Kaupunkiuutiset

”Hämeenlinna ei aio niellä VR:n aikataulumuutoksia”

Verkatehtaalla viime tiistaina järjestetyssä yleisötilaisuudessa palloteltiin pitkälti yhden asian ympärillä. Hämeenlinnalaiset eivät ymmärrä, miksi monet muutenkin kaupungin ohi pyyhältävät junat eivät voi pysähtyä muutamaksi minuutiksi. VR:n matkustajaliikenteen johto vetoaa uudistuksen jälkeen kasvaneisiin matkustajamääriin. Suoraa vastausta siihen, kuinka paljon asiakasmäärien kasvuun on vaikuttanut hintojen lasku ja kuinka paljon pitkien yhteyksien nopeutuminen muutamalla minuutilla ei saatu.

– Emme olleet aikaisemmin kilpailukykyisiä ja halusimme kuulla asiakkaiden toiveita, VR:n suunnittelujohtaja Antti Tuominen selitti.

– Lippujen hintoja on pidetty liian korkeina ja nopeita yhteyksiä on toivottu. Jos katsotaan koko matkustajamäärän kehitystä, junien täyttöasteita on saatu merkittävästi kasvamaan.

Kaupunginjohtaja Timo Kenakkala ihmetteli, miksi VR ei ota hämeenlinnalaisten asiakaspalautteita tosissaan.

– Vähentyneillä pysähdyksillä on suuri vaikutus kaupungin asukkaiden ja yritysten elämään, Kenakkala painotti.

–  Hallitusohjelmassa panostetaan muutamaan kasvukäytävään Suomessa ja VR lyö valtion yhtiönä kynsille kehityssuuntaa, jonka hallitus on linjannut.

Hämeen liiton maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen muistutti, että VR:n oma virhemarginaali on suurempi kuin kolmen minuutin pysähdys.

– Keväinen aikataulumuutos oli katastrofi, joka on vakava uhka tämän alueen tulevaisuudelle.

– Se on ollut vakava virhe ja Hämeenlinnan seudulle aiheutettu haitta on liian suuri VR:n saavuttamaan taloudelliseen hyötyyn nähden.

Teatterinjohtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo siunaili, ettei tiennyt Hämeenlinnaan tullessaan kokevansa syrjäseudun elämää keskellä vilkkainta Suomea.

– Aamujunalla ei nyt ehdi harjoituksiin Helsingistä. Ehkä VR voisi ryhtyä neuvottelemaan kaikkien alojen työehtosopimuksia, Sinisalo ehdotti.

– Teatterissa voidaan muuttaa harjoitusaikoja, mutta ihmisten vapaa-aikaa ei voi siirtää.

Matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen lupaili, että myöhäinen ”teatterivuoro” olisi tulossa joulukuussa.

– Uskokaa tai älkää, mutta me olemme miettineet täältä saamaamme palautetta, Romanainen vakuutti.

– On asioita, joita voidaan parantaa ja junavuoroihin on tulossa lisää tarjontaa.

VR:n lupaukset taajamavuorojen lisäämisestä saivat yleisöltä lähinnä vain buuauksia. Hämeenlinnalaisia eivät lisäjunat kiinnosta, vaan nykyisten jo raiteilla kulkevien pysähtyminen kaupungissa.

Aikataulu-uudistus on pidentänyt päivittäin junalla kulkevan Susanna Hietasen työviikkoja raskaalla kädellä.

– Koko ajan puhutaan VR.n tekemästä kompromissista, mutta me hämeenlinnalaiset olemme hävinneet kaiken, jotta muualla menisi paremmin, Hietanen sanoi.

– Lipunmyynnin poistamisen jälkeen on suljettu olemassa oleva aula ja saamme odottaa kuin sillit suolassa VR:n myöhässä olevia junia.

Timo Kaunisto siteerasi keskustelussa vanhaa sananlaskua.

– Itselleen sika vahinkoa tekee, kun kuppinsa nurin kaataa. Nyt VR on kaatanut kuppinsa markkinatalouden perusteella.

Rautateiden edustajien puheenvuoroista sai vaikutelman, että päätökset suurista linjoista on tehty, eikä paluuta vanhaan ole odotettavissa.

– Minua riepoo se ylimielisyys, jolla junamatkustajille aiheutunutta haittaa vähätellään, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio pahoitteli.

– Tampereelle ei ehdi aamulla junalla töihin. Me emme voi tämmöistä tilannetta niellä, sillä meidän pitää päästä töihin huomenna ja ensi viikolla eikä joskus tulevaisuudessa.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

26.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

27.9.2020