Kaupunkiuutiset

Fintiaanien mailla

Fintiaanien mailla -kirjan teko kesti kolme vuotta. Se on kolmen naisen yhteisponnistus. Meeri Koutaniemi kuvasi, toimittaja Maria Seppälä haastatteli ja minä kirjoitin ja ajoin autoa.

Keitä fintiaanit ovat?

Lääkäri Arne Vainio hoitaa diabetespotilaita Fond du Lacin reservaatissa. Marcus Ammesmaki vastaa reservaatin luonnonvaroista, kuten villiriisijärvistä. Samaan aikaan muusikko-opettaja Lyz Jaakola kokoontuu naisten rumpuryhmän kanssa yhteen harjoitellakseen vanhoja ojibwa-intiaanien lauluja

Jim ja Rebecca Gawboy pitävät autististen, hyväksikäytettyjen intiaanilasten orpokotia Towerin syrjäkylillä. Tasha Soukkala odottaa toista lastaan ja opettelee ampumaan hirvikiväärillä YouTube-videoita katsomalla. Sue Raker hoitaa mehiläistilaansa Ylä-Michiganissa, ja Jenny Blackbird laulaa karaokea Torontossa.

Yksinhuoltaja, entinen sekakäyttäjä Shauna Pelto löytää rauhan arkeensa Keweenaw Bay -reservaatin metsästä. Taiteilija Carl Gawboy saa innoituksensa suomalaisten ja intiaanien yhteisestä elämästä.

Heitä kaikkia yhdistää eräs seikka. He ovat fintiaaneja, suomalaisten ja intiaanien perillisiä.

Fintiaani tarkoittaa amerikansuomalaisen ja Amerikan alkuperäiskansaan kuuluvan, intiaanin, jälkeläistä. Teos Fintiaanien mailla kertoo ensimmäistä kertaa näistä ihmisistä, joiden historia ulottuu niin Suomeen kuin esikolumbiaaniseen Amerikkaankin.

Fintiaanien maa, Finndian land, ulottuu Pohjois-Minnesotasta Kanadan rajalta yli Wisconsinin ja Yläjärven eli Lake Superiorin rantaa aina Ylä-Michiganin niemimaalle asti ja edelleen Ontarioon Kanadaan. Kelohonkaiset mäntymetsät, valtavat suot, kuohuvat kosket ja pikkuruiset kyläpahaset vuorottelevat.

Fintiaaneiksi itseään kutsuvat ihmiset ovat tyypillisesti lähempänä alkuperäisamerikkalaisia juuriaan kuin suomalaisuutta. Siihen on useita syitä. Yksi niistä on luonnollisesti se, että amerikansuomalaisia on Yhdysvalloissa kasvanut jo kuusi sukupolvea ja monien siteet Suomeen ovat katkenneet.

Vain pienet syrjäiset yhteisöt Pohjois-Minnesotassa ja Ylä-Michiganissa ovat onnistuneet pitämään yllä suomalaisia tapojaan. ”Me olemme nykysuomalaisten näkökulmasta vanhanaikaisia, mutta niin me haluammekin olla. Kolmas sukupolvi amerikansuomalaisia, joka asutti tätä maata, oli isovanhempiemme sukupolvi. He ovat sankareitamme, koska he tiesivät, millaista Suomessa oli, ja he ovat pitäneet perinteet hengissä”, kuvailee viisissäkymmenissä oleva Jim Kurtti, joka on yksi amerikansuomalaisuuden näkyviä hahmoja. ”Enää ei löydy samanlaista talkoohenkeä tapahtumien järjestämiseen, eikä nuoria kiinnosta olla mukana vanhoissa traditioissa, paitsi satunnaisesti.”

”Metsästä oikeastaan alkaa suomalaisten ja intiaanien tarina”, kertoo Carl Gawboy.

Metsäsuomalaiset ja metsäintiaanit kohtasivat toisensa savotoissa. Myös kaivossuomalaiset ja intiaanit joutuivat toistensa kanssa kosketuksiin, ensin ammattiyhdistysten illoissa ja myöhemmin henkipattoina metsissä, sillä suomalaiset vasemmistolaiset, The Red Finns, ajettiin 1900-luvun alussa pois kaivoksilta, ja työttömäksi jäätyään he hakeutuivat metsätöihin ja pakoilivat liittovaltion keskusrikospoliisia FBI:tä reservaattien tuntumassa.

Vasemmistolaiset ovat todistetusti olleet innokkaampia suhteissaan intiaaneihin ja naineet heitä useammin kuin muut ryhmät. Monet näistä suhteista saivat alkunsa kokoontumishuoneissa ”haaleissa”, joissa vasemmistolaiset kokoustivat, tanssivat ja solmivat suhteita. Intiaanit kunnioittivat suomalaisia, joilla oli läheinen kosketus metsään.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

26.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

28.9.2020