäväksi järjestää yritysmessut Janakkalaan. Viime metreillä ne muuttuivat koronan takia markkinointikampanjaksi. Suosio yllätti meidät; kunta lähti heti mukaan, samoin yritykset ja yhdistykset. Tapahtumasta on tarkoituksena tehdä jokavuotinen, he kertovat.

Muutama vuosi sitten Janakkalaan muuttanut Virtanen ei aiemmin tuntenut paikkakunnalta ketään.

– Tämä on ollut hyvä keino myös tutustua toisiin toimijoihin ja alueen palveluihin. Ensi vuonna on jo helpompi ottaa suunnitteluvaiheessa heitä mukaan, hän pohtii.

Arvonta veti somessa

Janakkala Go -viikosta koottiin Seikkailupassi-esite, jossa on lueteltuna kaikki mukanaolijat ja heidän kutsunsa tulla tutustumaan omaan toimintaansa. Monilla oli myös erikoistarjouksia täkynä kävijöille.

Passi sisälsi lisäksi kupongin, jolla sai osallistua yhteissummaltaan yli 3 800 euron palkintojen arvontaan. Sunnuntaina jaettava pääpalkinto on Hanafix Oy:n ja Sähkö-LVI Teot Oy:n lahjoittama ilmalämpöpumppu asennuksineen.

– Osallistuvat yritykset ovat kehittäneet hyvät kampanjat, ja heillä on kiinnostavia lahjakortteja. Somessa arvonnan oli nähnyt 11 000 ihmistä, mikä on valtava määrä, Wuorenmaa ja Virtanen kiittelevät.

Lähialueen palvelut tutuiksi

Viikon tavoitteena on ollut, että janakkalalaiset löytäisivät oman alueensa palvelut, ostaisivat läheltä, tukisivat paikallisia ja verkostoituisivat.

– Teimme tämän nyt omasta selkänahastamme talkoohengessä. Ensi vuonna on tarkoituksena, että messuille tulee pieni osallistumismaksu, samoin yhteismarkkinointiin. Uskomme, että kaikki ovat valmiita maksamaan, kun he nyt näkivät, miten hyvin tämä toimii. Emme ole hakemassa voittoa, vaan edistämässä alueen elinvoimaa, Wuorenmaa ja Virtanen sanovat.

Kaksikon mukaan ihmiset elävät vähän kuin heimoissa, ja esimerkiksi kyläheimo voisi järjestää erilaisia tapahtumia viikon varrelle.

– Janakkala Gon tarkoituksena on aktivoida heimot itseohjautuviksi ja tulemaan mukaan yhteistyöhön. Esimerkiksi Leppäkoskella piti nyt olla venetsialaiset, mutta ne peruuntuivat koronan takia.

Ensi vuodelle jo selvät sävelet

Ensi vuoden Janakkala Go -viikkoa Wuorenmaa ja Virtanen alkavat miettiä ensi vuoden puolella.

– Loppuvuosi huilitaan, ja alkuvuodesta ruvetaan tekemään seuraavaa. Haluamme vähintää tuplata mukana olevien toimijoiden määrän. Teemme myös viikkokalenterin, josta pystyy joka päivän kohdalta katsomaan, mitä tapahtuu ja missä, he kertovat.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset