Kaupunkiuutiset

Hämeenlinna – vanha  tuntematon

Hämeenlinnaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia ei tunneta muualla Suomessa. Sijainti tiedetään, urheilua seuraavat tuntevat kirjainyhdistelmä HPK:n, siellä on vanha linna, osa yhdistää Sibeliuksen ja kaupungin, vanhempi polvi myös Aulangon.

Mitä muuta Hämeenlinnasta muualla Suomessa tiedetään?

Eipä juuri mitään. Ikivanha ”kaupunkipahanen” moottori- ja rautatien varrella.

– Tähän tarvitaan muutos. Kaupunkia on markkinoitava nykyistä paremmin ja syvällisemmin. Se ei tarkoita vain yksittäisten iskulauseiden keksimistä. Hämeenlinnan identiteettiä kaivetaan esiin ja kerrotaan se muulle Suomelle nykyistä laajemmin, Linnan Kehityksen toimitusjohtaja Mervi Käki linjaa Hämeenlinnan tulevia ulostuloja.

Tavoitteena on rakentaa kaupungista nykyistä vireämpi yrityskaupunki ja viihtyisä asuinkaupunki. Sen vuoksi Hämeenlinnan täytyy mennä tykö. Hämeenlinnasta on tehtävä houkutteleva. Siinä työssä Linnan Kehitys on avainroolissa.

Veromääriä kasvattamassa

Hämeenlinnan uusi brändi, markkinoinnin uusi ilme, julkistetaan vuoden loppuun mennessä. Kokonaisuutta ovat työstäneet niin Linnan Kehityksen työntekijät ja markkinoin ammattilaiset kuin hämeenlinnalaiset eri alojen toimijat. ”Hyvä arki asuu Hämeenlinnassa” -jankkaaminen ei enää riitä.

Linnan Kehityksen yksi tärkeimmistä tehtävistä on tehdä Hämeenlinnasta nykyistä tunnetumpi ja houkuttelevampi paikkakunta niin ihmisille kuin yrityksille.

– Meidän menestyminen mitataan juuri yritystoiminnan sekä asukasmäärien kasvulla, eli verotuloja kaupungin kassaan, toimitusjohtaja Mervi Käki tiivistää johtamansa 33 henkilön työyhteisön tehtäväkuvan.

Lisäeurot sikiävät vain ja ainoastaan yritysten ja yksityisten ihmisten maksamista veroista. Tarvitaan siis uusia veronmaksajia.

Linnan Kehitys on Hämeenlinnan kaupungin elinkeinoyhtiö, joka muutti muotoaan viime heinäkuun alusta lukien. Linnan Kehitykseen sulautettiin Kehittämiskeskus Oy Häme, Teknologiakeskus Innopark Oy, Innopark Programmes Oy ja Hämeen Matkailu Oy. Linnan Kiinteistökehitys on Linnan Kehityksen kiinteistöliiketoimintaa tuottava 100 %:n tytäryhtiö.

Linnan Kehityksen ja Kiinteistökehitysyhtiön toimiminen käytännössä samassa yhtiössä on ainutlaatuista suomalaisten kaupunkien kehitysyhtiöiden joukossa.

Kaiken keskellä

Hämeenlinnan seutukunnalla asuvat jaksavat muistuttaa, että alue on Suomen keskeisimmällä paikalla, valtakunnan keskilattialla. Maantieteellisen väestöjakauman perusteella parempaa paikkaa ei löydy. Liikenneyhteydet ovat erinomaiset. Helsinki-Hämeenlinna-Tampere -kehityskäytävässä nähdään tulevaisuuden suomalainen menestystarina. Tämänkin keskellä on Hämeenlinna, mutta muualla Suomessa sitä ei ole vielä välttämättä oivallettu.

Hämeenlinnalaiset tietävät Porista yleensä sen verran, että siellä on satama, Ässät ja jatsijuhlat. Savonlinnassa on oopperansa, Kuopiossa kalakukkoja, tanssia ja soitantaa, KalPa ja KuPS. Lappeenranta on itärajan pinnassa Saimaan rannalla, sieltä tulevat SaiPa ja lörtsyt.

