Kaupunkiuutiset

Häme-Matkat laajensi kotimaan yritysmatkailuun

Hämeenlinnalainen yksityinen matkatoimisto Häme-Matkat laajensi helmikuun alussa palvelutarjontaansa kotimaan ryhmä- ja yritysmatkoihin. Matkatoimisto tarjoaa nyt asiakkaille avaimet käteen -periaatteella matkatoimistopalveluja sekä kotimaahan että ympäri maailmaa.

– Asiakaskohtaisesti räätälöidylle palvelulle on selvästi yrityksissä kasvava kysyntä. Samalla verkostoidumme mahdollisimman tiiviisti seudun ja maakunnan matkailualan yritysten kanssa, jotta pystymme tarjoamaan Hämeestä mahdollisimman monipuolisen kattauksen niin kotimaasta kuin ulkomailta tuleville ryhmille, yrittäjä Arjaliissa Arra Häme-Matkoista kertoo.

Hän muistuttaa, ettei Häme-Matkat ole yleinen kotimaan matkailun infopiste, vaan uudella aluevaltauksellaan kotimaan yritys- ja ryhmämatkoihin erikoistuva entisen matkatoimistopalvelutarjonnan lisäksi. Arjaliisa ja Merja Kallionpää palvelevat asiakkaita siis edelleen samaan malliin.

– Olemme nyt täyden palvelun matkatoimistoyritys, sillä myymme yksityisille ja yrityksille edelleen myös ulkomaanmatkoja. Kotimaan myynti on suunnattu pelkästään yrityksille ja ryhmille, Arra selvittää toimintaperiaatetta.

Yritys palkkasi kotimaan matkamyyntiin alan ammattilaisen, Häme-Matkoissa aikaisemminkin työskennelleen Sanna-Mari Rutasen.

– Lähiajan tehtäviin kuuluu itse myyntityön ohella verkostoituminen paikallisten matkailualan toimijoiden kanssa. Minuun päin voi olla yhteydessä, totta kai! Tässä tehdään töitä samalla koko Hämeen matkailun puolesta, Sanna-Mari Rutanen sanoo. Hänen mukaansa verkostoituminen on jo käynnistynyt.

Häme-Matkojen tavoitteena on saada matkailijat pysähtymään nykyistä useammin Hämeenlinnan seudulle, kun esimerkiksi kiinalaisturisteja rahdataan pääsääntöisesti Lappiin.

– Siellä alkaa olla tunkua. Kanta-Häme on niin hyvällä paikalla, että varmasti voimme ottaa viipaleen turistimassoista, kunhan palvelutarjonta on kunnossa, Sanna-Mari Rutanen sanoo.

Arjaliisa Arran mukaan kotimaahan suuntautuva matkailu on kasvanut selkeästi viime aikoina, mikä osaltaan vauhditti matkatoimiston palvelukirjon laajentamista.

– Matkailualalla on muutenkin hyvät tulevaisuudenkuvat. Matkailun kasvun myötä myös työpaikkojen määrä lisääntyy, mikä näkyy myös laajentuneessa alan koulutuksessa, Arra selvittää. Varsinkin luontoon ja erilaisiin elämyksiin perustuvat vapaa-ajan aktiviteetit ovat vahvassa nosteessa.

Kanta-Hämeessä ei ole tällä hetkellä yhteistä matkailualan organisaatiota, jonka tehtäviin kuuluisi markkinointi. Kaupunkiuutiset kertoi aiheesta tarkemmin 25.1.2017 ilmestyneessä numerossa.

– Mitä paremmin me tiedämme paikalliset mahdollisuudet yöpymisen, ruokailun ja erilaisten aktiviteettien osalta, sitä helpompi meidän on tarjota erilaisia vaihtoehtoja asiakkaillemme, Rutanen painottaa.

Käytännössä hän myy ryhmille ja yrityksille matkapaketteja esimerkiksi Hämeenlinnasta Ouluun. Kokonaisuuteen kuuluvat matkat, majoitus sekä ohjelma perillä. Vastaavasti hän voi rakentaa kokonaispaketin oululaiselle ryhmälle Hämeenlinnaan.

– Toimialueena on koko Suomi. Yrityksissä ei ole sellaista henkilökuntaa, jolla on aikaa ja asiantuntemusta rakentaa isoja matkakokonaisuuksia. Siinä on meidän pelikenttämme, Arra ja Rutanen painottavat.

Paljon mahdollisuuksia tarjoaa myös ulkomaalaisten yritysten matkapakettien räätälöinti. Pakettiin voi kuulua järjestelyt lennoista alkaen.

– Ottamalla yhteyden meihin, ryhmä voi ”astua valmiiseen pöytään” pienimpiä yksityiskohtia myöten, Sanna-Mari Rutanen selvittää.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

24.10.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

24.10.2020