Kokkola? Kemijärvi? Kouvola? Lohja? Iisalmi?

Hämeenlinna????

– Tänne on helppo tulla, ja aivan yhtä helppo lähteä. Tosiasia on, ettei Hämeenlinnaa tunneta syvällisemmin. Se pätee yritysjohtajiin, sijoittajiin, toimittajiin ja tavallisiin ihmisiin. Kun heidät tuo tänne ja näyttää paikat sekä kertoo taustat, niin yleisin reaktio on yleensä että WAU!

– Esimerkiksi Vanajavesi on täysin hyödyntämätön kokonaisuus. Kun tänne saapuva oivaltaa vesistöjen laajuuden, hän on vaikuttunut. Itse olemme liian usein sokeita tällaisille asioille.

Tämän vuoksi Mervi Käki näkee koko kaupungin elinvoimaisuuden kannalta kaikenlaisen markkinoinnin voimistamisen olevan avainroolissa.

– Markkinointiakin on hyvin monenlaista. Tapahtumat, messut, seminaarit ovat ”markkinoinnin taistelutantereita”. Hämeenlinnalainen ei tule jatkossakaan usein näkemään, miten tietoa kaupungista jaetaan muualle valtakuntaan ja ulkomaille saakka. Mehän tiedämme jo, kuinka paljon mahdollisuuksia tarjoava kaupunki meillä on!

Markkinointi on pitkänteistä työtä. Moreenin aluettakin kaupattiin jo viime vuosituhannen lopulla. Moni naureskeli moottoritien varren plakaatteja. Ei naura enää, kun alueella on liki tuhannen ihmisen työpaikka.

Yrityksiä ja tapahtumia

Linnan Kehityksen työsarkaan kuuluvat samalla kertaa uusien yritysten houkuttelu ja jo täällä toimivien toimintaedellytysten säilyttäminen. Yrityksille täytyy nykypäivänä pystyä tarjoamaan niin tontteja kuin työvoimaa.

– Siihen samaan vyyhteen kuuluvat myös rahoittajat, investorit. Kun kaikki osapuolet saadaan tyytyväisiksi, pallo pyörii positiivisia asioita kaikille kaupunkilaisille, Käki pohtii.

Elinkeinoyhtiö on nyt vastuussa myös kaupungin matkailusta sekä osaltaan erilaisten suurtapahtumien hankkimisesta paikkakunnalle.

Kantolan tapahtumapuisto oli jokin aikaa sitten vankasti tapetilla 2,6 miljoonan euron investoinnin vuoksi. Mervi Käki näkee tapahtumapuistossa paljon mahdollisuuksia taloudellisen panostuksen vastapainoksi.

– Tapahtuma sinänsä ei tuo välttämättä kovinkaan paljon ilo kaupungille. Hämeenlinnan yritysmaailma täytyy virittää suurtapahtumia varten sellaiseen kuntoon, että ne saavat sitä kautta lisää tuloja ja kaupunki niitä kaivattuja verotuloja. Aloitamme vielä tämän vuoden puolella yrityksille koulutuskokonaisuuden, jonka tavoitteena on saada paikalliset yrittäjät sellaiseen iskuun että liikkuvien eurojen jääminen onnistuu.

Tapahtumapuiston ohjelmaan, kuten täällä järjestettäviin muihinkin isoihin tilaisuuksiin, Mervi Käki pyrkii saamaan useamman päivän kokonaisuuksia.

– Ne ovat kaupungillekin suoraan tuottavia.

Yksi tällainen suurtapahtuma on noin 12 000 suomalaista neljäksi päiväksi tuova lentopalloilun nuorten Power Cup vuonna 2016.

– Kaikkien kannattaa miettiä jo nyt palvelutarjontaansa niin, että pystyy houkuttelemaan ihmisiä myös muihin tapahtumiin ja saamaan liikkeelle myös osallistujanuorten lähipiirit, Käki ottaa esimerkin.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset